اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار کردستان:

مدیریت ضعیف بر بازار عامل رکود صنعت فرش کردستان است

خبرگزاری فارس: معاون توسعه و برنامه‌ریزی استاندار کردستان نبود مدیریت قوی بر بازار فرش را مهم‌ترین عامل رکود فرش در کردستان عنوان کرد.

مدیریت ضعیف بر بازار عامل رکود صنعت فرش کردستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ارسلان ازهاری شنبه‌‌شب در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی که با موضوع بررسی ارائه تسهیلات بانکی برای احداث کارگاه‌های تعاونی‌های فرش دستباف استان در سنندج برگزار شد، اظهار کرد:‌ رفع مشکلات و موانع توسعه و تقویت صنعت فرش در سال‌های گذشته در این استان همواره مورد توجه و موشکافی قرار گرفته است.

به گفته وی، ایجاد تعاونی‌های فرشبافان در سطح استان نتوانست زمینه توسعه این صنعت را در استان فراهم کند و  اگر چه بسیاری از این تعاونی‌ها با دریافت تسهیلات زیاد از سوی بانک‌های عامل تشکیل شد اما به دلیل هزینه‌های ثابت با مشکل روبه‌رو و با شکست مواجه شدند.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی استاندار کردستان افزود: ‌آمار چنین تعاونی‌هایی که با این شیوه شکل گرفتند در استان کم نیست و این امر زمینه رکود بیش از پیش این صنعت را با وجود ظرفیت‌های بالای آن افزایش داده است.

ازهاری پرداخت تسهیلات به قالیبافان استان در قالب وام‌های خوداشتغالی را از دیگر برنامه‌های استان در راستای احیای این صنعت عنوان کرد و افزود:‌ این اقدام تا حدودی توانست مشکلات این بخش را بکاهد، اما چاره اصلی برای رفع مشکل نیست.

وی نبود مدیریت واحد بر بازار فرش را از مهم‌ترین مشکلات این حوزه دانست و نظارت و خریداری فرش از تولیدکنند‌گان را از راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات ذکر کرد.

به گفته معاون توسعه و برنامه‌ریزی استاندار کردستان، تا زمانی که اداره‌کل صنایع‌دستی استان تعهد تامین و تهیه مواد اولیه برای بافند‌گان فرش و خریداری فرش‌های آنان در سطح استان برعهده داشت وضعیت صنعت فرش در استان کردستان بهتر بود.

وی تغییر فرهنگ جایگاه فرش از دیدگاه مردم را نیز از دیگر چالش‌های فراروی توسعه این صنعت در سطح کشور و استان دانست و گفت: فرش از دیدگاه مردم در گذشته یک سرمایه محسوب می‌شد، ولی امروز فرش تنها به عنوان یک کالای مصرفی توسط مردم خریداری می‌شود و این مهم هم بر رکود این صنعت افزوده است.

به گفته وی، کاهش میزان صادرات فرش به خارج از کشور نیز از دلایل عدم توجه به این صنعت است که به تنهایی ضربات زیادی را بر جامعه تولیدکنندگان فرش وارد کرده است.

وی به نقش سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان برای توسعه و تقویت صنعت قالیبافی در استان اشاره کرد و گفت:‌ این سازمان در حال حاضر با دریافت بودجه‌ای کم تنها متولی آموزش در این بخش است و سایر ارگان‌ها و ادارات نیز به خوبی وارد این حوزه نشده‌اند.

معاون استاندار کردستان در پایان بر راه‌اندازی میز فرش برای تحقق اهداف توسعه‌ای این صنعت در استان تاکید کرد و از آن به عنوان بستر تحقق اهداف اتحادیه فرشبافان نام برد.

انتهای پیام/صا20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول