اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

تماس طولانی‌ با گاز منواکسیدکربن سبب اختلالات رفتاری می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تماس طولانی‌ مدت با گازمونوکسیدکربن سبب اختلالات رفتاری و کاهش حافظه به ویژه در کودکان می‌شود.

تماس طولانی‌ با گاز منواکسیدکربن سبب اختلالات رفتاری می‌شود

محمدرضا صابری امروز و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از مشهد، با اشاره به هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها اظهار کرد: مونوکسیدکربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو و بدون طعم و غیرمحرک است و در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی که شامل نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و دود اگزوز اتومبیل است حاصل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسمومیت با مونوکسیدکربن از مرگبارترین مسمومیت‌ها به شمار می‌رود، ادامه داد: علائم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کودکان تهوع، استفراغ و اسهال است که با مقادیر بسیار پائین هم بروز می‌کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سرد بودن لوله دودکش بخاری دلیل بر خارج نشدن دود و گاز سمی است، تاکید کرد: در هنگام استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی، جهت پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن، ‌اطمینان از نصب صحیح و کارکرد مناسب دودکش‌ها الزامی و مهم است.

صابری عنوان کرد: تماس طولانی‌مدت با گاز منوکسیدکربن حتی در مقادیر پایین سبب ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی ـ عروقی می‌شود.

وی بیان کرد: کاهش حافظه و ضریب هوشی و بروز اختلالات رفتاری از اثرات مضرر تماس طولانی‌مدت با گاز مونوکسیدکربن بویژه در کودکان است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: استفاده از بخاری‌های بدون دودکش تنها در محیط ‌هایی که دارای تهویه و جریان مناسب هوا هستند مناسب است و در محیط‌های بسته و بدون جریان هوا مخاطره‌انگیز است.

صابری تصریح کرد: از علائم تماس طولانی ‌مدت با گاز مونوکسیدکربن می‌توان به سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه‌ها، وزوز گوش، خواب‌آلودگی و تهوع و استفراغ اشاره کرد.

وی افزود: نخستین اقدام در برخورد با افرادی که به گاز مونوکسیدکربن مسموم شده‌اند، انتقال مصدوم به هوای آزاد است و در صورت قطع تنفس بیمار مصدوم باید احیای قلبی عروقی را آغاز کرد.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول