اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

راهبردهای تحقق اقتصاد مقاومتی در مازندران

خبرگزاری فارس: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مستلزم مشارکت هوشمندانه و فعالانه آحاد اقشار و لایه‌های مختلف جامعه است.

راهبردهای تحقق اقتصاد مقاومتی در مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، اقتصاد مقاومتی یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های نظام جمهوری اسلامی در مقطع کنونی است که چندی پیش به‌عنوان یک راهبرد اقتصادی در بیانات رهبر معظم انقلاب تبلور یافت. زیرا تحلیل شرایط ملی و منطقه‌ای نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، تلاش مضاعف استکبار جهانی و معاندان نظام مقدس جمهوری اسلامی در تمامی عرصه‌ها به‌ویژه عرصه اقتصاد شتاب بیشتری گرفته است.

نگاهی به پیام نوروزی مقام معظم رهبری به ویژه در چهار سال گذشته نشان می‌دهد که دغدغه اساسی رهبر انقلاب در سال‌های اخیر عموماً ناظر بر حوزه‌های اقتصادی بوده است. (سال 87 سال نوآوری و شکوفایی، سال 88 سال اصلاح الگوی مصرف، سال 89 سال همت مضاعف و کار مضاعف و سال گذشته سال جهاد اقتصادی.)

تامل در منویات فوق حکایت از ارتباط معناداری دارد که تماماً معطوف به حوزه اقتصاد است. به بیان دیگر در شرایط کنونی، مسائل و مباحث اقتصادی و خنثی‌سازی توطئه‌های متعدد دشمنان در حوزه اقتصاد باید به‌عنوان راهبرد مهم همه تصمیم‌سازان، برنامه‌ریزان و فعالان عرصه اقتصاد اعم از خصوصی و دولتی و بالاخره آحاد اقشار جامعه قلمداد شود.

با این وجود باید گفت نامگذاری امسال به‌نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیز  نشان می‌دهد که با وجود همه تلاش‌های انجام شده در حوزه اقتصاد، کشور ما نیازمند اقداماتی موثرتر و کاربردی‌تر در این عرصه است که این مصداق را دقیقاً می‌توان از واژه پرمغز اقتصاد مقاومتی دریافت.

تاکید مقام معظم رهبری بر عملیاتی ساختن برنامه اقتصاد مقاومتی نشان‌دهنده اهتمام جدی مسئولان و برنامه‌ریزان به مسائل حوزه اقتصاد و ضرورت اتخاذ تدابیری هوشمندانه برای برون‌رفت از مشکلات موجود به دور از هرگونه اقدام شعاری و برخوردهای کلیشه‌ای است.

اقتصاد مقاومتی موثرترین راهکار

 

نماینده ولی فقیه در استان مازندران در نشستی گفته بود: تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی حمایت از کار و تولید ایرانی و پرهیز از اسراف در چهارچوب اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: افزایش کمی و کیفی تولیدات ملی در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر است و مسئولان باید در رفع مشکلات تولیدکنندگان داخلی تلاش خود را مضاعف سازند.

آیت الله نورالهف طبرسی تصریح کرد: گرانی‌های پیش آمده با مدیریت قوی مسئولان و دست‌اندرکاران بخش اقتصاد کشور قابل رفع است و نباید اجازه دهیم آمریکا و اقمار سیاسی‌اش از این رهگذر به اهداف شیطانی خود در کشور ما دست پیدا کنند و نظام اسلامی را ناکارآمد جلوه دهند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی موثرترین راهکار برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان ملت ایران است.

طبرسی همچنین بر لزوم همدلی مردم و مسئولان در رفع مشکلات معیشتی جامعه تاکید کردند.

اقتصاد مقاومتی باید به برنامه عملیاتی تبدیل شود

 

نماینده مردم ساری و میاندورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب درباره استراتژی اقتصاد مقاومتی گفت: به اعتقاد من برای تحقق اهداف عالیه مترتب بر استراتژی سال جاری که عموما ناظر بر حوزه‌های اقتصادی است، باید برنامه‌ای عملیاتی و کاربردی تدوین شود.

محمد دامادی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک سیاست اقتصادی راهبردی که ریشه در فرهنگ غنی اسلامی دارد یکی از نیازهای اساسی جامعه ما در شرایط کنونی است.

وی گفت: نگاهی به شرایط حاکم بر نظام بین الملل و تنش‌های منطقه‌ای نشان می‌دهد که استقلال اقتصادی در راستای استراتژی توسعه اسلامی یکی از نیازهای کلیدی جهان اسلام است.

دامادی با تمجید از آینده‌نگری رهبر معظم انقلاب گفت: بررسی اجمالی موضع‌گیری‌های خصمانه دشمنان و معاندان نظام اسلامی در سال‌های اخیر و بویژه در مقوله پرونده هسته‌ای نشان می‌دهد که استراتژی اقتصاد مقاومتی موثرترین استراتژی برای خنثی سازی توطئه‌های متعدد غرب علیه نظام اسلامی است.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با ارائه تحلیلی از موقعیت ممتاز، حساس و ژئوپلتیک ایران اسلامی در منطقه خاورمیانه تصریح کرد: واقعیت این است که جهان غرب به‌درستی دریافته است که بدون ایران هیچ یک از الگوهای مورد نظر آنان در منطقه قابلیت تحقق و اجرا را نخواهد داشت و حذف ایران از معادلات منطقه‌ای و جهانی خسارت‌های زیادی را برای جهان غرب در پی خواهد داشت.

دامادی خاطرنشان کرد:‌ در حالیکه در چند سال اخیر فشار تحریم‌ها و صدور قطعنامه‌های متعدد علیه نظام اسلامی شدت یافته است، اما عزم ملت هوشمند ایران تحت زعامت رهبر فرزانه انقلاب دشمنان را به زانو درآورد.

وی با تاکید بر ضرورت هوشمندی آحاد ملت ایران در فرآیند تحولات ملی و منطقه‌ای گفت: استفاده از همه ظرفیت‌ها، اهتمام به بهر‌ه‌وری بهینه از منابع موجود، برنامه‌محوری و پرهیز از هرگونه تنش در فضای سیاسی کشور و همچنین حرکت در مسیر رهبری از جمله مولفه‌هایی است که تضمین منافع ملی ما را در پی خواهد داشت.

دامادی در پایان تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و راهبرد استراتژیک سال 1391 باید در دستور کار همه مسئولان قرار گیرد.

زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در مازندران/ اولی کشاورزی

 

به‌طور کلی یکی از شاخص‌ترین ویژگی اقتصادی استان مازندران عدم بهره‌وری حداکثری از منابع موجود است. فرآیندی نامطلوب و نامیمون که بخش کشاورزی نیز به‌عنوان بخش غالب اقتصادی در استان متاثر از آن است.

بر این اساس باید گفت بهره‌برداری حداکثری از اراضی موجود با توجه به ظرفیت‌ها(کشت دوباره یا سه باره)، اصلاح ارقام کشاورزی، یکپارچه‌سازی اراضی و تجهیز زیرساخت‌ها، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی مستعد، مهار آب‌های سطحی،  استقرار و تقویت صنایع تبدیلی، تامین منابع مالی موردنیاز، کاهش هزینه‌های تولید، توجه و اهتمام جدی به ارتقای راندمان و کاهش ضایعات و همچنین بهره‌وری علمی از گستره‌های موجود از جمله مواردی است که در عرصه کشاورزی باید مدنظر قرار گیرد.

صنعت

 

بی‌تردید عقب‌ماندگی صنعتی مازندران با هیچ منطق و تحلیل کارشناسی قابل توجیه نیست. از این رو به نظر می‌رسد در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و به منظور آغاز فصلی نوین در عرصه اقتصاد مازندران رویکردهای توسعه صنعتی استان  باید عموماً معطوف به حوزه‌های زیرساختی باشد. به همین منظور تدوین استراتژی توسعه صنعتی استان، تقویت زیرساخت‌های صنعتی، تقویت پیوند دانشگاه و مراکز علمی با صنایع، ‌حمایت مالی از صنایع و تامین سرمایه در گردش،  بررسی وضعیت صنایع نیمه فعال و راکد و توجه به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی صنایع موجود، حمایت از بنگاه‌های زودبازده و صنایع کوچک با تاکید بر صنایعی که مواد اولیه مورد نیاز آن در منطقه به وفور موجود باشد از جمله مواردی است که در حوزه صنعت باید مد نظر گیرد.

توریسم و گردشگری

 

تردیدی نیست که مازندران یکی از قطب‌های قوی توریسم و گردشگری در کشور محسوب می‌شود. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد که این استان با وجود میزبانی سالانه 15 میلیون گردشگر داخلی هنوز نتوانسته از ارزش افزوده و مزایای فراوان اقتصادی بخش مزبور منتفع شود.

این ناکارآمدی عموماً ناظر بر حوزه‌های مدیریتی، برنامه‌ریزی و عدم حمایت‌های مالی است. از این رو ضروری است مدیران و دست‌اندرکاران ذیربط  نسبت به فعال کردن این بخش عظیم اقتصادی همت گمارند که بدین منظور تقویت زیرساخت‌ها و بهره‌وری بهینه از ظرفیت‌های موجود، شناسایی و معرفی ظرفیت‌های جدید، جلوگیری از موازی‌کاری و شناسایی موانع فرهنگی و اجتماعی موجود، اهتمام جدی به مزایا و ارزش افزوده بخش توریسم به ویژه ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، حمایت از سرمایه‌گذاران بومی از جمله رویکردهایی است که باید در بخش گردشگری استان مد نظر قرار گیرد.

مسایل فرهنگی

به‌طور کلی یکی از موانع تحقق برنامه‌ها در کشور ما عدم ظرفیت‌سازی در حوزه‌های فرهنگی است. از این رو ضروری است به منظور نهادینه ساختن فرهنگ اقتصاد مقاومتی، اهتمام به یک برنامه عملیاتی موثر با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و فرهنگی و البته به دور از هرگونه اقدام شعاری در دستور کار قرار گیرد.

درهمین راستا بهره‌گیری بهینه از ظرفیت رسانه‌ها در حوزه مفهوم‌سازی و همچنین تبیین اهداف و چشم انداز راهبرد اقتصاد مقاومتی از طریق تولید برنامه‌هایی کاربردی و آموزنده در حوزه فعالیت‌های صداو سیما و سایر رسانه‌های مکتوب و مجازی با عنایت به گستره تاثیر‌گذاری این رسانه‌ها و تبیین ابعاد پیچیده توطئه‌های مستمر دشمنان و معاندان نظام اسلامی در حوزه اقتصاد و واکاوی ضرورت اقتصاد مقاومتی و همچنین تشریح نمونه‌های موفق در سایر کشورها به منظور نیل به اهداف عالیه نظام و صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی از جمله مواردی است که می‌تواند در راستای نهادینه ساختن فرهنگ اقتصاد مقاومتی موثر باشد.

در پایان تاکید می‌شود تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مستلزم مشارکت هوشمندانه و فعالانه آحاد اقشار و لایه‌های مختلف جامعه است. همچنین ضروری است به منظور انسجام در برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی، کارگروه یا دبیرخانه‌ای مستقر در استانداری مازندران برنامه‌های هر یک از دستگاه‌های اجرایی و چالش‌های فرارو را به‌طور مستمر رصد کند.

====================

گزارش از کوروش غفاری چراتی

====================

انتهای پیام/ب10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول