اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله عالمی:

مردم باید نسبت به وجوب پرداخت زکات آگاه شوند

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد احیاء زکات گفت: ‌ما باید مردم متدین و مذهبی را نسبت به وجوب و ضرورت زکات بیدار و آگاه کنیم.

مردم باید نسبت به وجوب پرداخت زکات آگاه شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم‌ آیت‌الله حسن عالمی عصر امروز در همایش آموزشی توجیهی روحانیون زکات که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد اظهار کرد: در روایات فراوان‌ شواهد بسیاری داریم که به تعامل میان امام معصوم و بحث زکات پرداخته شده است.

وی در ارتباط با حدود اختیارات ولی امر مسلمین در موضوع زکات‌ اظهار کرد: از مواردی که در این‌باره گفته شده این است که تصرف،‌ جمع‌آوری،‌ مصرف و دادن زکات به شخصی که مستحق است از حدود اختیارات ولی امر است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در نهج البلاغه چندین مورد بیان شده که حضرت علی علیه‌السلام نسبت به بیت‌المال که عمده درآمد آن از بحث زکات و غنایم جنگی بود شخصاً ورود پیدا می‌کردند.

وی اضافه کرد: در گذشته بیت‌المال به وسیله غنایم جنگی و زکات درآمد کسب می‌کرد و این درآمد‌ها به عنوان بیت‌المال مصرف می‌شد‌ اما الان به این گونه نیست و غنایم جنگی به گونه‌ای که در گذشته از آن استفاده می‌شد ‌دیگر مطرح نیست.

عالمی با تاکید بر اینکه باید نسبت به زکات اهتمام بیشتری صورت پذیرد، اذعان کرد: همه ما باید دست به دست هم بدهیم و فرهنگ زکات را در جامعه نهادینه کنیم. ‌ما باید مردم متدین و مذهبی را نسبت به وجوب و ضرورت زکات بیدار و آگاه کنیم.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی افزود: نکته مهم در ارتباط با زکات‌ این است که زکات به چه مواردی تعلق می‌گیرد و هر کس با توجه به فعالیت خود‌ چه بخشی از اموالش را باید به عنوان زکات پرداخت کند.

وی موارد تعلقات زکات را بیش از 9 چیز دانست و گفت: در این مورد باید به این موضوع توجه داشت که آیا علما و فقها در ارتباط با اینکه متعلقات زکات 9 چیز است به اجماع و رأی واحد رسیده‌اند یا در حد یک قول مشهور آن را بیان می‌کنند.

عالمی اضافه کرد: بین علمای و فقهای بزرگ به ویژه فقهای معاصر این مشهور است که زکات به 9 چیز واجب است،‌ اما اینکه شعاع زکات بیش از این 9 مورد است کاملاً بدیهی است.

وی بیان کرد: آیات بسیاری در ارتباط با وجوب و ضرورت پرداخت زکات مطرح شده اما این آیات کاملاً به صورت عمومی مطرح شده و جنس خاصی مدنظر قرار نگرفته است.

رئیس ستاد احیاء زکات افزود: همچنین روایات بسیاری نیز به این موضوع پرداخته‌اند که از بین این روایات هیچ یک به صورت تخصصی به بحث 9 مورد خاص اشاره نکرده است.

وی ادامه داد: ‌در برخی روایات آمده پیامبر اسلام وجوب پرداخت زکات برای این 9 مورد را ضروری خواندند و مابقی را به مردم بخشیدند. ‌این موضوع مربوط به دوران پیامبر (ص) بوده و نسبت به سایر دوران‌ها عمومیت ندارد.

عالمی تصریح کرد: پیامبر اسلام با توجه به اختیاراتی که داشتند و دین هم این اختیارات را به ولی امر مردم می‌دهد،‌ شرایط زمان را در نظر گرفته و نسبت به این شرایط مردم را از پرداخت زکات مابقی موارد معاف کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: این در حالی است که در زمان امام صادق علیه‌السلام چنین بوده که ایشان نسبت به اسب اصیل عربی دو دینار و نسبت به اسب غیر اصیل یک دینار زکات قرار داده بودند.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول