به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله حسن عالمی عصر امروز در همایش آموزشی توجیهی روحانیون زکات که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد اظهار کرد: در روایات فراوان شواهد بسیاری داریم که به تعامل میان امام معصوم و بحث زکات پرداخته شده است.
وی در ارتباط با حدود اختیارات ولی امر مسلمین در موضوع زکات اظهار کرد: از مواردی که در اینباره گفته شده این است که تصرف، جمعآوری، مصرف و دادن زکات به شخصی که مستحق است از حدود اختیارات ولی امر است.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در نهج البلاغه چندین مورد بیان شده که حضرت علی علیهالسلام نسبت به بیتالمال که عمده درآمد آن از بحث زکات و غنایم جنگی بود شخصاً ورود پیدا میکردند.
وی اضافه کرد: در گذشته بیتالمال به وسیله غنایم جنگی و زکات درآمد کسب میکرد و این درآمدها به عنوان بیتالمال مصرف میشد اما الان به این گونه نیست و غنایم جنگی به گونهای که در گذشته از آن استفاده میشد دیگر مطرح نیست.
عالمی با تاکید بر اینکه باید نسبت به زکات اهتمام بیشتری صورت پذیرد، اذعان کرد: همه ما باید دست به دست هم بدهیم و فرهنگ زکات را در جامعه نهادینه کنیم. ما باید مردم متدین و مذهبی را نسبت به وجوب و ضرورت زکات بیدار و آگاه کنیم.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی افزود: نکته مهم در ارتباط با زکات این است که زکات به چه مواردی تعلق میگیرد و هر کس با توجه به فعالیت خود چه بخشی از اموالش را باید به عنوان زکات پرداخت کند.
وی موارد تعلقات زکات را بیش از 9 چیز دانست و گفت: در این مورد باید به این موضوع توجه داشت که آیا علما و فقها در ارتباط با اینکه متعلقات زکات 9 چیز است به اجماع و رأی واحد رسیدهاند یا در حد یک قول مشهور آن را بیان میکنند.
عالمی اضافه کرد: بین علمای و فقهای بزرگ به ویژه فقهای معاصر این مشهور است که زکات به 9 چیز واجب است، اما اینکه شعاع زکات بیش از این 9 مورد است کاملاً بدیهی است.
وی بیان کرد: آیات بسیاری در ارتباط با وجوب و ضرورت پرداخت زکات مطرح شده اما این آیات کاملاً به صورت عمومی مطرح شده و جنس خاصی مدنظر قرار نگرفته است.
رئیس ستاد احیاء زکات افزود: همچنین روایات بسیاری نیز به این موضوع پرداختهاند که از بین این روایات هیچ یک به صورت تخصصی به بحث 9 مورد خاص اشاره نکرده است.
وی ادامه داد: در برخی روایات آمده پیامبر اسلام وجوب پرداخت زکات برای این 9 مورد را ضروری خواندند و مابقی را به مردم بخشیدند. این موضوع مربوط به دوران پیامبر (ص) بوده و نسبت به سایر دورانها عمومیت ندارد.
عالمی تصریح کرد: پیامبر اسلام با توجه به اختیاراتی که داشتند و دین هم این اختیارات را به ولی امر مردم میدهد، شرایط زمان را در نظر گرفته و نسبت به این شرایط مردم را از پرداخت زکات مابقی موارد معاف کردهاند.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: این در حالی است که در زمان امام صادق علیهالسلام چنین بوده که ایشان نسبت به اسب اصیل عربی دو دینار و نسبت به اسب غیر اصیل یک دینار زکات قرار داده بودند.
انتهای پیام/ش10/د1000