اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده داروسازی اصفهان:

درمان بیماران به داروهای سنتی یا شیمیایی منحصر نمی‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده داروسازی اصفهان گفت: درمان بیماران را نمی‌توان به داروهای سنتی یا شیمیایی منحصر کرد، ولی عوارض داروهای گیاهی هنوز شناخته نشده است.

درمان بیماران به داروهای سنتی یا شیمیایی منحصر نمی‌شود

ابوالفضل مصطفوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در کشور ما در زمینه داروهای سنتی و  شیمیایی آگاهی کافی وجود ندارد، به گونه‌ای که  افرادی که با هرکدام از این دو گروه دارو کار می‌کنند نسبت به تأثیرها و یا عوارض دیگر داروها اطلاعی ندارند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان درمان را به داروهای سنتی یا شیمیایی منحصر کرد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بحث داروهای سنتی مدت کوتاهی است که میان جامعه علمی رواج یافته است، نمی‌توان تمامی این داروها را مفید دانست و لازم است تحقیقات علمی بیشتری درباره آنها انجام شود.

رئیس دانشکده داروسازی اصفهان با بیان اینکه این دانشکده قصد دارد گروه داروسازی سنتی را راه‌اندازی کند، تاکید کرد: سال‌هاست بر روی داروهای شیمیایی تحقیق‌های مختلفی صورت‌گرفته و لازم است این روند درباره داروهای گیاهی نیز انجام شود.

وی اضافه کرد: به طور قطع برای برخی بیماری‌ها داروهای شیمیایی و برای برخی داروهای سنتی و یا گیاهی مفیدتر است و  این موضوعی است که باید به کمک تحقیقات علمی ثابت شود.

مصطفوی تاکید کرد: درباره تأثیر داروهای گیاهی و یا سنتی هنوز تحقیقات کاملی نکرده‌ایم و عوارض داروهای شیمیایی را نیز نمی‌توان انکار کرد، بنابراین درباره مفید‌بودن داروی گیاهی، سنتی یا شیمیایی هیچ‌کس نمی‌تواند به طور قطعی اظهار نظر کند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان برای بیماری‌های حاد داروی گیاهی استفاده کرد، گفت: تأثیر داروهای گیاهی کندتر از داروهای شیمیایی است و با داروهای کنونی موجود در بازار نمی‌توان افراد مبتلا به بیماری‌های حاد مانند سرطان را درمان کرد، مگر اینکه داروهای جدیدی برای درمان این بیماری‌ها شناخته شود.

رئیس دانشکده داروسازی اصفهان اضافه کرد: البته برخی داروهای شیمیایی که در درمان بیماری‌های حادی مانند سرطان موثرند، منشأ گیاهی دارند، بدین شکل که مولکول دارویی از گیاه جدا شده و به شکل شیمیایی درآمده است.

وی با اشاره به اینکه عوارض برخی مولکول‌های گیاهی که به شکل داروهای شیمیایی درآمده، بسیار شدید بوده است، افزود: برخلاف داروهای شیمیایی هنوز عوارض داروهای گیاهی و سنتی شناخته شده نیست بنابراین جامعه علمی باید تلاش بیشتر کنند تا به زودی علم طب سنتی نیز به همین اندازه پیشرفت کند و شاهد دگرگونی‌هایی در علم داروسازی باشیم.

انتهای پیام/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول