اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل:

سرانه مطالعه در کشور 79 دقیقه است

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل از افزایش سرانه مطالعه در کشور و رسیدن آن به سقف 79 دقیقه خبر داد.

سرانه مطالعه در کشور 79 دقیقه است

صادق فرهمندامین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: البته این سرانه مطالعه با احتساب مطالعات متنوع روزانه از قبیل داستان، رمان، قرآن کریم، ادعیه، فضای مجازی و اینترنتی، اشعار ادبی و مرثیه و کتاب‌های دینی و فرهنگی است.

این مسئول گفت: سرانه مطالعه در کشور و استان اردبیل رو به بهبود است و مردم نباید به آمار غیر رسمی و کذایی توجه کنند و به این موضوع باور داشته باشند که با همبستگی و داشتن بصیرت کشور رو به جلو و پیشرفت است.

وی بیان داشت: با احتساب کتاب‌های غیر درسی، مطالعه در استان اردبیل از سرانه 18 دقیقه‌ای برخوردار است، اما در تلاش هستیم تا جایگاه استان اردبیل را به عنوان یک استان فرهنگی، تاریخی و غنای علمی توسعه دهیم تا هم اردبیل جایگاه خود را باز یابد و هم ایران در سطح خاورمیانه به رتبه اول دست پیدا کند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل بیان داشت: گرایش جوانان به مطالعه به ویژه خواندن داستان، اشعار و کتاب‌های حوزه دفاع مقدس از رشد خوبی برخوردار بوده به طوری که گرایش به مطالعه و کتابخوانی با توجه به چاپ و انتشار کتاب‌های متنوع در حوزه دفاع مقدس و زندگی‌نامه ائمه اطهار گسترش یافته است.

فرهمندامین بیان کرد: برای حل اساسی مشکل در حوزه مطالعه باید گرایش به مطالعه را از دوره کودکی و نوجوانی تقویت کرد تا با گسترش کتابخانه‌ها و فضای مطالعه در مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد انقلاب عظیمی را در حوزه مطالعه انجام داد.

ایستگاه‌های مطالعه با سازه‌های ساده در حال احداث است

وی به برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی و گسترش کتابخانه‌های تخصصی اشاره کرد و افزود: در این زمینه فضای مجازی شبکه کتابخوانان حرفه‌ای راه‌اندازی شده و دانشجویان و دانش‌‌آموزان می‌توانند به آن ورود پیدا کنند.

این مسئول گفت: دانشجویان، دانش‌آموزان و علاقمندان می‌توانند با ورود به این شبکه در مسابقات آنلاین، نقد کتاب، معرفی کتاب و انتخاب کتاب مورد نظر ورود پیدا کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل ابراز داشت: بحث کتاب  و کتابخوانی امروز به سمت دیجیتال و شبکه‌ای در حال حرکت است و عضویت در کتابخانه‌ها نیز اغلب به صورت شبکه‌ای اتفاق می‌افتد.

فرهمندامین یادآور شد: هم اکنون اعضای کتابخانه‌های استان اردبیل می‌توانند به صورت شبکه‌ای و آنلاین برای عضویت و تمدید آن وارد کار شوند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری هم نیست.

وی از راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در سازه‌های مختلف خبر داد و ادامه داد: هم اکنون راه‌اندازی این ایستگاه‌ها در مرحله سازه‌بندی است و در تلاش هستیم تا پایان امسال در مکان‌های عمومی نظیر مصلا، ترمینال، پارک‌ها، بیمارستان‌ها و فضاهای پرجمعیت این ایستگاه‌ها را راه‌اندازی کنیم.

این مسئول متذکر شد: اگر ما به کتاب اهمیت دهیم و کتاب به یک فرهنگ غنی تبدیل شود عادت به مطالعه نیز گسترش می‌یابد که قطعاً در این زمینه خانواده‌ها باید بکوشند فرزندان خود را از سنین پایین با کتاب مانوس کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در پایان به راه‌اندازی مجمع خیرین حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و از اهالی استان خواست کتاب‌های مازاد و مطالعه شده خود را برای استفاده دیگران در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار دهند.

انتهای پیام/ن10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول