اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

امروز بهترین زمان برای گسترش اسلام است/ دین امری نیست که دولتی شود

خبرگزاری فارس: رئیس ستاد اقامه نماز گفت: هیچ زمانی مانند امروز آمادگی برای گسترش اسلام وجود نداشته است بنابراین مبلغان باید با توجه به مقولات تفسیری و نشر فرهنگ نماز و زکات وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.

امروز بهترین زمان برای گسترش اسلام است/ دین امری نیست که دولتی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی پیش از ظهر امروز در همایش آموزشی توجیهی روحانیون زکات که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد با اشاره به فرا رسیدن عید غدیر خم اظهار کرد: 356 نفر از علمای اهل تسنن به واقعیت غدیر اذعان کرده‌اند.

وی افزود: هیچ انسان با وجدانی باور نمی‌کند که پیامبر اسلام(ص) 70 روز پیش از رحلتشان اصول دین را کامل نکنند زیرا امامت یکی از اصول دین به شمار می‌رود.

رئیس ستاد اقامه نماز در ادامه با تاکید بر وجوب زکات به عنوان یکی از دستورات مهم قرآن گفت: این واجب الهی با نماز هم‌طراز بوده و روحانیون مسئول آن نیز باید در این زمینه حس انجام وظیفه داشته باشند.

وی ادامه داد: بهترین زمان برای تبلیغ زکات ماه محرم است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد زیرا اگر این فریضه همگانی شود هیچ فقیری روی زمین باقی نمی‌ماند.

قرائتی با بیان اینکه هرگاه از قرآن فاصله گرفته‌ایم سیلی خورده‌ایم عنوان داشت: یکی از راه‌های مهجور ساختن قرآن بازی با الفاظ است.

وی افزود: توجیه مشکلات کار صحیحی نیست و تضعیف نظام اسلامی نیز نوعی جنایت محسوب می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز با تاکید بر سخنرانی کوتاه و مفید توسط مبلغان و روحانیون برای مردم گفت: بسیاری از سخنان ائمه معصوم(ع) نیز در قالب جملات قصار بوده است.

وی ادامه داد: ائمه جماعت و مبلغان باید به بیان تفسیر آیات قرآن نیز بپردازند زیرا در این صورت تنها نیمی از رسالت خود را انجام داده‌اند.

قرائتی با انتقاد از بی‌توجهی برخی مبلغان به تفسیر قرآن بیان داشت: مطالعه کتب تفسیری به صورت دوره‌ای و کامل بر روحانیون لازم است.

وی با اشاره به برنامه‌های تفسیری خود در سیما خاطر نشان کرد: این برنامه پس از 33 سال از پیروزی انقلاب پر بیننده‌ترین بخش محسوب می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: مفاهیم علمی زیادی در قرآن وجود دارد که باید آن‌ها را بشناسیم و این کار تا حدودی توسط دانشمندان خارجی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه هر واژه قرآن کریم دارای بار معنایی خاصی بوده و رموز بسیاری در آن‌ها نهفته است ابراز کرد: در مورد زکات آمده است که این قانون حکیمانه بوده و در روایاتی نیز آمده است که اگر این فریضه در جامعه گسترش یابد در زمین فقیری نخواهد ماند.

رئیس ستاد اقامه نماز افزود: تفاسیر مختلف قرآن با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و می‌توان مواردی را در برخی کتاب‌های تفسیری یافت که در المیزان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای پیشرفت باید از علوم پایین شروع کرد، گفت: قرآن کریم خود را نور مبین معرفی کرده و حتی متشابه‌ترین آیات نیز با استفاده از دیگر آیات و روایات معصومین(ع) قابل تفسیر است.

قرائتی عنوان داشت: درس و بحث نباید هیچ‌گاه تعطیل شود بلکه حتی در مناسبت‌های مذهبی و ملی نیز می‌توان پس از درک برنامه‌ها کار و مطالعه را از سر گرفت.

وی با اشاره به تاکید قرآن کریم بر پرداخت زکات اظهار کرد: نباید این‌گونه باشد که پس از 34 سال از پیروزی انقلاب برای نخستین بار اجلاسی در خصوص زکات برگزار شود.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: قرآن کریم در ادعیه منسوب به ائمه معصومین(ع) تأثیر زیادی داشته به گونه‌ای که در زیارت امیرالمؤمنین(ع) در عید غدیر حدود 65 آیه قرآن به کار رفته و در سخنان سایر اهل بیت(ع) هم استفاده فراوانی از قرآن شده است.

وی با بیان اینکه آشنا ساختن مردم با قرآن و مفاهیم آن کار ساده‌ای است ابراز کرد: طلاب و مبلغان باید مطالعات تفسیری خود را توسعه بخشیده و اگر فرصت برای مطالعه کامل ندارند حداقل به خلاصه آن‌ها رجوع کنند زیرا لازم است که روحانیون هر روز سخن تازه‌ای برای مستمعین داشته باشند.

قرائتی بیان داشت: امروز دیگر مردم حوصله سخنان طولانی را ندارند بنابراین بازی با الفاظ آن‌ها را از مجالس مذهبی دور می‌سازد اما اگر سخن کوتاه بوده و نکته‌ای در آن باشد سبب جذب آن‌ها به ویژه جوانان می‌شود ضمن اینکه توجه به مسائل روز اهمیت فراوانی دارد.

وی آیات قرآن را شفا و درمان مشکلات بشر دانست و افزود: انسان باید تلاش کند و نیروهای موجود در خود و طبیعت را کشف کرده و به کار بندد.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه دین امری نیست که دولتی شود گفت: آشنایی با قرآن و روایات موجب می‌شود که امکانات بیشتری در اختیار ما قرار گیرد و بتوانیم به تبلیغ بهتر دین بپردازیم.

وی ادامه داد: لازم است که همه استدلالات و سخنان ما بر اساس مفاهیم قرآن باشد و به بیان دیگر قرآن محور همه کارها و سخنان قرار گیرد.

قرائتی با تاکید بر گفت‌وگوی دو یا چند نفره روحانیون با مردم بیان داشت: گاهی اوقات صحبت حضوری با دیگران تأثیر به مراتب بیشتری از سخنرانی در جمع تعداد زیادی از مردم دارد.

وی با اشاره به تأثیرگذاری زیاد رفتار روحانیون و مبلغان بر مردم تصریح کرد: باید با مردم صمیمی بود و مانند آن‌ها زندگی کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: هیچ زمانی مانند امروز آمادگی برای گسترش اسلام وجود نداشته است، بنابراین مبلغان باید با توجه به مقولات تفسیری و نشر فرهنگ نماز و زکات، وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول