اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان:

روشنایی پناهگاه یخچال الوند همدان دائمی شد

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان گفت: با نصب و راه‌اندازی سامانه انرژی خورشیدی در پناهگاه یخچال الوند همدان، روشنایی این پناهگاه دائمی شد.

روشنایی پناهگاه یخچال الوند همدان دائمی شد

مهدی کرمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه مرتفع‌ترین کتابخانه ایران در ارتفاعات الوند همدان با بهره‌گیری از روشنایی انرژی برق خورشیدی در دسترس علاقمندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است، افزود: در آستانه فرا رسیدن نخستین سالگرد تاسیس مرتفع‌ترین کتابخانه ایران در دامان کوهستان الوند در یکی از مجهزترین و به روزترین پناهگاه‌های کوهستانی ایران مجموعه کتاب‌های موجود در این کتابخانه با موضوعات تاریخی، فرهنگی و علمی همچنان مورد استقبال کوهنوردان علاقمند به کتاب و کتابخوانی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این مجموعه کتابخانه‌ای به همت هیئت کوهنوردی همدان و تعداد کثیری از کوهنوردان علاقمند در سال 1390 گردآوری و به پناهگاه تازه‌تأسیس یخچال انتقال یافت و در آن جا در دسترس تمام کوهنوردان و علاقمندان قرار گرفت.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان اظهار کرد: این طرح برای نخستین بار و به صورت آزمایشی صورت گرفته که مورد استقبال کم‌نظیر و بسیار دلگرم‌کننده مشتاقان و علاقمندان به فرهنگ این حوزه قرار گرفته است.

وی با اشاره به ادامه این روند در برنامه توسعه فرهنگی پناهگاه‌های استان یادآور شد: با حمایت مسئولان و علاقمندان قرار بر این است که ایجاد کتابخانه به طور جد در دیگر پناهگاه‌های استان نیز دنبال شده به نحوی که در مرحله بعدی پناهگاه میدان میشان واقع در مسیر صعود به قله الوند شاهد تأسیس کتابخانه کوهستانی است.

کرمی با بیان اینکه کوهنوردان با فرهنگ در شب‌مانی‌ها و اقامت‌های خود در محل پناهگاه نشان دادند که از فرهنگ متعالی استفاده می‌کنند، افزود: نگهداری از کتاب به عنوان امانتی گرانبها مهم است و ما نیز در این باور استوارتر شدیم که با اعتماد به ورزشکاران و در اختیار گذاشتن کتاب برای کوهنوردان می‌توان هم در پر کردن اوقات فراغت و هم در راستای بالا بردن اطلاعات و آگاهی‌های آنها گام برداریم.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان اظهار کرد: در راستای ایجاد امکانات هر چه بهتر و مطلوب‌تر، هیئت کوهنوردی استان همدان علاوه بر تأسیس این کتابخانه در پناهگاه یخچال، با همکاری اداره کل تربیت بدنی استان موفق به نصب و راه‌اندازی سامانه انرژی خورشیدی در پناهگاه یخچال شده است.

وی ابراز داشت: با بهره‌گیری از این سامانه از این پس روشنایی پناهگاه به صورت دائمی بوده و انرژی الکتریکی برای هرگونه استفاده کوهنوردان فراهم است به این ترتیب دوستداران کتاب در شب‌های اقامت خود می‌توانند به راحتی و با بهره‌گیری از نور کافی به مطالعه پرداخته و از کتاب‌های موجود لذت ببرند.

پناهگاه یخچال که در سال 1384 در ارتفاع حدود 3 هزار متری از رشته کوه الوند و در مسیر صعود قله یخچال صاحب الزمان (عج) افتتاح و بهره‌برداری شد از نظر سازه، موقعیت، امکانات رفاهی و فرهنگی در وسعتی حدود 250 متر مربع و دارا بودن بالغ بر 400 کتاب، باجه امانات و اشیای گمشده، تجهیزات شب‌مانی و سامانه روشنایی الکتریکی، یکی از منحصر به فردترین پناهگاه‌های کشور با چشم‌اندازی زیبا بوده و همه ساله میزبان بسیاری از کوهنوردان کشور در فصول مختلف است. 

انتهای پیام/89003/صا/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول