اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

تپه« گورکان » چراغلو ورزقان با قدمت عصر آهن ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی از ثبت تپه «گورکان» چراغلوی شهرستان ورزقان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

تپه« گورکان » چراغلو ورزقان با قدمت عصر آهن ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی اظهار کرد: قدمت این محوطه تاریخی که در محدوده روستای چراغلو واقع شده به عصر آهن می‌رسد.

محمدی پیدا شدن ظروف سفالین بسیار در داخل قبور را از ویژگی های عمومی گورستان‌های عصر آهن برشمرد و گفت: در گورکان چراغلو قبور و سفال‌های خاکستری به عنوان شاخص سفال‌های عصر آهن به دست آمده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین داده‌های منسجم باستان‌شناختی که بیشترین اطلاعات را درباره جنبه‌های معنوی فرهنگ‌های پیش از تاریخ در اختیار باستان‌شناسان قرار می‌دهد شکل قبور و شیوه‌های تدفین در جوامع پیش از تاریخ است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یادآور شد: از نظر مطالعات متعارف باستان‌شناسی، داده‌های تدفین مردگان و آداب و سنت‌های مرتبط با آن، اطلاعات ارزشمندی را در زمینه جنبه‌های غیرمادی فرهنگ‌های پیش از تاریخ فراهم می‌آورد.

محمدی با اشاره به موقعیت قرارگیری تپه اظهار کرد: واقع شدن در محل‌های خوش آب و هوا، کنار چشمه‌های آب و یا مشرف به فضاهای سبز طبیعی از ویژگی‌های عمومی قبرستان‌های عصر آهن و از شاخص‌های منطقه ییلاقی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/صا30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول