اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل انتقال خون استان کردستان خبر داد

خونگیری از 17 هزار اهداکننده خون در کردستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل اداره انتقال خون استان کردستان از مراجعه 16 هزار و 923 نفر اهداکننده خون در هفت ماهه نخست سال‌جاری خبر داد.

خونگیری از 17 هزار اهداکننده خون در کردستان

محمدسعید کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: از ابتدای امسال ‌20 هزار و 504 نفر برای اهدای خون به مکان‌های خونگیری انتقال خون مراجعه کرده‌اند که 16 هزار و 923 نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

به گفته وی، در سال گذشته بیش از 30 هزار و 976 نفر به منظور اهدای خون در سطح استان مراجعه کرده‌اند که 25 هزار و 760 نفر از آنها موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون استان کردستان تصریح کرد: 43.55 درصد از اهداکنند‌گان خون سال گذشته در این استان مستمر بوده و در طول سال حداقل دو تا سه مرتبه خون اهدا کرده‌اند.

کریمیان تصریح کرد: در حال حاضر هفت‌هزار نفر اهداکننده خون در این استان به صورت مستمر در طول سال دو بار خون اهدا می‌کنند.

کریمیان با بیان اینکه بیشترین اهداکنندگان خون در این استان مربوط به رده سنی 20 تا 35 سال است، افزود: گروه خونی O مثبت بیشترین فرآورده گروه خونی و AB منفی کمترین فرآورده خونی در این استان را به خود اختصاص داده است.

وی از کمبود نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین مشکل انتقال خون استان کردستان نام برد و افزود: نبود نیروی انسانی کافی به ویژه نیروهای خونگیر زن از مهم‌ترین مشکلات ماست که باید به صورت ویژه از سوی مسئولان امر مورد توجه قرار گیرد.

به گفته مدیرکل انتقال خون استان کردستان، در حال حاضر 35 نفر نیرو به صورت چهار شیفت در انتقال خون مشغول به کار هستند.

کریمیان افزود: کمبود نیروی انسانی کافی موجب تعطیل شدن پایگاه‌های مراکز خونی شهرستان‌ها شده و تنها در قالب تیم‌های سیار هر ماه دو جلسه به مراکز شهرستان‌ها برای خون‌گیری اهداکنندگان مراجعه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بانوان کردستان در طول شش سال اخیر مقام نخست کشوری اهدای خون را به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل کمبود نیروی انسانی این اداره‌کل، تعداد بانوان اهداکننده خون در استان کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل انتقال خون استان کردستان به اقدامات این اداره‌کل در زمینه مشتقات خون اشاره کرد و بیان داشت: در هر دو واحدی که خونگیری می‌شود فرآوردهای مختلف سلولی و پلاسمای تفکیک می‌شود.

به گفته کریمیان، خون‌ها پس از اهدا توسط دستگاه اتوماسیون و با تکنیک‌های روز و ابزارهای پیشرفته و بدون دخالت عوامل انسانی آزمایش می‌شود.

وی افزود: بعد از خونگیری و آزمایش، فرآورده‌های سلولی از جمله پلاسما، گلبول‌ قرمز و کرایو جدا و در درمان بیماری‌های خاص خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیرکل انتقال خون استان کردستان در پایان به برنامه‌های این اداره‌کل در ماه‌های محرم و صفر اشاره کرد و گفت: تمام نیروها در این ایام به صورت اکیپ خونگیری در شهرستان‌های استان مستقر می‌شوند.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول