اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بومی‌سازی قطعات محقق شد

صرفه‌جویی 6 میلیارد ریالی در پارس جنوبی

خبرگزاری فارس: رئیس آزمایشگاه پالایشگاه پنجم پارس جنوبی از صرفه‌جویی شش میلیارد ریالی در پارس جنوبی حاصل از بومی‌سازی قطعات خبر داد.

صرفه‌جویی 6 میلیارد ریالی در پارس جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه کریم کرمی‌نژاد در نشست کمیته خودکفایی مجتمع گازی پارس جنوبی اظهار داشت: مجتمع گاز پارس جنوبی از مناطق مهم و تاثیرگذار در صنعت نفت و گاز است و همواره شاهد رشد و توسعه این منطقه هستیم.

وی افزود: با وجود تحریم‌ها شاهد رشد و توسعه قابل قبولی در صنعت نفت و گاز هستیم و در مجتمع گازی نیز اقدامات ارزنده‌ای برای مقابله با تحریم‌ها و حرکت به سمت خودکفایی انجام شده است.

رئیس آزمایشگاه پالایشگاه پنجم پارس جنوبی با اشاره به تلاش این مجتمع برای موفقیت بیشتر خاطر نشان کرد:  تاکنون اقدامات مؤثری در راستای تهیه‌ واکنش‌گرها از جمله واکنش‌گرهای فسفات، COD، آهن، کلرین و سیلیس صورت گرفته که ایده‌ اولیه را از اطلاعات موجود در روش‌های استاندارد گرفته‌ایم.

کرمی‌نژاد تصریح کرد: پس از اعتبارسنجی و مقایسه‌ نتایج، در چندین مرحله با واکنش‌گرهای کمپانی HACH، نتیجه رضایت‌بخش بوده و هم‌اکنون در این واحد مورد استفاده است.

وی اضافه کرد: به‌ دنبال اعمال تحریم‌های اخیر، دسترسی به واکنش‌گرهای لازم برای اندازه‌گیری پارامترهای کنترل کیفی آب و پساب بسیار محدود بوده و در بعضی موارد غیرممکن است؛ با توجه به نیاز پالایشگاه به انجام آنالیز‌های منظم ما را بر آن داشت که تهیه‌ واکنش‌گر‌های لازم را در دستور کار این واحد قرار دهیم که خوشبختانه توانسته‌ایم این واکنش‌گرها را در آزمایشگاه فازهای 9 و 10 تهیه کنیم.

این مسئول گفت: از اهداف این برنامه می‌توان قطع وابستگی به واکنش‌گرهای آماده، کاهش هزینه‌ها، بومی‌سازی روش‌ها، کاهش خطا، کاهش دورریز واکنش‌گرهای منقضی شده و آشنایی بیشتر پرسنل با مبانی تئوری روش‌های آنالیز را نام برد.

کرمی‌نژاد در ارتباط با روش‌های به‌کار رفته در انجام این کار خاطر نشان کرد: روش اندازه‌گیری مقدار کلراید در محدوده‌ی بسیار پایین روشی است که دستور ساخت واکنش‌گرهای مورد استفاده‌ آن در روش‌های اندازه‌گیری استاندارد موجود نبوده و ساخت آن تنها در انحصار چند شرکت از جمله HACH, Lovibond, WTW است که خوشبختانه مطالعه‌ مقاله‌ها و تجربه‌ عملی همکاران، منجر به دستیابی به فرمول ساخت واکنش‌گر اندازه‌گیری کلراید در محدوده‌ی پایین شده است.

وی با اشاره به صرفه‌جویی صورت گرفته گفت: صرفه‌جویی حاصل برای مجتمع فقط برای تست‌های روتین، نزدیک شش میلیارد ریال است.

کرمی‌نژاد ضمن اشاره به گروه مشارکت‌کننده در این طرح اظهار داشت: در این‌جا بر خود لازم می‌دانم که از گروه مشارکت‌کننده‌ در این طرح خانم‌ها خدری، هادی‌پور، حسنی و موسوی و آقایان داداش‌وند، زبید و حرافی تشکر کنم.

رئیس آزمایشگاه پالایشگاه پنجم در پایان در ارتباط با برنامه‌های آتی این واحد خاطر نشان کرد: از برنامه‌های پیش‌رو آزمایشگاه پالایشگاه پنجم نیز می‌توان به ساخت واکنش‌گر اندازه‌گیری مقدار DEHA، ساخت واکنش‌گر اندازه‌گیری مقدار سختی(محدوده‌ی پایین)، ساخت واکنش‌گر اندازه‌گیری مقدار نیترات، ساخت واکنش‌گر اندازه‌گیری مقدار نیتریت، ساخت واکنش‌گر اندازه‌گیری مقدار سولفات اشاره کرد.

انتهای پیام/ح20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول