اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان‌شرقی:

جمعیت ناراضی مناطق زلزله‌زده مردمان فصلی هستند/گزارشی به رئیس‌جمهور ارائه نداده‌ام

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر جمعیت ناراضی بین روستاییان مناطق زلزله‌زده ارسباران وجود دارد که اغلب آنها مردمانی هستند که به صورت فصلی از خانه‌های روستایی خود استفاده می‌کنند.

جمعیت ناراضی مناطق زلزله‌زده مردمان فصلی هستند/گزارشی به رئیس‌جمهور ارائه نداده‌ام

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد علیرضا‌بیگی صبح امروز با بیان اینکه اولویت بازسازی، احداث 9 هزار و 500 واحد مربوط به ساکنان دائمی مناطق زلزله‌زده است، افزود: 6 هزار و 192 واحد در حال بازسازی در مناطق زلزله‌زده در مرحله دیوارچینی قرار دارند.

* کانکس به جای وام 2 میلیون تومانی بلاعوض برای مردم ورزقان

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین با بیان اینکه اولویت بازسازی، احداث 9 هزار و 500 واحد مربوط به ساکنان دائمی مناطق زلزله‌زده است، افزود: شش هزار و 192 واحد در حال بازسازی در مناطق زلزله‌زده در مرحله دیوارچینی قرار دارند که بعد از اتمام این مرحله و نصب در و پنجره آماده سکونت خواهند شد.

وی اضافه کرد: سقف چهار هزار و 911 واحد نیز به اتمام رسیده و با احداث این تعداد واحد کار اسکان دایم ساکنان دائمی این مناطق به پایان خواهد رسید.

علیرضابیگی ادامه داد: تاکنون حدود هزار و 500 خانوار ساکن در مناطق زلزله‌زده در خانه‌های دائمی خود اسکان یافته‌اند و بقیه واحدها نیز به محض اتمام تحویل صاحبان آنها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دولت مبلغ 5 میلیون ریال برای تامین نیازمندی‌های اولیه زندگی برای خانوارهایی که در خانه‌های دائمی ساکن می‌شوند اختصاص داده است، ضمن اینکه چهار قلم کالای اصلی نیز توسط هلال‌احمر تامین و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین از حمل هفت هزار و 254 واحد کانکس اسکان موقت به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: از این تعداد پنج هزار و 900 واحد نصب شده و انشعاب‌های لازم نیز برای آنها در حال اتصال است.

وی با اشاره به مشکل ساخت و ساز در شهر ورزقان ادامه داد: به دلیل اینکه مردم این شهر به دلایلی از جمله ترس از پس‌لرزه‌ها کار بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده خود را آغاز نکرده‌اند دولت مقرر کرده است که به جای وام بلاعوض دو میلیون تومانی کانکس اسکان موقت در اختیار آنها قرار گیرد تا فصل سرما را سپری کنند.

علیرضابیگی اضافه کرد:‌ روند بازسازی شهری نیز در اهر و هریس به خوبی پیش رفته اما در ورزقان به دلیل محدودیت واحدهای مسکونی که شامل هزار و 500 واحد است با کندی مواجه هستیم و علت این امر ضرورت تعمیر 800 واحد شهری و احداث دوباره بقیه واحدهای این شهر بوده است.

وی تصریح کرد: برای حل مشکل اسکان شهروندان ورزقانی قرار شد به جای دو میلیون تومان مصوب دولت کانکس‌هایی برای اسکان دائم کسانی که واحدهایشان نیاز به تعمیرات دارد، اعطا شود که اهالی این شهر در تعویض کانکس با وام دو میلیونی و ورود به امر تعمیر واحدهایشان صاحب اختیار هستند.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه از نصب شش هزار و 500 واحد دامی در روستاهای زلزله‌زده خبر داد و افزود: تاکنون 11 هزار فریم ثابت برای واحدهای دامی به مناطق حمل شده و کار نصب آنها به سرعت در حال انجام است.

* جمعیت ناراضی روستایی مناطق زلزله‌زده مردمان فصلی هستند

علیرضابیگی افزود: در حال حاضر جمعیتی ناراضی بین روستاییان وجود دارد که اغلب آنها مردمانی هستند که به صورت فصلی از خانه‌های روستایی خود استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه احداث منازل چنین خانوارهایی نیز در دستور کار دولت قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما اولویت با کسانی است که قرار است فصل سرما را در روستاها طی کنند، به همین دلیل برای برخی از خانوارهایی که فصلی به روستا می‌آیند این موضوع مطرح شده است که دولت دیگر برای ساخت خانه آنها برنامه‌ریزی ندارد در حالی که این‌ چنین نیست.

علیرضابیگی درباره چگونگی تشخیص جمعیت اصلی و فصلی در مناطق زلزله‌زده نیز گفت: براساس آخرین سرشماری سال گذشته و شناسنامه‌های بهداشتی، روستاییان خیلی راحت قابل تفکیک است.

وی همچنین به مردمان فصلی این مناطق قول داد نگران نباشند و دولت بعد از اسکان جمعیت روستایی اصلی نسبت به بازسازی مساکن روستایی آنان نیز اقدام خواهد کرد.

* گزارشی به رئیس‌جمهور نداده‌ام

استاندار آذربایجان‌شرقی در خصوص گزارش هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به رئیس‌جمهور در خصوص عملکرد دستگاه‌های سهل‌انگار گفت: با توجه به اینکه بنده مسئولیت شورای مدیریت بحران استان را بر عهده دارم، تاکنون هیچ گزارشی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی حاضر در عملیات بازسازی مناطق زلزله‌زده به رئیس‌جمهور ارائه نداده‌ام.

وی ادامه داد: اگر هم قرار باشد گزارشی تنظیم و ارسال گردد روال چنین است که از استان گزارشی تهیه و به ریاست جمهوری ارسال شود.

این مسئول در خصوص ارزیابی خود از عملکرد دستگاه‌های اجرایی نیز اظهار داشت: عملکرد کلی دستگاه‌های اجرایی دخیل در امر مدیریت و بازسازی مناطق زلزله‌زده نیز از دیدگاه مدیریت استان مطلوب ارزیابی می‌شود. 

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول