اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه مهربان:

13 آبان زمینه‌ساز استقرار انقلاب اسلامی ایران شد

خبرگزاری فارس: امام جمعه مهربان گفت: 13 آبان برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و در زمینه اهمیت چشمگیر 13 آبان 57 همین بس که این روز زمینه‌ساز سرنگونی رژیم طاغوت، همچنین استقرار انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد.

13 آبان زمینه‌ساز استقرار انقلاب اسلامی ایران شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مهربان، حجت‌الاسلام جلیل جلیلی ظهر امروز در جلسه ستاد هماهنگی راهپیمایی یوم‌الله 13 آبان که در سالن کنفرانس بخشداری مهربان تشکیل شد، در سخنانی با تبریک دهه امامت و ولایت به اهمیت یوم‌الله 13 آبان در تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اشاره و اظهار کرد: 13 آبان یادآور سه واقعه مهم، تاثیرگذار و ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بوده که تبعید امام راحل، روز دانش‌آموز و تسخیر لانه جاسوسی در آن اتفاق افتاده است.

وی در ادامه به چگونگی تصویب قانون کاپیتولاسیون اشاره کرد و گفت: کابینه اسدالله اعلم در 13 مهر سال 42 به دستور شاه پیشنهاد آمریکا مبنی بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت لایحه قانونی در هیئت دولت تصویب کرد و بعد از تصویب این لایحه، وزارت خارجه مراتب رضایتمندی رژیم را از این تصویب به اطلاع سفارت آمریکا رساند و لایحه در سال 43 به تصویب مجلس شورای ملی و سنا رسانده شد و تصویب این لایحه در مطبوعات افشا و اعلام نشد.

امام جمعه مهربان افزود: امام خمینی در چهارم آبان‌ماه 43 در مراسمی که به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) در منزلشان برگزار شد با ایراد نطق تاریخی خویش رژیم را رسوا کردند و مفاسد کاپیتولاسیون و جنایت رژیم را در این باره به صورت ساده و پرشور روشن کردند.

جلیلی، به اقدامات رژیم پهلوی برای متقاعد کردن امام راحل اشاره کرد و گفت: رژیم در طول یکی دو سالی که امام خمینی(ره) قیام کرده بودند همه شیوه‌ها را برای آرام کردن ایشان به کار بردند اما هیچ‌کدام کارساز نبود.

وی تاکید کرد: فریبکاری و وارونه جلوه دادن حقایق، بازداشت و زندان، تهمت، دروغ‌پردازی، جوسازی‌های کاذب، تهدید، تطمیع، کشتار و اختلاف‌افکنی در برابر روح بزرگ امام بی‌اثر شده بود حتی طرح اعدام نیز مشکل را صد برابر می‌کرد و طوفان آن بنیان رژیم را از بیخ برمی‌کند.

امام جمعه مهربان، تبعید امام خمینی(ره) را آخرین راه رژیم پهلوی عنوان کرد و افزود: برای رژیم پهلوی تنها یک راه باقی مانده بود و آن تبعید بود که به گمان رژیم با این تبعید مانع از سر راه برداشته می‌شد و در نهایت در شب سیزدهم آبان‌ماه 43 صدها کماندو و چترباز مسلح به همراه مزدوران ساواک به سرپرستی سرهنگ مولوی (رئیس ساواک تهران) بیت امام را در قم محاصره کرده از بام و از دیوار وارد منزل شده و پس از ضرب و شتم خادمان منزل، امام را دستگیر کردند و به تهران انتقال دادند.

وی اضافه کرد: هنوز آفتاب روز 13 آبان سر از افق بیرون نیاورده بود که رهبر بزرگ نهضت با یک هواپیمای نظامی از فرودگاه مهرآباد تهران به ترکیه تبعید شدند.

جلیلی، یکی دیگر از مناسبت‌های یوم‌الله 13 آبان را روز دانش‌آموز عنوان و تصریح کرد: 14 سال بعد از تبعید امام خمینی(ره) در همین روز (13 آبان 1357) صدها دانش‌آموز و دانشجو در مقابل دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف با شعار درود بر خمینی و مرگ بر شاه پایه‌های حکومت را به لرزه درآورده و با گلوله‌های مأموران شاه به خاک و خون غلطیدند.

امام جمعه مهربان تصریح کرد: تظاهرات دانش‌آموزان ایران اسلامی علیه رژیم شاه در 13 آبان 57 به تمام دنیا ثابت کرد که دانش‌آموز ایرانی و مسلمان همچون سایر اقشار ملت ایران ظلم‌ستیز است و هرگز با ستمگران و طاغوتیان سازش نخواهد کرد.

جلیلی، تسخیر لانه جاسوسی که بعدها به نام روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شد را از دیگر مناسبت‌های یوم‌الله 13 آبان عنوان کرد و ادامه داد: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی باران توطئه‌ها باریدن گرفت و شیطان بزرگ با دخالت‌های آشکار و پنهان سعی در ایجاد جریان‌های انحرافی در نهضت داشت تا آنکه بذر رهنمودهای باغبان پیر و هوشیار نهضت در ضمیر پاک فرزندان دلیر امت جوانه زد و لانه جاسوسی آمریکا به دست تعدادی از دانشجویان پیرو خط امام در 13 آبان سال 58 تسخیر شد.

امام جمعه مهربان تصریح کرد: اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی نشان می‌دهد که در سفارتخانه‌های آمریکا واحدی به نام مراکز عملیاتی وجود داشته و رؤسای این مراکز رهبری عملیات گوناگون جاسوسی در کشورهای حوزه مأموریتشان را بر عهده داشتند و اینگونه افراد نیز عموماً در پوشش دیپلماتیک فعالیت می‌کردند و از مصونیت‌های دیپلماتیک برخوردار بودند.

جلیلی تاکید کرد: تسخیر لانه جاسوسی که انقلاب دوم نام گرفت از انقلاب اول مهم‌تر بود.

امام جمعه مهربان تاکید کرد: یوم‌الله 13 آبان‌ماه برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و در زمینه اهمیت چشمگیر 13 آبان‌ماه 57 همین بس که این روز زمینه‌ساز سرنگونی رژیم طاغوت همچنین استقرار انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد. 

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول