اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور ارتقاء شاخص‌های کتابخانه‌ها

مدیران کتابخانه‌های خوزستان با فرمانداران تفاهمنامه امضا کردند

خبرگزاری فارس: مدیران کتابخانه‌های عمومی در شهرهای خوزستان با انعقاد تفاهمنامه‌ای با فرمانداران شهرهای خود متعهد شدند در ارتقاء شاخص‌های کتابخانه‌ها بیش از گذشته تا کسب رتبه برتر کشوری تلاش کنند.

مدیران کتابخانه‌های خوزستان با فرمانداران تفاهمنامه امضا کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز،‌ لفته منصوری مدیرکل کتابخانه‌های  عمومی خوزستان ظهر امروز در نخستین همایش ارتقاء شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی بر اساس سند چشم انداز اظهار داشت: توسعه کتابخانه‌ها در مناطق محروم به معنی توزیع عادلانه فضاهای فرهنگی است که به این منظور استفاده چندگانه از مراکز و مستحدثات در شهرستان‌ها در دستور کار است.

وی افزود: باید اهداف خود را به رقم بیان کنیم و از اهداف کلی فاصله گرفته و آنها را به صورت کمی بیان کنیم تا نقشه راه در این حوزه تدوین شود.

منصوری با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های عمومی خوزستان در کشور اظهار داشت: خوزستان در شاخص زیربنا در حال حاضر بعد از استان‌های اصفهان و آذربایجان شرقی در رتبه سوم قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر زیربنای فضای کتابخانه‌ای خوزستان، 80 هزارو 419 متر مربع است که باید تا پایان سال به 103هزار و 800متر مربع یعنی به ازای هر 100نفر جمعیت،‌ 2.26 متر مربع فضا، افزایش یابد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان ادامه داد: همچنین در شاخص تعداد کتاب پس از استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس در جایگاه چهارم هستیم.

وی تعداد کتاب‌های موجود در 163باب کتابخانه‌های عمومی استان را یک میلیون و 691 هزار جلد کتاب عنوان کرد و گفت: این تعداد باید به 2میلیون و 700 جلد افزایش یابد یعنی به ازای هر 100نفر جمعیت باید 59 جلد کتاب وجود داشته باشد.

منصوری با بیان اینکه در شاخص تعداد عضو،‌ بعد از استان اصفهان در جایگاه دوم قرار داریم،‌ افزود: در حال حاضر 178 هزارو 900 نفر عضو وجود دارد یعنی به ازای هر 100نفر جمعیت،‌3.9 عضو هستند که این رقم باید به شش برسد که این امر با همکاری آموزش و پرورش استان و مردم قابل تحقق است.

مدیرکل کتابخانه‌های خوزستان تصریح کرد:‌ با استفاده از امکانات موجود و همکاری مردم و آموزش و پرورش،‌ و نیز اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ها خوزستان رتبه نخست را در شاخص‌های عنوان شده کسب می‌کند.

وی افزود: با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر فراهم کردن زمینه مطالعه مفید برای تمامی آحاد جامعه و تأکید معظم له بر مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی و استفاده از ظرفیت آنها در مسئله ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی و همچنین به منظور اجرایی کردن سند نهضت مطالعه مفید و نقشه راه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ارتقاء استان فرهنگ خیز خوزستان به جایگاه مطلوب در سند چشم انداز 1404، تفاهمنامه‌هایی با تمام فرمانداران شهرستان‌ها منعقد می‌شود.

منصوری گفت: این تفاهم‌امه‌ها در راستای برنامه ریزی برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌ها و امکانات عمومی شهرستان‌ها به منظور توسعه کتابخانه‌های عمومی و ترویج فرهنگ کتابخوانی با هدف تحقق شاخص‌های سند چشم انداز، از نظر تعداد و سرانه در سال 91 شامل افزایش اعضا کتابخانه‌های عمومی هرشهرستان بر اساس سند چشم انداز تا پایان سال، افزایش کتاب‌ها، افزایش زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان و در نهایت احصاء مطالبات نیم درصد معوقه کتابخانه‌های عمومی استان از شهرداری‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: در این تفاهمنامه تعهداتی برای طرفین تعیین شده که طبق آن باید عمل شود و هر ماه  گزارش پیشرفت کار به نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خوزستان ارائه خواهد شد.

منصوری تصریح کرد: با توجه به وضع موجود و در صورت اجرایی شدن تفاهمنامه‌ها استان خوزستان در شاخص‌های اعلام شده رتبه برتر را در کشور کسب خواهد کرد.

* تاکید بر توسعه فضای کتابخانه‌ای

استاندار خوزستان نیز در این همایش بر نهضت مطالعه مفید در استان تاکید کرد و گفت: ارتقاء رتبه علمی استان و نیز ارتقاء رتبه خوزستان در کنکور سراسری گواه آن است که استان نیاز به توسعه فضاهای کتابخانه‌ای دارد.

سیدجعفر حجازی اضافه کرد:‌ استفاده از ظرفیت نیکوکاران و نیز بکارگیری ساختمان‌های بدون استفاده و مساجد و مدارس در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی بسیار موثر است.

استاندار خوزستان در ادامه این همایش به وضعیت شهرستان‌ها در حوزه کتابخانه‌ها رسیدگی کرد.

در نخستین همایش ارتقاء شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی بر اساس سند چشم انداز که با حضور استاندار خوزستان،‌ نماینده ولی فقیه در استان،‌ فرمانداران و مدیران کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها برگزار شد،‌ فرمانداران تفاهمنامه‌ای بر اساس این سند با نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان امضا کردند.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول