به گزارش خبرگزاری فارس از مرزنآباد، در این همایش استاندار مازندران، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، مدیران کل، جمعی از صاحبنظران و محققان علوم دینی، اساتید حوزه و دانشگاه و جمع کثیری از مدعوین حضور دارند.
*جریان تشیع تبرستان دریافت صحیح حدیث شریف ثقلین است
آیتالله جوادی آملی در پیامی به همایش ملی تشیع و تبرستان جریان تشیع تبرستان را دریافت صحیح حدیث شریف ثقلین عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از مرزن آباد، در این پیام که به صورت تصویری در این همایش اجرا شد آمده است: جریان تشیع تبرستان یعنی دریافت صحیح حدیث شریف ثقلین است. آن ثقل و وزنه وزین قرآن از یکسو و ثقل و وزنه وزین دیگر دین قرآن به نام عترت از سوی دیگر، اینها معرفان اصول اساسی دین و خطوط کلی فقه و حقوق و اخلاق و سیاست و جامعه شناسی و مانند آنند.
آیتالله جوادی آملی در این پیام تصریح کرد: وقتی اسلام به امپراتوری ایران آمد و ایران را منقلب کرد گروهی نقل محور بودند و زود در مدار نقل قانع شدند، گروهی عقل و نقل محور بودند صبر کردند تا سخنان اصیل آسمانی را از کسانی بشنوند که قرآن ناطقند و هم خودشان از طرف ذات اقدس الهی علومی را که ناظر به تفسیر قرآن، تبیین قرآن و استخراج مطالب فراوان از قرآن است برخوردار شوند. کسانی که از حجاز به ایران آمده بودند به مناطق متعدد سری زدند، نیاکان ما در تبرستان حرفها را شنیدند، مشمول این آیه الهی ( الذین یستمعون القول ...) در وزنه زمان، این گروه سخنان فرزندان علی را هم شنیدند، سخنگویان قبایل دیگر را هم شنیدند.
علامه جوادی آملی گفت: سخنگویان ثقفی و غدیری را شنیدند درست بررسی و ارزیابی کردند، دیدند آنها که سخنگویان غدیری را که از جمع بین قرآن و عترت پیام آورند بپذیرند و به وسیله سادات کلمات اهل بیت(ع) را خود ادراک کنند و بفهمند و باور کنند و ایمان بیاورند. وی در این پیام تصویری خاطرنشان کرد: شنونده پیام اسلام که از حجاز به ایران میآمد گاهی گوش بود گاهی چشم بود گاهی عقل بود، اگر مخاطب گوش بود یا چشم بود یه یک سمت و سویی خاص گرایش پیدا میکردند و اگر مخاطب عقل یعنی خردمندان عقل محور و عدل مدار بستری پهن کردند تا پیام رهبران اسلامی را بشنوند. آنها هرگز سخنگویان ثقفی را راه ندادند، سخنگویان غدیری را با جان پذیرفتند و اهل بیت عصمت و طهارت را با جان قبول کردند.
جوادی آملی اضافه کرد: در همین تبرستان وقتی قرآن خوانده میشد برابر آیه ( و اذا قراء قرآن فاستمعو ...) گوش میدادند و ادراک میکردند و باور میکردند و عمل میکردند، وقتی هم سخنگو میگفت ( قال امیرالمومنین علی ابن ابیطالب ) همانند ( اذا قراء القرآن فاستمعو ...) به یکدیگر میگفتند ساکت و آرام ببینیم پیام غدیر چیست پیام اهل بیت(ع) چیست، نیاکان ما در تبرستان قرآن و سخنان اهل بیت را یکسان تلقی میکردند، یعنی در برابر آیات الهی ( فاستمعو له وانتسو) را انتشار میکردند، در برابر سخنان صریح و شفاف و قطعی اهل بیت (ع) هم (فاستمعو له وانتسو) را رعایت میکردند و این عقل مداری نیاکان تبرستان است، این عقل محوری نیاکان این سرزمین است، اینچنین نبود که هر حرفی را بپذیرند، اینچنین نبود که هر سخنی را برهان تصدیق کنند.
قرآن کریم هم خطوط کلی و کبرای قیاس را تبیین کرده است هم خطوط جزیی و صغرای قیاس را بیان کرده است، فرمود مردان متفکر را بشارت بدهید که اینها زودباورند نه دیرباور، در هسته مرکزی عقل و عدل حرکت میکنند، قبل از اقامه برهان نظر مثبت ندارند، بعد از تمامیت نظام استدلال قرآن توقف نمیکنند، هم ادراک میکند با عقل و اندیشه عمل میکنند با انگیزه، در کنار این آیه که کبرای اصل قرآن کریم بیان کرد، صغرا و خطوط جزیی را هم بازگو کرد و آنها خوب بررسی کردند که اهل بیت مردم را به خدا دعوت می کنند نه به غیر خدا و داعیه امامت دادند و نه داعیه ریاست و سلطنت و مانند آن، و این دعوتشان با عمل آمیخته است و منطقی این است، از این ریزتر و جزییتر را قرآن به خوبی تشریح و تببین کرد و فرمود، وجود مبارک پیغمبر (ص) مصداق کامل داعی الیالله است که فرمود با بصیرت مردم را به حق دعوت میکنند.
علامه آملی در این پیام گفت: همین قرآن که وجود مبارک پیغمبر را داعی بصیرانه معرفی کرد علیابن ابیطالب را به منزله جان او حسن و حسین(ع) را فرزندان او و صدیقه کبری و عصمت بالغه را به عنوان نساء آنها مطرح کرده است، همه اینها و اعیان الیاللهاند و با بصیرت مردم را به دینشناسی و دینباوری دعوت میکردند، بنابراین نیاکان ما در تبرستان خوب ارزیابی کردند و گفتند اسلامی که ما شنیدیم باید با معارف عقلی هماهنگ باشد، آنچه را که اهل بیت میگفتند که تشبیه باطل است که تشبیه صرف باطل است، جمع بین تشبیه و تنزیه حق است، خدا را طوری معرفی میکردند که نه سخن از مکتب اشاعره و نه سخن از تجسیم و مانند آن. وقتی خوب بررسی کردند دیدند که ساداتی که از حجاز به ایران آمدند اهل بیت را معرفی کردند سخنان نورانی اهل بیت را معرفی کردند نیاکان ما دیدند این همان اسلام راستینی است که انبیاء وعده دادند و پذیرفتنی است وگرنه تبرستان قابل فتح نبود.
این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: قدم به قدم شیار است و جنگل و دره است و هیچ ممکن نبود کسی بتواند با قدرت نظامی بر تبرستان پیروز بشود. مردم تبرستان هم سلحشور هم جنگجو هم مدافع هم غیور و غیرتمدار و از آب و خاکشان دفاع میکردند ولی در برابر حق تسلیم محض بودند. اینها این معارف را کم و بیش شنیدند و به وسیله برخی از گماشتههای خود پیامرسان خود، کسانی را به حضور اهل بیت میفرستادند از آنها یا نام و یا نامه دریافت میکردند یا پیام کتبیی یا پیام شفاهی خواسته بودند و با منطق اهل بیت آشنا شدند، دیدند اسلام ناب همان است که علی و اولاد او میگویند.
علامه جواید آملی تصریح کرد: مطلبی که من پیشنهاد میدهم و با خواهش همراه است که مسئولان این همایش، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار ، مسئولان نظامی و سیاسی و اجتماعی و همچنین آیات عظام و علما و حجج الاسلام، پژوهشگران و محققان و فرهیختگان تلاش و کوشش کنند این است که نیاکان ایرانیها اگر چنانچه پیرو زرتشت بودند بررسی کنند آیا این مساله صنمیت گفته زرتشت است یا الحاقی است.
عیسی سلامالله تثلیث نیاورد، وجود مبارک موسای کلیمالله تثلیث نیاورد، بعد از موسی آنچه که آمده است مرضی موسی کلیم بود، نه بعد از عیسای مسیح، آنچه برخی از ترسایان گفتند و مانند آن این گفتههای ناروا هرگز مورد رضایت وجود مبارک عیسی مسیح نبود، عرض این است تشبیه برخی از یهودیها و نه تثلیث برخی از ترسایان این نمیتواند منصوب به آن دو ذات مقدس باشد. آنچه در برخی از ایرانیها رواج داشت که بوی معنویت میدهد هرگز مربوط به انبیاء قبلی این سرزمین نبود، اگر کسی نبی بود و کتاب داشت هرگز قائل به دو مبداء نبود هرگز ظلمت را امری وجودی نمیدانست هرگز شعور را امری وجودی نمیدانست هرگز اهرمن را منشاء شعور تلقی نمیگردد.
وی ادامه داد: این را درست بررسی کنند، آنچه که از وجود مبارک پیامبر اسلام و به وسیله قرآن و عترت در بستر عقل به ایران آمده است و گروهی از مردم ایران بیش از دیگران و پیش از دیگران به استقبال ولایت اهل بیت رفتند برای علمای معارف قبلی نیاکانشان بود، اگر کسی موحد نام بود جزء تهدید چیزی را نمیپذیرد، اگر کسی عقلمدار بود جزء غدیر چیزی نمیپذیرد، اگر مرحوم شهریار در وصف علامه امینی سرود، اگر این تحقیق بشود که ایرانیان اصیل موحد بودند، نه مشرک، توحیدی بودند نه تثنیهای، این سندیت هم ملحق خواهد بود، این نژاد و هستی عاقلانه است نه نژاددوستی متعصبانه و کورکورانه، بنابراین این عقل مداران پیام ناب اسلام را از سخنگویان غدیری شنیدند، پذیرفته و دل سپردند.
انتهای پیام/ع30/گ1003