اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

"تیرما سیزه شو" آیین روستانشینان/ لال‌بازی‌ یکی از سنت‌های مازندرانی‌ها

خبرگزاری فارس: آداب و رسوم هر کشوری نشان دهنده قدمت، پیشینه و ارزش واقعی آن ملت است، سرزمین سبز دامن مازندران در نوار ساحلی دریای خزر دارای آداب و رسوم فراوانی است که "تیرما سیزده شو" یکی از آن آداب و رسوم است.

"تیرما سیزه شو" آیین روستانشینان/ لال‌بازی‌ یکی از سنت‌های مازندرانی‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از آمل، هر کشوری به دیرینه درخشان و گذشتگان پاک خود می‌بالد و برای اشاعه نام ملت و اصالت مردمانش دست به تاریخ برده و آداب و رسوم خود را برای نمایش اقتدار تاریخی‌اش احیا می‌کند تا دنیا بداند ارزش و اعتبار تاریخی‌اش به چه میزان است.

ایران از جمله کشورهایی است که دارای سابقه دیرینه‌ای بوده و از نخستین کشورهای متمدن دنیا است.

به هر گوشه از این خاک پرگهر سر بزنید، در هر استان، شهر و روستا شاهد آداب، فرهنگ، اعتقادات، باور، رسوم، سنت و رسوم دیرینه‌ای هستید که با کنکاش در آن به ارزش‌های زیادی پی می‌برید که همه‌شان نشات از احترام به مقام انسانیت و والا نگهداشتن این اشرف مخلوقات دارد.

بعد از گذشت سالیان سال گرد فراموشی بر بسیاری از این آداب و رسوم دیرینه نشسته است، ولی بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر که دوستدار کشور و استان خود هستند، اجازه نمی‌دهند فرهنگ ناب بومی‌شان رو به فراموشی برود.

البته احیای این سنت‌های قدیمی برای نسل جدید جوانان و نوجوانان بسیار تازگی دارد و باعث ایجاد شور، نشاط و طروات در آنها می‌شود.

تعدادی از این سنت‌های دیرینه نظیر جشن تیرماه سیزده شو، 26 نوروز ما و جشن مهرگان هنوز در مازندران جایگاه خود را حفظ کرده است.

تیرما سیزه شو جشنی است اصیل و ناب بومی در تیر ماه تبری که همزمان با شب دوازدهم آبان ماه است.

امروزه به این جشن تیرگان نیز می‌گویند که با استقبال پرشور مردم در شهرهای مازندران همراه است.

برای این جشن دو فلسفه مطرح است که برخی آن را سالروز تولد حضرت علی(ع) دانسته و عده‌ای نیز آن را مصادف با پیروزی کاوه بر ضحاک برمی‌شمرند.

معمولا در گذشته در جشن تیر ما سیزه شو اطرافیان در خانه بزرگ خانواده جمع می‌شدند و جوانان و نوجوانان روستا نیز با به دست گرفتن چوبی بلند به همراه کیسه یا خرجینی بر در هر خانه رفته و درخواست انعام می‌کردند.

آنها با لال‌بازی‌های خود می‌خوانند که:

"لال اِنِه، لال لالِک اِنِه/ لال اِنِه، پارسال بوردِه اِمسال اِنِه"

آنها سر و صداهایی به راه می‌انداختند و با کوبیدن چوب نازک‌شان به درب و ورودی منازل از افراد خانه درخواست هدیه کرده و معمولا در مقابل میوه‌های نوبرانه پائیری، شیرینی، شکلات، نان و شیرینی محلی دریافت می‌کردند.

در این شب والدین زوج‌های جوانی که به تازگی ازدواج کرده و تاریخ ازدواج‌شان به یک سال نکشیده است برای یکدیگر انعام و هدیه به همراه نان محلی و انواع شیرینی و شکلات می‌برند.

در برخی از منازل نیز 13 نوع از خوراکی و شب چره‌هایی برای "شو نیشت" افراد فامیل درنظر گرفته می‌شد تا 13 بیماری و بلا از اهل خانه و اطرافیانش دور شود.

این سنت پسندیده با زندگی مدرنیته امروزی اندکی رو به فراموشی رفته است تا اینکه طی چند سال گذشته با تلاش مجدد مسئولان و متولیان امور فرهنگی در حال احیا است.

با توجه به زندگی ماشینی امروزی و کارهای سنگین روزمره این آداب و رسوم ناب و اصیل بومی می‌تواند خانواده‌ها را بیشتر به هم نزدیک کرده و بنیان خانواده را مستحکم‌تر کند.

ما نیز باید هرچه در توان داریم برای تبلیغ و احیای این فرهنگ‌ها و سنن بکوشیم زیرا مازندران بدون سنت‌ها، آداب و رسوم گذشته‌اش هیچ معنایی ندارد.

---------------------------

یادداشت از قربانعلی مسافر

انتهای پیام/ب20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول