اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کانون پرورش فکری مازندران:

احیای قصه‌هایی با موضوع «نی» به مازندران واگذار شد

خبرگزاری فارس: مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران از احیای قصه‌های بومی و محلی مازندران برای کودکان و نوجوانان خبر داد.

احیای قصه‌هایی با موضوع «نی» به مازندران واگذار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، قاسم عزیززاده گرجی بعدازظهر امروز در جلسه‌ احیای قصه‌های مازندرانی برای کودکان و نوجوانان که با حضور جمعی از اساتید و پیشکسوتان ادبی و هنری مازندران و نیز کارشناسان ادبی این کانون برگزار شد، بیان داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طرح سیمرغ قصه‌های ایرانی که اقدام به جمع‌آوری قصه‌های بومی و محلی ایران می‌کند، تلاش خواهد کرد تا با جمع‌آوری این قصه‌ها بازآفرینی آن به زبان کودک و نوجوان علاوه بر احیای قصه‌های شفاهی ایران نسبت به انتقال این میراث شفاهی به نسل نو جامعه اقدامی موثر ایجاد کند.

وی تاکید کرد: این طرح با نظارت مدیرعامل کانون و مدیریت یکی از کارشناسان پیشکسوت کانون در دست گردآوری و تدوین است و در سطح 10 استان توسط کانون پرورش فکری در حال انجام است.

گرجی تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی هر استان، موضوع‌های خاصی به کانون هر یک از این 10 استان محول شده است که محور فعالیت کانون پرورش فکری مازندران جمع‌آوری قصه‌های بومی با محوریت " نی " است.

وی افزود: البته مجموعه قصه‌هایی که توسط سایر استان‌ها و مناطق با موضوع نی بوده است از سوی دبیرخانه مرکزی طرح سیمرغ ایرانی به کانون مازندران سپرده می‌شود.

مدیر کانون پرورش فکری مازندران با تاکید بر اینکه مازندران دارای پیشینه غنی فرهنگی است و در گذشته بخش عمده‌ای از روش‌های انتقال فرهنگ به صورت شفاهی و از زبان کهنسالان جامعه صورت می‌گرفته، استفاده از قصه‌های این اشخاص و شناسایی قصه‌های اصیل مازندران را راز ماندگاری این فرهنگ غنی و انتقال آن به آیندگان عنوان کرد.

این مسئول همچنین با تاکید بر " نی" و  " لله وا " از نقش موثر این ساز اصیل ایرانی و محلی مازندرانی در کنار قصه‌های محلی یاد کرد و  تاثیر نقش نی را بر قصه‌های محلی از مهم‌ترین رویکرد مورد نظر در طرح سیمرغ قصه‌های ایرانی ویژه استان مازندران عنوان کرد.

وی با ابراز خرسندی از حضور اساتید و پیشکسوتان حاضر در جلسه خواستار همکاری و یاری آنان درباره هرچه علمی‌تر شدن این طرح شد.

آموزش فرهنگ انتظار به کودکان و نوجوانان

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری مازندران با برگزاری جشنواره گل نرگس، اعضای خود را با فرهنگ انتظار آشنا می‌سازد.

عزیز زاده گرجی افزود: این برنامه‌ها در راستای جشنواره گل نرگس در دومین سال برگزاری خود پس از معرفی شخصیت امام زمان(عج) و زندگینامه مادر گرانقدرشان بانو نرجس خاتون انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری مازندران با هدف ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار و انتقال باورهای دینی به اعضا، جشنواره کاشت گل نرگس را با مشارکت اعضای خود برگزار می‌کنند.

مدیر کانون پرورش فکری مازندران با تاکید بر اینکه، ترویج معنویت و معارف دینی از عمده برنامه‌های  کانون است، تصریح کرد: ترویج معنویت مقوله‌ای فراتر از فعالیت‌های اداری است و ترویج معنویت را نباید با نگاه کلیشه‌ای دید زیرا با روش‌های غیرمستقیم و هنری بیشتر می‌توان در مخاطبان اثرگذار بود.

وی با بیان این مطلب که این طرح در دومین سال خود در سطح کانون پرورش فکری مازندران در حال اجراست، تصریح کرد: شیوه نامه اجرایی این طرح توسط کارشناسان تنظیم شده است که بر اساس آن مراکز فرهنگی و هنری استان در دومین سال اجرایی خود دو سطح فرهنگی و علمی اقدام به برگزاری این جشنواره کردند.

انتهای پیام/ی10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول