اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیشکسوت علم تغذیه ایران:

انستیتو تغذیه ایران جایگاه فاخر و ارزنده‌ای در سطح جهان دارد

خبرگزاری فارس: پیشکسوت علم تغذیه ایران گفت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دانشجویان انستیتو تغذیه ایران در سطح کشورهای آمریکایی و اروپایی به تدریس مشغول هستند که این امر حاکی از جایگاه فاخر این مجموعه علمی در سطح جهان دارد.

انستیتو تغذیه ایران جایگاه فاخر و ارزنده‌ای در سطح جهان دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، پروفسور حبیب‌الله هدایت ظهر امروز در همایش چهره‌های ماندگار شهرضا اظهار کرد: از دوران گذشته شهرضا جزو یکی از شهرهای با اصالت و فرهنگی کشور مطرح بوده است.

وی ادامه داد: نسل قدیم شهرضا به عنوان یک نسل فرهنگی بی‌نظیر به شمار می‌روند و همگان باید در زمینه محافظت و مراقبت از این سرمایه سترگ در برابر مسایل غیرفرهنگی تلاش کنند.

پیشکسوت علم تغذیه ایران در ادامه با تشریح اهمیت اخلاق‌مداری در دنیای امروز گفت: صداقت و یکرنگی مردم شهرضا زمینه‌ساز شد که بنده با وجود کسالت در جمع این مردم فرهیخته حاضر شوم.

وی در ادامه با تشریح فعالیت‌های خود در زمینه تحولات حوزه تغذیه در کشور گفت: در سال‌های بسیار دور زمانی که برای بررسی معضل سوءتغذیه در ایران به شهرهای کرمان و اصفهان سفر کردم وضعیت دردناک دختران قالیباف و آثار هویدای ناشی از کمبود تغذیه در ایران من را به شدت تحت تأثیر قرار داد و در همان زمان مصمم به اخذ تخصص تغذیه و انجام اصلاحات تغذیه‌ای در ایران شدم.

هدایت با اشاره به تنگ‌نظری برخی افراد در آن دوران در زمینه مسایل تغذیه‌ای گفت: با وجود اینکه معضلات حوزه تغذیه در اقشار مختلف مردم به وضوح قابل مشاهده بود اما مسئولان در آن دوران در برابر هرگونه اقدام اصلاحی در این زمینه مقاومت نشان می‌دادند.

وی اضافه کرد: بنده بدون کمترین توجهی به این مسایل حاشیه‌ای، به عنوان نخستین پزشک ایرانی برای اخذ تخصص در زمینه تغذیه راهی لندن شدم و پس از سال‌ها تحصیل در این زمینه به ایران بازگشتم.

پیشکسوت علم تغذیه ایران با اشاره به کم‌توجهی مسئولان وقت در زمینه تجهیز انستیتو تغذیه ایران گفت: در حالی که این تشکل علمی از داشتن فضای فیزیکی مناسب نیز محروم بود اما با همت و تلاش جمعی از دانشجویان تلاشگر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یک مرکز علمی بزرگ در سطح جهان تبدیل شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از دانشجویان انستیتو تغذیه ایران در سطح کشورهای آمریکایی و اروپایی به تدریس و تحقیق مشغول هستند که این امر حاکی از جایگاه فاخر این مجموعه علمی در سطح جهان دارد.

هدایت با اشاره به دعوت سازمان جهانی بهداشت از وی برای حضور در این نهاد بین‌المللی گفت: تمام مسئولانی که در آن دوران نسبت به موضوع تغذیه بی‌توجهی می‌کردند با بررسی عملکرد انستیتو تغذیه ایران در سال‌های ابتدایی فعالیت از نظرات گذشته خود چشم‌پوشی کردند و در برابر انتقال بنده به سازمان جهانی بهداشت مقاومت کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر باید با ایجاد روحیه نشاط در فضای کار زمینه دستیابی به اهداف کلان را در سطح کشور ایجاد کنیم.

در پایان این مراسم باشکوه تعداد 9 نفر از مفاخر صاحب‌نام و برجسته شهرضا در عرصه‌های مختلف به شکل شایسته‌ای تجلیل شدند.

اسامی چهره‌های ماندگار شهرضا که در این همایش مورد تقدیر قرار گرفتند شامل حجت‌الاسلام حیدر مصلحی (وزیر اطلاعات دولت دهم)، پروفسور حبیب‌الله هدایت (پیشکسوت علم تغذیه ایران)، آیت‌الله محی‌الدین الهی قمشه‌ای (ره) (مترجم شهیر قرآن کریم)، آیت‌الله سید حسن مدرس (مبارز و سیاست‌مدار)، سردار سرلشکر شهید ابراهیم همت (فرمانده لشکر محمد رسول‌الله)، آیت‌الله محمدعلی اسماعیل‌پور قمشه‌ای (مجتهد و مفسر قرآن کریم)، حسین دهقان (معاون سابق رئیس جمهور و رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور)، مرحوم استاد قاسم سیاره (شاعر) و مرحوم محمد شیرعلی شهرضا (نخبه برجسته بین‌المللی) است.

به گزارش فارس، پروفسور حبیب‌الله هدایت پدر علم تغذیه ایران متولد سال 1299 در شهرضا است که اخذ تخصص در زمینه بهداشت صنعتی و طب کار از فرانسه، اخذ تخصص در رشته تغذیه در دانشگاه لندن، بنیان‌گذار انستیتو تغذیه ایران، بنیان‌گذار نخستین دانشکده صنایع غذایی در ایران، بنیان‌گذار انجمن دیابت ایران، مدیرکل بهداری استان‌های تهران و گیلان و تألیف شش عنوان کتاب در حوزه تغذیه به عنوان مهم‌ترین سوابق و فعالیت‌های وی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/آ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول