اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر آموزش و پرورش:

رشته‌ها و گرایش‌های درسی در دبیرستان ساماندهی می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: رشته‌ها و گرایش‌های درسی در دبیرستان ساماندهی می‌شود.

رشته‌ها و گرایش‌های درسی در دبیرستان ساماندهی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ابراهیم سحرخیز عصر امروز در همایش مدیران هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش استان کرمان اظهار داشت: توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزش راه بدون بازگشت برای ایران است.

وی عنوان کرد: در برنامه پنجم توسعه به صراحت بحث مهارت‌آموزی وجود دارد و در بند 19 این برنامه بحث مهارت‌آموزی حتی به دانش‌آموزان رشته‌های نظری مطرح شده است.

سحرخیز بیان داشت: در نقشه علمی ایران به عنوان سند بالادستی نیز به بحث رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش توجه شده که آموزش و پرورش مخاطب اصلی این حوزه است.

وی تصریح کرد: تجارب مفید کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که نقش و رسالت آموزش و پرورش باید متفاوت از نقش و رسالتی باشد که تاکنون در پیش گرفته‌ایم.

سحرخیز ابراز داشت: در کنار توجه به دبیرستان‌ها باید توسعه و گسترش مراکز فنی و حرفه‌ای صورت گیرد و اهتمام بیشتری به این مراکز داشت.

وی با بیان اینکه ما باید سلطه و نفوذ کنکورزدگی را از آموزش و پرورش کم کنیم، افزود: نگاه بدون برنامه و توسعه بی‌رویه رشته‌های نظری و دوره کارشناسی موجب شده که نگاه و اقبال مردم نسبت به رشته‌های فنی و حرفه‌ای کمرنگ‌تر از رشته‌های نظری باشد.

این مسئول ابراز داشت: آموزش استاندارد و بین‌المللی 4 هزار ساعت است که در ایران نتوانسته‌ایم این ساعت‌ها را پر کنیم.

سحرخیز گفت: تبلیغات کاذب برای رشته‌های نظری، حق انتخاب بیشتر رشته‌های دانشگاهی، مدرک‌گرایی و لیسانس‌گرایی در جامعه باب شده به طوری که تکنیسین‌ها هم به دنبال لیسانس هستند.

وی با بیان اینکه سال‌های تحصیلی هنرستان‌ها بر اساس تحول نظام جدید از دو سال به سه سال افزایش می‌یابد، اظهار داشت: طی این سه سال میزان آموزش‌ها را به حدود 4 هزار ساعت می‌رسانیم.

سحرخیز با اشاره به اینکه ما باید طبع مدرک‌گرایی را اصلاح کنیم، افزود: ساماندهی رشته‌ها و گرایش‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی عنوان کرد: از مجموع یک میلیون و 800 هزار دانش‌آموز سال‌های دوم و سوم متوسطه 900 هزار نفر در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند.

سحرخیز از فعالیت 6 هزار و 700 هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش در ایران خبر داد و بیان داشت: یک هزار و 200 هنرستان در سال جاری راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به افزایش 100 درصدی هنرستان‌های نمونه دولتی ابراز داشت: برنامه‌ریزی در سال جاری به نحوی است که در هر شهرستان یک هنرستان نمونه دولتی راه‌اندازی شود که رقمی برابر با 400 آموزشگاه است.

انتهای پیام/ش/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول