اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان خبر داد

اجرای سامانه‏های آبیاری نوین در 4 هزار هکتار از اراضی سمنان

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از مجهز شدن 4 هزار هکتار از مزارع و باغ‏های سمنان در سال‏جاری به سیستم آبیاری تحت فشار خبر داد.

اجرای سامانه‏های آبیاری نوین در 4 هزار هکتار از اراضی سمنان

سیدمجید موسوی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان اظهار داشت: امسال تاکنون در بیش از یک‌هزار هکتار از اراضی سمنان، سیستم‏های تحت فشار اجرا و تحویل بهره‏برداران شده است.

وی گفت: تاکنون در بیش از 15 هزار هکتار از اراضی استان سمنان، سیستم‏های نوین آبیاری بارانی (سنترپیوت، ویلمو، کلاسیک ثابت و متحرک) و قطره‏ای (زیرسطحی و تیپ) اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزایش قیمت‏های لوله و اتصالات، بالا رفتن هزینه‏ها و افزایش سهم آورده کشاورزان را از مشکلات مهم اجرا شدن سیستم‏های تحت فشار بیان کرد.

موسوی افزود: برای جبران این مشکل و حمایت از متقاضیان اجرای سیستم‏های نوین آبیاری، علاوه بر اختصاص 35 میلیون ریال اعتبار بلاعوض برای هر هکتار، هزینه مابه‏التفاوت قیمت لوله‏های پلی‏اتیلن نیز تا حدود 10 میلیون ریال به صورت بلاعوض در هکتار پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: کشاورزان برای مابقی هزینه‏ها (سهم آورده) نیز می‏توانند از تسهیلات با کارمزد هفت درصد به صورت بلندمدت 10 ساله استفاده کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان مزایای آبیاری تحت فشار نسبت به آبیاری سنتی را افزایش بهره‏وری آبیاری تا 95 درصد در روش‏های قطره‏ای، تیپ و زیرسطحی و اجرای آبیاری موضعی و قطره‏ای در اراضی شیب‏دار بدون نیاز به تسطیح اعلام کرد.

موسوی همچنین کاهش هزینه‏های کارگری، افزایش سطح زیرکشت با صرفه‏جویی در مصرف آب و افزایش تولید در واحد سطح را از دیگر مزایای این شیوه‏ بیان کرد.

وی افزود: با اجرای آبیاری تحت فشار حدود یک‌هزار و 300 مترمکعب آب در هر هکتار صرفه‏جویی و صرف جبران کمبود آب و کم‏آبیاری، بهبود کشت و افزایش سطح زیرکشت خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: در طول برنامه‏های اجرایی، تاکنون حدود 20 میلیون مترمکعب آب صرفه‏جویی و افزایش سطح زیر کشت 750 هکتاری حاصل شده است.

انتهای پیام/ع20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول