اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دو تیم از 10 تیم سوپر لیگ هرمزگانی‌اند

صعود معجزه‌وار بسکتبال هرمزگان در پستوی بی‌توجهی مسئولان

خبرگزاری فارس: درست در روزهایی که هزینه‌های نجومی فوتبالی‌ها، پشت بسیاری از مسئولان را کماکان در اقصی‌ نقاط کشور به لرزه درمی‌آورد، مشخص نیست چرا باید سوپرلیگی‌های بسکتبال در هرمزگان از ابتدایی‌ترین امکانات و کمک‌ها بی‌بهره باشند.

صعود معجزه‌وار بسکتبال هرمزگان در پستوی بی‌توجهی مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، در حالی که همواره در سال‌های اخیر یکی از شعارهای اساسی دولت که بعضاً خیلی‌ها معتقدند به واقعیت تبدیل نشده است، توجه به جوانان و امور ورزشی بوده است، انگار در هرمزگان این توجهات گرد میدان‌هایی همانند فوتبال و آن هم در قالب حمایت‌های نقدی و مقطعی از تیم‌های فوتبال حاضر در لیگ دسته یک و برتر معطوف شده‌ است تا کارنامه‌‌ای باشد برای عریض‌تر شدن عملکرد کاغذی برخی‌ها.

در ماه‌های اخیر طی اتفاقی نادر و استثنایی دو تیم از هرمزگان در قشم و بندرکنگ که معمولاً در طول تاریخ همواره کلمه محرومیت را یدک کشیده‌اند موفق شدند با حمایت‌های بخش خصوصی به سوپر لیگ بسکتبال باشگاه‌های کشور راه پیدا کنند.

این مسابقات 10 تیمی که در سال‌های اخیر همواره مورد توجه لیگ‌های معتبر بسکتبال دنیا نیز قرار گرفته است، به عنوان ظرفیت و پشتیبانی مهم برای تیم ملی بسکتبال کشور که در دهه اخیر در جهان افتخارآفرین بوده، شناخته می‌شود.

اما علی‌رغم اهمیت این لیگ و مهم‌تر آن که استان هرمزگان از میان 30 و اندی استان کشور دو سهمیه از این لیگ را دارد، این است که مسئولان این استان بدون توجه به دو تیم مذکور زمینه مظلومیت این تیم‌ها را در بازی‌های خانگی را نیز حتی به وجود آورده‌اند به نحوی که امور مربوط به برگزاری و فضای فیزیکی سالن‌های برگزاری (مسابقات در هرمزگان) به هیچ وجه در حد و اندازه‌های این مسابقات نیست.

در بازی اخیر البدر کنگ که با نفت سپاهان تهران روبه‌رو شد، همگان دیدند مسئولانی که همواره بر توسعه امور ورزشی در شهرستان بندرلنگه و استان هرمزگان تاکید داشته‌اند و حتی در برشی فراتر دستگاهی عریض و طویل به نام وزارت ورزش و جوانان را تشکیل داده‌اند، بی‌توجهی‌ها به امر ورزش را به نهایت حد خود رسانده‌اند.

حتی در آن مسابقه معلوم نشد که چرا مسئولان هیئت بسکتبال هرمزگان که در سال‌های اخیر امور مدیریت این هیئت در دست سیاسیون باقی مانده است و به نوعی باید برای راهیابی این تیم‌ها به سوپر لیگ فخر بفروشند، اقدام به اعزام نماینده از مرکز استان نیز نکرده‌اند.

فرماندار شهرستان بندرلنگه و دیگر مسئولان این شهرستان نیز که در کوچک‌ترین نشست‌ها و جلسات همواره پایی ثابت هستند نیز در این سالن به هیچ وجه حاضر نبودند.

گویا انگار در بازی مهم البدر و نفت سپاهان که چندین بازیکن ملی نیز در این میدان حضور داشتند، تنها رئیس هیئت بسکتبال شهرستان بندرلنگه بر خود واجب دیده بود تا در راستای تامین برخی از اقلام همانند «تی» برای تمیز کردن سطح سالن شخصاً به سطح شهر برود و اقدام به تهیه اقلام مورد نیاز در جریان بازی بکند.

در این شهرستان و دیگر شهرستان‌های هرمزگان، همواره دیواری کوتاه‌تر از مدارس برای پر کردن سالن محل برگزاری همایش‌ها و دیگر مناسبات و استقبال از مسئولان نبوده است، اما در روز مسابقه البدر به جای اینکه مسئولان، این بازی مهم را که برای نخستین بار در استان هرمزگان برگزار می‌شد به عنوان فرصتی برای به گفته خود توسعه امور ورزشی و توجه به جوانان و نوجوانان تلقی کنند و در قالب گذراندن درس تربیت بدنی دانش‌آموزان را به سالن بیاورند نه تنها به این فرصت توجه نکردند بلکه دیوار مدارس انگار برای این مسابقه به یاد ماندنی بسکتبال از همیشه بلندتر شده بود.

هر چند که سکوهای تماشاچیان سالن برگزاری بدون حضور نیروهای انتظامی تا آخر مسابقه تقریباً پر شد و علاقه‌مندان به این ورزش تا دقایق آخر به تشویق تیم البدر ادامه دادند اما باید گفت که برگزاری این مسابقه در سالنی ابتدایی که تنها کف‌پوش، سکوهای بتنی و یک تابلوی امتیازشمار داشت، در نگاه نخست، هر بیننده این منظره را به فکر فرو می‌برد و نا خودآگاه این جمله را در یاد متبادر می‌کرد که ای کاش مسئولان به جای این همه شعار اندکی عمل‌گرایی را نیز در راستای دسته کم تحقق سخنان خود چاشنی کارهایشان می‌کردند، تا بخش خصوصی نیز که با هزینه‌هایی سنگین فرصتی را برای شادی و پویایی جوانان پیدا کرده است دلگرم به ادامه کار شود.

در ادامه بد نیست بدانیم که در ماه‌های گذشته مبحثی در باب تجهیز سالن مربوطه در بندر کنگ و یا بندرلنگه از طرف مسئولان باشگاه خصوصی البدر که چندین تیم را نیز در لیگ‌های کشوری و منطقه‌‌ای و استانی در رشته‌هایی از جمله فوتبال، بسکتبال و قایقرانی دارد مطرح شد که مشخص نیست چرا مسئولان تربیت بدنی هرمزگان با پیشنهاد این باشگاه برای تجهیز سالن برای برگزاری مسابقات سوپر لیگ بی‌توجهی کرده‌اند.

مدیر عامل باشگاه البدر در همین راستا گفت: پیشنهاد تجهیز و ساماندهی سالن مورد نظر را با بهترین تجهیزات و امکانات روز به مسئولان شهرستان و تربیت بدنی استان دادیم و در ازای هزینه‌کرد باشگاه خواستار این شدیم که سالن و اجاره آن برای مدتی مشخص (به مدت یک فصل) در اختیار باشگاه قرار گیرد و پس از اتمام لیگ در اختیار تربیت بدنی قرار داده شود.

حسن آذری افزود: این قرارداد حتی امکان استفاده سایرین از سالن را می‌داد و تنها اجاره آن به دلیل مورد نیاز بودن آن برای تیم در ساعات مختلف که سرمربی آن زما‌ن‌ها را تعیین می‌کرد، بود و محدودیتی برای استفاده سایرین به وجود نمی‌آورد اما مسئولان با این درخواست موافقت نکردند و سالن به حال کنونی رها شد و این امر زیبنده شهرستان نیست.

محمدرضا اسلامی سرمربی کارکشته تیم بسکتبال البدر کنگ که توانسته است به طور مقتدرانه‌ای به سوپر لیگ در میان مدعیان مختلف در این فصل صعود کند، می‌گوید: مشخص نیست که مسئولان این شهرستان با اهمیت کار باشگاه البدر در امر صعود یک تیم از این باشگاه به سوپر لیگ واقف هستند یا نه.

وی افزود: مشخص نیست اگر واقف هستند چرا پس کمترین توجهی به این موضوع مهم ندارند.

به گفته اسلامی، در شهرستان‌های شمالی و غربی کشور برای این امتیازها خیلی از مسئولان حاضرند، رایزنی‌های گسترده‌ای انجام دهند.

این سرمربی که در کارنامه وی مربیگری چندین تیم مطرح و تیم ملی نوجوانان نیز دیده می‌شود، افزود: تنها در یک صورت است که می‌توان به بهبود اوضاع این شرایط امیدوار بود و آن این است که مسئولان مربوطه که مدام وعده می‌دهند و شعار فراهم‌سازی شرایط بهتر برای جوانان و تفریحات سالم را سر می‌دهند در شهرستان به خود بیایند و باور کنند که شهرشان میزبان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای بسکتبال در سطح آسیا طی هر هفته است.

امید است دسته کم مسئولان از جمله فرماندار شهرستان بندرلنگه، مسئولان تربیت بدنی هرمزگان و همچنین مسئولان هیئت بسکتبال هرمزگان که به نظر می‌آید خواهان خانه‌تکانی اصولی با هدف بیدار شدن این هیئت از خواب زمستانی است، در بازی‌های آینده دو نماینده شایسته هرمزگان در سوپر لیگ بسکتبال شاهد رفع مشکلات و رفع مظلومیت‌های این دو تیم باشیم.

این مسئولان نباید فراموش کنند در زمانی که بخش‌های دولتی از تیم‌داری و باشگاه‌داری حرفه‌ای و قهرمانی منع شده‌اند، باید با تمام تلاش و توان خود از بخش‌های خصوصی فعال در حوزه‌های ورزشی حمایت‌های لازم را داشته باشند، البته اگر خواهان تحقق شعارهای خود هستند.

============

گزارش از امیر توانگر

============

انتهای پیام/خ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول