اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم:

نیمی از موقوفات قم دارای متولی خاص هستند/ طرح جامع بقاع متبرکه قم تهیه شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: نیمی از موقوفات استان قم دارای متولی بوده و اداره 50 درصد دیگر بر عهده این اداره‌کل است.

نیمی از موقوفات قم دارای متولی خاص هستند/ طرح جامع بقاع متبرکه قم تهیه شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام شوذب شیری شنبه شب در دیدار با آیت‌الله علوی‌گرگانی با اشاره به وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: نیمی از موقوفات استان قم دارای متولی بوده و اداره 50 درصد دیگر بر عهده این اداره‌کل است.

وی افزود: احیای موقوفات از جمله وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه و ادارات‌کل استانی است ضمن اینکه در مورد برخی موقوفاتی که در گذشته وقف شده‌اند اقدامات مناسبی صورت می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه در استان قم 170 امام‌زاده و منسوبین ائمه معصوم(ع) مدفون هستند گفت: این بقاع متبرکه اقطاب فرهنگی قم را تشکیل می‌دهند هر چند بر اساس مستندات تاریخی تا پایان قرن ششم بیش از 440 امام‌زاده در قم وجود داشته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: در میدان آستانه قم 16 امام‌زاده مدفون بوده‌اند اما امروز آثاری از بقاع آن‌ها وجود ندارد ضمن اینکه در میانه خیابان آذر قم نیز مدفن یک امام‌زاده کشف شده است.

شیری با بیان اینکه 95 بقعه متبرکه در قم وجود دارد افزود: مقام معظم رهبری چندین بار بر معرفی امام‌زادگان به ویژه در استان قم تاکید فرموده‌اند و بیان داشته‌اند که احیای این بقاع قطب‌های فرهنگی زیادی را به وجود می‌آورد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به تشکیل ستادی برای برگزاری اجلاس ملی وقف ابراز کرد: امام‌زادگان علاوه بر اینکه به ائمه معصوم(ع) منتسب هستند خود از عالمان و بزرگان دین به شمار می‌رفته‌اند.

وی ادامه داد: هدف از اجلاس مذکور آشنایی نسل حاضر با امام‌زادگان و معارف منتشر شده از آن‌هاست و امیدواریم بتوانیم درخواست‌های مراجع تقلید را در این زمینه جامه عمل بپوشانیم.

شیری از تهیه طرح جامعی برای تمام بقاع متبرکه قم خبر داد و گفت: زائران باید کارکردهای فرهنگی را در این اماکن مشاهده کنند بنابراین بر اساس این طرح تمام جنبه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده و نذورات در همان مکان هزینه خواهند شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه 18 نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم کمیته‌ای فقهی و حقوقی را برای تأمین حقوق بقاع متبرکه تشکیل داده‌اند خاطر نشان کرد: امیدواریم بتوانیم در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم میراث به جا مانده از علما و امام‌زادگان را پاس داشته و در راه حفظ آن‌ها بیش از گذشته تلاش کنیم.

وی با اشاره به رفع مشکل دفن اموات در داخل شهر قم گفت: در خصوص اخذ وجه برای دفن اموات در چند سال اخیر گروهی به بررسی موضوع می‌پردازند ضمن اینکه افزایش هزینه‌ای طی چهار سال گذشته صورت نگرفته است.

انتهای پیام/ش20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول