اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تابش در گفت‌وگو با فارس خبر داد

بازسازی و تحویل 9500 واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده

خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه مشکلی در مناطق زلزله‌زده در زمستان نخواهیم داشت، گفت: در حال حاضر 30 هزار نفر روزانه در مناطق زلزله‌زده مشغول فعالیت بوده و 9 هزار و 500 واحد مسکونی 60 متری آماده تحویل می‌شود.

بازسازی و تحویل 9500 واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده

علیرضا تابش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در بیان تصویری از بازسازی مناطق زلزله‌ز‌‌ِده آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در 300 روستای آسیب دیده استان مشغول فعالیت هستیم و تلاش مضاعف برای پایان ساخت و سازها ادامه دارد.

بازسازی و تحویل 9500 واحد مسکونی 60 متری

وی افزود: در مرحله نخست قرار است 9 هزار و 500 واحد مسکونی در 300 روستای آسیب‌دیده که 60 درصد با تخریب مواجه شدند، بازسازی و تحویل شود.

تابش ادامه داد: در مرحله دوم 18 هزار و 500 واحد مسکونی بازسازی و تحویل خواهد شد که اینها آسیب زیادی ندیده‌اند و مردم در حال حاضر در آنها زندگی می‌کنند اما به هر حال باید برای تامین ایمنی لازم، بازسازی و ترمیم شوند.

وی گفت: 9 هزار و 500 واحدی که در اولویت بازسازی هستند، واحدهای 60 متری برای هر خانوار است که در این میزان ساخت و ساز آواربرداری اتمام یافته، پی‌کنی انجام شده و فنداسیون‌ها نیز به اتمام رسیده و با نصب اسکلت‌های پیچ و مهره‌ای کار در حال ادامه است.

3500 واحد مسکونی آماده افتتاح می‌شود

تابش تصریح کرد: در حال حاضر برای 7 هزار و 700 واحد نصب اسکلت پیچ و مهره‌ای اتمام یافته و در حال اجرای سقف و دیوارها هستند و برای 3 هزار و 500 واحد سقف زده شده و دیوارکشی شده است که مشغول سایر فعالیت‌ها برای تکمیل بناها هستیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: این حجم فعالیت و سرعت کار که در طول کمتر از 60 روز انجام شده قابل توجه است و از روز ابلاغ دستور تا امروز حجم خوبی از کار جلو رفته که همه این‌ها با همت مسئولان و مشارکت مردم بوده است.

 کانکس‌های 12 متری در کنار هر واحد مسکونی ساخته شده است

تابش تصریح کرد: از آنجا که حجم کار بالا بوده از طرف دیگر با سرمای زودرس مواجه شدیم، حدس می‌زدیم تا رسیدن سرما شاید نتوان به موقع اماکن مسکونی روستایی و دامی را تحویل داد بر همین اساس برای هر خانوار آسیب‌دیده یک اتاق 12 متری پیش‌ساخته (کانکس) در نظر گرفته و با فریم فلزی به شکل دائمی در داخل هر واحد مسکونی نصب کردیم تا بعدها هم به کار آنها آمده و بتوانند به صورت چند منظوره از آن استفاده کنند.

وی افزود: این سازه‌های فلزی هم‌اکنون برای سکونت استفاده می‌شود و بعد از تحویل واحدهای مسکونی دائمی به عنوان‌های مختلف که به تصمیم خود خانوارها خواهد بود، استفاده می‌شوند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: تاکنون 5 هزار از این سازها نصب کامل شده است و برای نصب 10 هزار سازه دیگر در تلاش هستیم که برای نگهداری دام‌ها خواهد بود ضمن آنکه 12 هزار واحد دائمی به شکل پیشساخته در نظر گرفته شده و ساخت آنها به پایان رسیده و کم‌کم در حالب حمل و نصب آنها هستیم که 5 هزار تا وصل شده و بقیه نیز حمل و نصب خواهد شد.

فعالیت 30 هزار نفر روزانه در مناطق زلزله‌زده

وی تصریح کرد: صحنه بازسازی صحنه باشکوهی است که روزانه 30 هزار نفر مشغول به کار بوده و از صبح زود و گاهاً تا دیروقت مشغول کار هستند، از آنجا که یکی از عوامل توسعه و پیشرفت مردم بوده‌اند، هر جا کمک مردمی بیشتر بوده از برنامه بازسازی جلو بوده‌ایم و مشارکت مردم پشتوانه بزرگی در این عرصه بود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: گاهاً در برخی جاها با مشارکت کمتر مردم روبه‌رو بودیم که دلایل قانع‌کننده‌ای هم داشته و همین امر موجب شده که سرعت کارها کمتر باشد و وقفه‌هایی ایجاد شود از این رو سرعت کارها در جاهای مختلف متفاوت بوده و در برخی روستاها جلوتر از بقیه کارها به سامان رسید.

مشکلی در مناطق زلزله‌زده در زمستان نخواهیم داشت

وی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده فکر نمی‌کنم با مشکل خاصی در زمستان مواجه شویم و به صورت شبانه‌روزی در حال کار هستیم تا زودتر مسکن امن و دائمی برای آسیب‌دیدگان فراهم کنیم.

تابش گفت: باید توجه داشت که انجام پروژه‌ 600 هزار مترمربعی و تامین منابع و مصالح آن هم در مدت کمتر از دو ماه بسیار سخت بود اما با این وجود میزان قابل قبولی از آن در حال پایان است و این میسر نمی‌شد مگر با مشارکت مردمی، منویات رهبری و تلاش‌های دولتمردان که توانست صحنه اتحاد و همدلی باشد.

فراخون بنا و کارگر در مناطق زلزله‌زده

وی اظهار کرد: 14 استان نیروهای بنیاد مسکن و بسیاری از تجهیزات خود را در اختیار مردم زلزله‌زده قرار دادند و جهاد کشاورزی، سپاه، بهداشت و درمان، علوم پزشکی، هلال‌احمر و سایر دستگاه‌ها با تمام همت خود وارد عرصه کمک‌رسانی در تمام زمینه‌ها شدند تا بتوان قبل از زمستان مسکن دائم ساخت و تحویل مردم داد.

تابش گفت: مشکلات منطقه و سردی هوا را می‌دانیم و بر همین اساس فراخوان برای جذب بنا و کارگر در امر ساخت و ساز داده‌ایم تا زودتر کار بازسازی به پایان برسد چراکه وظیفه خود می‌دانیم به مردمی که در صحنه‌های انقلاب همیشه حاضر بوده و حماسه‌های بی‌بدیل آفریده‌اند خدمت بی‌منت ارائه کنیم.

انتهای پیام/ع10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول