اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در اثر بی‌توجهی مسئولان استانی

پل تاریخی گاومیشان لرستان به اسم ایلام ثبت ملی شده است

خبرگزاری فارس: در حالی که بیش از 90 درصد پل گاومیشان در لرستان قرار دارد، اما متاسفانه این اثر باستانی در اثر بی‌توجهی مسئولان وقت میراث فرهنگی لرستان در دهه هفتاد به نام استان ایلام ثبت کشوری شده است.

پل تاریخی گاومیشان لرستان به اسم ایلام ثبت ملی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، شهرستان پلدختر به عنوان گذرگاه تاریخ از لحاظ تمدن، قدمت دیرینه‌ای دارد بر اساس گفته تاریخ و شواهد موجود تمدن و فرهنگ شهرستان پلدختر فقط به دوران باستان بر نمی‌گردد، بلکه در دوره اسلام نیز صاحب فرهنگ و قدمتی چند صد ساله است، آثاری چون گورستان‌های تاریخی و مقابر و حضور شاعرانی چون میرنوروز و علامه جزایری و مقبره‌های خلیل اکبر و بابازید و سید سهل‌الدین نیز نشانی روشن از غنای اسلامی و رونق این شهرستان در گذشته است، اما با وجود گذشته درخشان و علی‌رغم داشتن ظرفیت‌های بالقوه امروز این آثار تاریخی در بوته فراموشی فرو رفته است و کسی به آن توجهی ندارد.

 

پلدختر با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان طبیعی و تاریخی منحصر به فرد، مانند پل تاریخی کُر و دختر(ورودی شهر )، پل کلهر معمولان و پل گاومیشان در کنار غارهای کم نظیر و هزاران ساله کلماکره و کوگان و قلعه تاریخی قلعه نصیر و تپه واشیان، کاروانسرای چمشک و تالاب‌های چشم نواز ولی عصر و تنگ فنی، زردآبه و سیاه و آب انبارهای قدیمی و ... آبشارهای زیبای افرینه و آبشار فصلی آب تاف و... تنها و تنها بخشی کوچکی از آثار تاریخی و ظرفیت‌های توریستی و گردشگری شهرستان پلدختر است که آن را در واقع گنجینه‌ای طبیعی و تاریخی استان لرستان می‌توان نام نهاد.

یکی از این آثار پل گاومیشان است که به گفته باستان شناسان یکی از شاهکارهای معماری جهان است که قدمت آن به دوره ساسانیان بر می‌گردد، این پل در استان لرستان و در جنوب غرب پلدختر و بر روی رودخانه سیمره واقع شده که در سال 1372 در غفلت مسئولان میراث فرهنگی لرستان به نام اداره میراث فرهنگی ایلام در کشور ثبت شده است.

جودکی یکی از شهروندان پلدختری در این خصوص گفت: روز گذشته در سفری به  پل گاومیشان با صحنه تاسف انگیزی روبه‌رو شدم و آن نصب تابلوی جدیدی که اخیرا بعد از ایست بازرسی نصب شده است و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ایلام پل گاومیشان را به عنوان اثری از آثار فرهنگی خود معرفی و این اثر را به نام خود مصادره کرده است.

جودکی افزود: تأسف‌بار‌تر اینکه این اقدام در حالی است که پل گاومیشان در لرستان قرار دارد.

حسنی یکی از دیگر از شهروندان پلدختری با بیان اینکه اقدام میراث فرهنگی استان ایلام در ثبت آثار تاریخی دیگر استان‌ها به اسم خود دل هر علاقه‌مند به آثار تاریخی را به درد می‌آورد، افزود: اداره میراث فرهنگی لرستان و مسئولان استان باید نسبت به این اقدام واکنش نشان دهد و نگذارند این پل از آثار تاریخی لرستان محو و و به نام استان دیگری مصادره شود.

*پل گاومیشان در لرستان قرار دارد

در ادامه بخشدار مرکزی پلدختر در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: در حالی که بیش از 90 درصد پل گاومیشان در لرستان قرار دارد، اما متاسفانه این اثر باستانی در اثر بی‌توجهی مسئولان وقت میراث فرهنگی لرستان در دهه هفتاد به نام استان ایلام ثبت کشوری شده است.

اصغر قهرمانی گفت: طی چند سال گذشته مکاتباتی فراوانی با وزارت کشور برای اصلاح ثبت این اثر انجام شده که هنوز بی‌نتیجه مانده است.

بخشدار مرکزی یکی از دلایل به ثمر نرسیدن اقدامات فوق را عدم ثبات مدیریت در لرستان عنوان کرد و گفت: در چهار سال گذشته ما شاهد سه مدیرکل در میراث فرهنگی و گردشگری لرستان بودیم  که هر کدام می‌خواستند کاری در این زمینه انجام دهند، اما تغییر کرده‌اند و پیگیری‌های آنان به خاطر عدم ثبات مدیریت  بی‌نتیجه مانده است.

به هر حال آنچه مردم لرستان از مسئولان کشوری خصوصا میراث فرهنگی و گردشگری کشور انتظار دارند، برگرداندن این اثر تاریخی به لرستان و اصلاح ثبت آن است و اقدام در این جهت احترام به مردم با تمدن لرستان برای حفظ و صیانت از میراث گذشتگان است.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول