اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لزوم پایبندی خبرنگاران البرزی و مدیران استانی به قانون

انحلال خانه مطبوعات البرز با چه هدفی صورت گرفته است

خبرگزاری فارس: متاسفانه عصر روز پنجشنبه از طریق پیامک‌هایی که همکاران رسانه‌ای در استان البرز ارسال می‌کردند، شایعه عجیب انحلال خانه مطبوعات استان البرز منتشر شد.

انحلال خانه مطبوعات البرز با چه هدفی صورت گرفته است

ابتدا صحت این خبر باورپذیر نبود، به همین دلیل خبرنگاران و اصحاب رسانه با بررسی‌های بیشتر دریافتند که اطلاعیه‌ای از سوی روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز منتشر و طی آن اعلام شده است که این اداره فعالیت‌های خانه مطبوعات البرز را به رسمیت نمی‌شناسد.

حال این اظهار نظر که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت یک تشکل صنفی قانونی را به رسمیت نمی‌شناسد، موضوعی است حقوقی که باید با در نظر گرفتن چارچوب‌ها و قوانین رسمی و موضوعه کشوری آن را تحلیل و تجزیه کرد، چرا که فعالیت تشکل‌های صنفی در چارچوب و موازین مشخصی صورت می‌گیرد و قوانین موضوعه در این حوزه نیز شفاف هستند.

بلافاصله پس از انتشار این خبر، رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان البرز و بازرس خانه مطبوعات کشور به عملکرد اداره ارشاد استان البرز واکنش نشان داد و تاکید کرد که این حکم را نپذیرفته و فعالیت خانه مطبوعات البرز با جدیت دنبال می‌شود.

حال این پرسش مطرح می‌شود که انحلال یک تشکل صنفی از سوی اداره ارشاد بر اساس قانون صورت گرفته و یا اظهارات اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات مبنی بر عدم پذیرش حکم اداره ارشاد.

به طور قطع رفتار فراتر از قانون از سوی هیچ کس پسندیده و پذیرفتنی نیست و مردم از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و همچنین دستگاه‌های متولی امور فرهنگی در این زمینه انتظار بیشتری دارند و لازم است این افراد، تشکل‌ها و مدیران دستگاه‌های فرهنگی در اجرای قانون پیشگام بوده و رفتار فراتر از قانون نداشته باشند.

در مورد انحلال خانه مطبوعات استان البرز نیز اگر این موضوع در چارچوب قانون صورت گرفته باشد، به طور قطع از سوی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران البرزی باید بدون چون و چرا پذیرفته و اجرا شود. و مطمئن هستیم که اصحاب رسانه در این استان تازه‌ تاسیس همواره بر رعایت قانون تاکید داشته و خواهند داشت.

اما در روزهای اخیر این پرسش مهم مطرح می‌شود که آیا اداره کل ارشاد استان البرز و مدیر کل محترم این اداره از نظر قانونی اجازه و اختیار انحلال یک تشکل صنفی قانونی را دارند و یا خیر؟

با توجه به اینکه اینجانب جزو نخستین اعضای خانه مطبوعات استان البرز بوده و با دقتی اساسنامه این تشکل و همچنین تشکل‌های صنفی مشابه در استان‌های دیگر را مطالعه کرده‌ام، بعید می‌دانم که چنین اختیاری به اداره کل ارشاد استان البرز داده شده باشد که بتواند با صدور یک اطلاعیه چند سطری، تمام تلاش‌های چندین ساله خبرنگاران البرزی برای تشکیل و تاسیس یک نهاد صنفی قانومند را باطل کند.

اصحاب رسانه‌ای که طی حدود 2 دهه اخیر در کلانشهر کرج فعالیت کرده‌اند، شاهد هستند که خبرنگاران و اهالی رسانه در این حوزه برای تاسیس تشکلی که بتواند در آرامش و در چارچوب قانون حقوق آنها را پیگیری کند، چه تلاش‌هایی را انجام داده و چه سختی‌هایی را متحمل شده‌اند.

خوشبختانه این تلاش‌ها حدود یک سال قبل نتیجه داد و توانستیم با تشکیل یک مجمع عمومی متشکل از اکثر خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای استان، خانه مطبوعات را در چارچوب قانون راه‌اندازی کنیم و تا به امروز نیز این تشکل خدمات خوبی داشته سات.

البته هیچ کاری بدون کاستی و مشکل نیست و انتظار ما از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز نیز این بوده و هست که اهالی مطبوعات استان را در هدایت یک تشکل نوپا حمایت می‌کردند.

* همه باید شرایط حساس کشور را درک کنیم

متاسفانه خبر انحلال خانه مطبوعات استان البرز  و آنهم در عصر یک روز تعطیل واکنش‌های منفی بسیاری را در این استان ایجاد کرده و بسیاری از اهالی رسانه‌ای البرز از این اقدام اداره ارشاد ناراحت و گلایه‌مند هستند

این در حالی است که به تازگی رهبری عظیم‌الشان انقلاب اسلامی با اشاره به هجمه‌های تبلیغاتی دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی علیه ملت ایران،‌ تاکید فرموده‌اند که همه باید شرایط حساس کشور را درک کرده و در انجام وظائف و اختیارات خود حفظ مصالح اسلام و انقلاب را همانگونه که رهبری معظم انقلاب بارها تاکید فرمودند، در اولویت قرار دهیم.

شاید ( به احتمال فراوان به طور قطع) مدیر کل محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به تنش‌هایی که انحلال یک تشکل رسمی صنفی توجهی نداشته و اساسا این آسیب‌ها را پیش‌بینی نکرده است، اما مسئولان ارشد استان از جمله استاندار، فرمانداران و معاونت‌های سیاسی و انتظامی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها باید به این پرسش پاسخگویند که چه ضرورتی داشت، در زمانی که رهبری معظم انقلاب اسلامی همه مردم و مسئولان را به حفظ آرامش و پرهیز از رفتارهای تنش‌زا دعوت می‌فرمایند، چنین دستوری از سوی اداره ارشاد استان علیه تشکل صنفی خانه مطبوعات البرز صادر شود.

و یا اینکه آیا بهتر نبود مشکلات خانه مطبوعات استان البرز با دوراندیشی و درایت مسئولان اداره ارشاد و هیئت مدیره خانه مطبوعات استان بر طرف شده و چنین هزینه تبلیغاتی سنگینی به استان تحمیل نمی‌شد؟

البته هنوز نیز دیر نشده و برای تحقق این مهم همه باید ملاک عمل خود را قانون قرار داده و صد البته در این راه به توصیه‌ها و رهنمودهای رهبری عظیم‌الشان انقلاب اسلامی توجه ویژه داشته باشیم.

* اکثریت مطلق خبرنگاران البرزی پاسدار آرمان‌های انقلاب هستند

کارنامه و عملکرد مردم ولایی استان البرز طی 3 دهه اخیر روشن و شفاف است و آنها هر گاه مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی و منافع اسلام و انقلاب اقتضا می‌کرد، برای دفاع از آرمان‌های مقدس جمهوری اسلامی و ولایت به میدان آمده‌اند.

مردم ولایت‌مدار استان البرز عشق و ایستادگی خود را در راه تحقق آرمان‌های اسلام و انقلاب بارها به اثبات رسانده‌اند و در این میان اصحاب رسانه و فعالان حوزه خبری این استان نیز همواره در صف نخست دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب حضور داشته و برخوردهای غیر متعارف با گروهی که اکثریت مطلق آنها با بصیرت هستند، پسندیده نیست.

البته کسی نمی‌تواند منکر وجود نواقص و کاستی‌هایی در حوزه مدیریت خانه مطبوعات استان البرز باشد، زیرا همانطور که پیشتر نیز مورد تاکید قرار گرفت، هیچ پروژه‌ نوپایی، بدون اشکال نیست و به طور قطع مطبوعات استان البرز نیز نواقص و کاستی‌هایی دارد است.

اعضای خانه مطبوعات البرز نیز چنین ادعایی ندارند که حرکت آنها به طور کامل صحیح و بی نقص بوده، اما معتقدیم رفع اشکالات موجود تنها در فضای همدلی و تعامل میسر است و در این زمینه از اداره ارشاد و مدیریت محترم این اداره فرهنگی انتظار بیشتری داشته و امیدوار به حمایت بودیم که متاسفانه چنین نبود و نشد.

* سخنی با اصحاب رسانه در استان البرز

و بالاخره سخنی با اصحاب رسانه،‌ فعالان خبری در استان البرز باید بدون پرده بیان بیان شود.

موضوع از این قرار است که طی تماس‌هایی با هیئت مدیره خانه مطبوعات البرز داشته و داریم، مطمئن هستیم که آنها در تلاش هستند تا با رایزنی در فضایی آرام و بدون تنش مشکل ایجاد شده را برطرف کنند و در این شرایط همه باید مقید به انجام قانون باشیم.

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران البرزی در این شرایط حساس باید همچون گذشته منافع نظام و انقلاب را بر منافع شخصی و گروهی مهم‌تر دانسته و رفتارهای خود را در چارچوب قانون انجام دهند.

صد البته که امیدواریم اداره ارشاد استان نیز فعالان رسانه‌ای البرز را در تحقق این مهم یاری کرده و دست از رفتارهایی که موجب ایجاد اختلاف و کدورت در استان می‌شود، بردارند.

نویسنده یادداشت: مریم ابراهیمیان سرپرست دفتر خبرگزاری فارس در استان البرز

انتهای پیام/ی10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول