اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول کتابخانه عمومی کوثر:

ترویج فرهنگ مطالعه مفید بسترساز تعالی جامعه است

خبرگزاری فارس: مسئول کتابخانه عمومی کوثر همدان گفت: در روزگار ما که رسانه‌های گوناگون برای تصرف فکر و اندیشه انسان گوی سبقت از یکدیگر می‌ربایند، وظیفه کتابخانه‌های عمومی ترویج فرهنگ مطالعه مفید در جامعه است.

ترویج فرهنگ مطالعه مفید بسترساز تعالی جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های عمومی استان همدان، طاهره صمدی‌آزاد اظهار داشت: نقش والا و حساس مطالعه در تکامل فردی و اجتماعی که در نهایت به پرورش ابعاد کمال‌آفرین و آسمانی روح بشر نیل می‌کند، انکارناشدنی است و در بیان اهمیت بنیادین کتاب و کتابخوانی همین بس که خداوند نخستین خطاب به آخرین فرستاده خویش را با «إقرأ» آغاز کرده است و معجزه خاتم پیامبران کتاب است.

وی افزود: تصریحات موکد و مکرر مقام معظم رهبری در باب افزایش مطالعه و کتابخوانی همواره بیانگر اهمیت اساسی این ارزش فرهنگی در جامعه ما بوده و ضرورت توجه بیشتر به آن را نشان می‌دهد.

مسئول کتابخانه عمومی کوثر همدان گفت: در روزگار ما که رسانه‌های گوناگون برای تصرف سرمایه فکر و اندیشه انسان گوی سبقت از یکدیگر می‌ربایند، وظیفه خطیر کتابخانه‌های عمومی بدون شک ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه مفید در حوزه کتابخانه و مکان‌های فرهنگی وابسته به آن است و این امر محقق نمی‌شود مگر با تلاش مضاعف در زمینه تبلیغ کتاب و کتابخوانی، ایجاد محیطی شاد و جذاب برای کودکان، برگزاری کلاس‌های فرهنگی متنوع با هدف پر کردن اوقات فراغت، برگزاری جلسات کتابخوانی، ارائه سیرهای مطالعاتی مفید برای دانش‌آموزان و دانشجویان.

وی به لزوم تجهیز کتابخانه و تلاش در راستای جذب اعضای بیشتر و ایجاد انگیزه برای عضویت دائمی در راستای بالا بردن سرانه مطالعه و تحقق سخنان رهبر مبنی بر لزوم ترویج سنت کتابخوانی اشاره کرد و افزود: در راستای تحقق این اهداف به نظر رسید که طرح زنگ کتاب در مدارس راه‌اندازی شود.

صمدی‌‌آزاد خاطرنشان کرد: فلسفه راه‌اندازی طرح زنگ کتاب در مدارس صرفاً به معنای نواخته شدن این زنگ نیست بلکه هدف اصلی اختصاص بخشی از ساعات دروس به حضور دبیران و دانش‌آموزان در کتابخانه و کمک به دانش‌آموزان در راستای یافتن کتاب‌های مناسب، انجام پژوهش، دادن سیر مطالعاتی، نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و پژوهش‌محوری و جامه عمل پوشاندن به رهنمودهای مقام معظم رهبری، گرفتن مجوز از آموزش و پرورش با هدف همکاری مستمر مربیان پرورشی با کتابداران و اختصاص بخشی از ساعات پرورشی به بازدید از کتابخانه و شرکت در جلسات کتابخوانی و در نظر گرفتن پنج نمره از نمره پرورشی به این امر زمینه تشویق دانش‌آموزان برای عضویت و حضور در کتابخانه است.

به گفته وی، در صورت تحقق این هدف مطمئناً باعث بهبود وضعیت سرانه مطالعه و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و پژوهش و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه خواهد شد.

مسئول کتابخانه عمومی کوثر همدان یادآور شد: در منطقه کوثر طی تعاملی که با مدارس داشتیم توانستیم به کمک مربیان پرورشی از بین دانش‌آموزان فعال عضو کتابخانه رابط انتخاب کنیم که این امر باعث بالا رفتن آمار شرکت‌کنندگان در مسابقات فرهنگی و علاقه‌مندی بیشتر دانش‌آموزان شد.

وی با بیان اینکه همچنین اهدای جایزه به برندگان مسابقات در مناسبت‌های مختلف مدارس باعث تشویق بیشتر دانش‌آموزان شد، عنوان کرد: به نظر من اگر این امر در تمام کتابخانه‌ها عملی شود می‌توان امیدوار بود که گام مهمی در راستای اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی و تحقق بیانات مقام معظم رهبری برداشته ‌شود.

صمدی آزاد در پایان سخنانش از مدیر مدرسه راهنمایی کوروکچی و همکارانشان به خاطر تعامل مستمری که با کتابخانه کوثر داشته‌اند نیز تقدیر کرد.

انتهای پیام/صا30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول