به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علیرضا پاکفطرت بعد از ظهر امروز در گفتوگو با خبرنگاران اظهار داشت: نیازی نیست بهدنبال منابع جدید درآمد باشیم، مغازهها، واحدهای تجاری، اتومبیلها و املاک و هر آنچه در محدوده شهر وجود دارد و از خدمات شهری برخوردار است، میتواند یک منبع پایدار درآمدی تلقی شود.
وی اضافه کرد: هر شهروند به میزان خدماتی که دریافت میکند باید به شهرداری عوارض پرداخت کند و این یک موضوع رایج و قانونمند در شهرهای بزرگ و خوب جهان محسوب میشود.
شهردار شیراز ادامه داد: اینکه سایر کشورها چگونه شهرهایشان را ساختهاند، زیبا و جذاب کردهاند، باید به زیرساختهای درآمدی و نوع تعاملشان با شهروندان نگاه کرد.
پاک فطرت این راهکار را شیوهای عادلانه دانست و گفت: امروز تمام شهروندان باید به یک میزان عوارض خودرو پرداخت کنند، چراکه آنکس پراید دارد به اندازه کسی عوارض میدهد که اتومبیلش آخرین مدل گرانقیمت است و این را نمیتوان عدالت نامید.
شهردار شیراز خاطرنشان کرد: امروز میزان عوارض تعیین شده به حدی ناچیز است که شهروند به آن بیتفاوت شده و عوارض نوسازی را تنها زمانی پرداخت میکند که بخواهد پروانه بگیرد یا عوارض خودرو را زمانی میپردازد که بخواهد خرید و فروشی انجام دهد.
وی تصریح کرد: در تمام جهان تمام شهروندانی که مغازهدار هستند ماهانه به شهرداری عوارض میدهند، که یک روش قانونمند و نهادینه شده است.
پاکفطرت با تاکید بر اینکه تمام عوارض دریافتی بهعنوان درآمد شهرداری در مسیر ارتقای رفاه و خدمات شهروندان هزینه میشود، خاطرنشان کرد: من بارها از نمایندگان مجلس درخواست کردهام که با توجه به اشرافی که به موضوع دارند، راهکاری را در این زمینه اندیشیده و آنرا قانونمند کنند.
شهردار شیراز همچنین گفت: شهرداری آماده است تا با هر سرمایهگذاری تعامل مطلوب برقرار کند و با این شرط که هم برای شهر و شهروندان منفعت داشته باشد و هم منافع سرمایهگذار تامین شود، مشارکت کند.
وی اضافه کرد: ما وظیفه داریم شهر را برای عابر پیاده و شهروندان توسعه دهیم و عمران و آبادانی ایجاد کنیم، چراکه وظیفه ما ایجاد معبر برای خودروسواران نیست و اینکه شهرداری مدام زیرگذر و پل و روگذر بسازد که عدهای با اتومبیلهای شخصی در آن گردش کنند، خدمترسانی به شهروندان معنا نمیدهد.
شهردار شیراز با بیان اینکه شهر باید محل آرامش و امنیت و زندگی سالم باشد، گفت: ما میتوانیم با هزینههایی که برای ساخت معابر و تونل و روگذر و زیرگذر انجام شده و میشود، حمل و نقل درونشهری را در مدرنترین سطح و بهترین شکل توسعه دهیم.
پاکفطرت گفت: بهنظر من قانونگذار باید تدبیری بیندیشد که هزینههای اتومبیلسواری در شهرها افزایش پیدا کند، که یکی از راهها گرانشدن سوخت و روش دیگر افزایش عوارض خودرو و تردد خودرو در شهرها است.
این مسئول افزود: اتومبیلهای شخصی تنها باید وسیلهای برای سفرهای بینشهری و گردشگری باشد و وسیلهای برای تردد در خیابانهای شهر و از بینبردن آرامش و آسایش شهروندان نشوند.
انتهای پیام/ی20/ض1002