اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام رفیعی در جمع زائران حرم حضرت معصومه:

دعای عرفه یک دوره کامل توحیدی و اعتقادی است

خبرگزاری فارس: یکی از اساتید حوزه علمیه گفت: دعای عرفه در واقع آموزش یک دوره کامل توحید، اعتقادات و شکرگزاری از نعمت‌های خداوند است.

دعای عرفه یک دوره کامل توحیدی و اعتقادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم روز عرفه که بعد از ظهر امروز در حرم مطهر حضرت معصومه(س) اظهار کرد: عید قربان آنچنان ارزشمند است که می‌توان آن را در مقابل شب‌های قدر و ماه مبارک رمضان قرار داد.

وی دعای عرفه را یک دوره کامل توحید، اعتقادات و شکرگزاری دانست و افزود: مضامین بسیار بالایی در این دعا وجود داشته و باید تمام فرازهای آن را برای مردم به درستی تبیین کرد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به تشییع پیکر یکی از شهدای جنگ تحمیلی در روزهای اخیر گفت: باید قدردان زحمات شهدا باشیم و در این روز که میلیون‌ها نفر در سراسر کشور دست به دعا برداشته‌اند شهدا را نیز یاد کنیم.

وی با اشاره به فرازهای مختلف این دعای شریف ابراز کرد: پیاده‌سازی پیام‌های این دعا موجب رستگاری و سعادت جامعه خواهد شد.

وی افزود: اگر فرهنگ تفکر و ایمان به ناظر بودن خداوند در همه صحنه‌ها در جامعه نهادینه شود سعادت همگانی را در پی خواهد داشت.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نشانه‌های خداوند در همه ابعاد زندگی و طبیعت دیده می‌شوند گفت: انسان ویژگی‌هایی دارد که عالی‌ترین آن‌ها در وجود خداوند بوده و در واقع آدمی قطره‌ای از صفات باری تعالی محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: انسان باید همواره وجود خداوند را احساس کند زیرا در این صورت هیچ‌گاه مرتکب گناه و معصیت نمی‌شود.

رفیعی با بیان اینکه سه نوع قلب در بین انسان‌ها وجود دارد ابراز کرد: به تعبیر قرآن قلبی که مریض باشد بهانه‌جو بوده و خداوند نیز قفل بر آن می‌زند زیرا این‌گونه افراد به دنبال یافتن نقطه ضعف از دیگران در روزنامه‌ها و سخنرانی‌ها بوده و بر اساس برداشت‌های خود ایجاد درگیری و قهر می‌کنند.

استاد حوزه علمیه افزود: کسانی که دارای قلب بیمار هستند در زمینه تفسیر قرآن نیز آیات متشابه را مدنظر قرار می‌دهند در حالی که کار بر روی این نوع آیات مختص عالمان و دانشمندان است.

وی با بیان اینکه قلب سلیم و منیب نیز وجود دارد گفت: قرآن کریم می‌فرماید قلب سلیم در روز قیامت نافع بوده و به تعبیر امام صادق(ع) نیز قلب سلیم فاقد حب دنیا و غش بوده و انسان باید برای دست‌یابی به آن تلاش کرده و از خداوند طلب توفیق کند.

رفیعی قلب منیب را حالتی دانست که انسان دچار گناه می‌شود اما به دلیل ترس از خداوند و خشوع در مقابل او توبه کرده و باز می‌گردد.

وی افزود: بر اساس روایات جوانی که خداوند را صدا زده و از او کمک بخواهد فرشتگان برایش دعا خواهند کرد.

این استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: مؤمن واقعی کسی است که با شنیدن ندای الهی تأثیر پذیرفته و دل او به تکاپو بیفتد.

وی با اشاره به آیاتی از سوره «حجرات» عنوان داشت: چنانچه ایمان، افراد مؤمن و عبادات در نظر انسان زیبا جلوه کرده و در مقابل معصیت‌ها و گناهان زشت و کریه جلوه کنند، آنگاه فرد انسان سالمی خواهد بود.

رفیعی گفت: خداوند محبت به دین و دین‌داری را در فطرت انسان‌های سالم قرار داده است اما اگر کسی به عبادات به ویژه نماز بی‌توجه بوده و آن را امری سنگین و سخت بداند، نخستین نشانه‌های نفاق در او پدیدار شده است.

استاد حوزه علمیه سعادت واقعی را در گرو تقوای الهی دانست و افزود: امام حسین(ع) در دعای عرفه از خداوند می‌خواهد که ترس از خودش را نصیب او کند و در عین حال دعا می‌کند که خداوند او را از معصیت دور کند.

وی اضافه کرد: گناه عامل سقوط بوده و نقطه‌ای سیاه در دل ایجاد می‌کند که به تدریج آدمی را به ورطه نابودی می‌کشاند.

وی با بیان اینکه شیطان گام به گام برای به دام انداختن انسان تلاش می‌کند گفت: استغفار از گناهان موجب از بین رفتن گناهان شده و از بدخیم شدن آن جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول