اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان فارس خبر داد

ذبح 10 هزار دام در عید قربان در فارس

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان فارس گفت: برای حفظ بهداشت و سلامتی شهروندان، پیش‌بینی می‌شود در عید قربان سال جاری 10 هزار دام سبک و سنگین زیر نظر کارشناسان دامپزشکی فارس، قربانی و ذبح شرعی شوند.

ذبح 10 هزار دام در عید قربان در فارس

قاسم رضائیان‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در بیش از 130 قربانگاه در سطح این استان که محل استقرار تیم‌های بازرسی بهداشتی دامپزشکی است، بر دام‌های قربانی قبل و بعد از کشتار نظارت لازم صورت می‌گیرد.

وی افزود: دام‌های قربانی علاوه بر کارشناسان ناظر بهداشتی، از سوی 50 روحانی دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی فارس، ساماندهی و نظارت شرعی می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: از قربانگاه‌های مستقر در استان فارس 19 قربانگاه در شهرستان شیراز قرار دارند که نحوه ذبح بهداشتی و شرعی دام‌ها بر عهده ناظران در این مکان‌ها است.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس بیان داشت: اداره کل دامپزشکی فارس از صاحبان دام‌های قربانی درخواست می‌کند برای حفظ بهداشت عمومی و تامین سلامت خود، از خرید دام‌هایی که دچار لنگش، کوری چشم، لاغری مفرط، اسهال، ترشحات بسیار چشم و بینی، دهان و یا مشکوک به بیماری هستند، خودداری کنند.

رضائیان‌زاده اضافه کرد: ذبح دام‌های قربانی باید در کشتارگاه‌های مجاز شهرستان‌های این استان و یا محل‌های مورد تایید شبکه دامپزشکی انجام گیرد و از ریختن ضمائم غیرخوراکی لاشه دام در معابر عمومی پرهیز کرده و آن‌ها را به صورت بهداشتی دفن کنند.

وی خاطرنشان کرد: صاحبان دام برای دستیابی به تیم‌های ثابت و سیار و نظارت بهداشتی بر لاشه دام‌های قربانی باید به شبکه دامپزشکی محل سکونت خود مراجعه کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی فارس نیز در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: قربانی‌کردن برای حاجی‌هایی که در حال انجام مناسک حج تمتع بوده واجب و برای دیگر مسلمانان مستحب است.

حجت‌الاسلام محمد هادی فیروزجنگ بیان داشت: ویژگی‌های حیوانی که برای قربانی انتخاب می‌شود باید شتر پنج ساله، گاو و بز دو ساله و گوسفند یک‌ساله صحیح و کامل باشد، حیوان نباید مریض، لاغر، پیر، کور و لنگ بوده و گوش و دم آن بریده شده باشد و همچنین شاخ درونی قربانی نباید شکسته باشد.

وی اضافه کرد: کسی که عمل ذبح را انجام می‌دهد باید مسلمان باشد و وسیله و ابزار لازم برای بریدن سر حیوان از جنس آهن بوده و هنگام بریدن سر نام خدا را بر زبان جاری کرده و ذکر بسم‌الله نیز کافی است.

انتهای پیام/و20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول