اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول اورژانس 115 بابل در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس وعده داد

راه‌‌اندازی موتور آمبولانس‌ در بابل

خبرگزاری فارس: مسئول اورژانس 115دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: فراهم کردن موتور آمبولانس‌ها یکی از نیازهای ضروری بوده که می‌تواند کمک مناسبی برای کمبود آمبولانس با توجه به ترافیک شدید بابل باشد.

راه‌‌اندازی موتور آمبولانس‌ در بابل

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، هر روز شاهد تصادفات بی‌شماری در شهرستان بابل هستیم که این تصادفات منجر به فوت می‌شود.

بیشتر مصدومان ناشی از تصادف در شهرستان بابل از نسل جوان هستند و هر روز تعداد این تصادفات دلخراش نیز افزایش چشمگیری دارد.

بر اساس اعلام رسمی 90 درصد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های سطح شهر بابل، تروما هستند.

بررسی بیشتر در مورد وضعیت بیماران اورژانس بابل را با مهدی محمدیان رئیس اورژانس شهرستان بابل پیگیری می‌کنیم.

وی در گفت‌وگوی تفضیلی به سئوالات خبرنگار فارس پاسخ داد.

فارس: در حال حاضر اورژانس 115 بابل در چه وضعیتی قرار دارد؟

محمدیان: در گذشته اورژانس 115 بابل دارای سه پایگاه، چهار آمبولانس و 12 پرسنل و تکنیسین محدوده این شهرستان را پوشش می‌داد. با پیگیری‌هایی که در این باره انجام دادیم از سال 87 تاکنون موفق به افزایش آمبولانس‌ها به 16 دستگاه، تهیه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، افزایش و جذب پرسنل به تعداد 75 نفر به صورت ثابت و تعدادی متغیر شدیم.

بر اساس مصوبات وزارت بهداشت و هیئت وزیران که پایگاه‌ها و پرسنل باید افزایش یابد با استفاده از افراد خیر شهر و منابع دولتی هم تعداد کارکنان را افزایش داده و هم تعداد پایگاه را از سه به 9 پایگاه افزایش دادیم.

فارس: محدوده زیر پوشش اورژانس بابل چه مناطقی است؟

محمدیان: منطقه پوشش ما از جاده قائمشهر تا محدوده پل تلار و آمل تا دابودشت، جاده بهنمیر تا روستای عزیزک، بابلسر تا پیچ قریشی و جاده بابلکنار تا منطقه شیرگاه، از جاده گنج افروز تا شیخ موسی و دوبندپی شرق وغرب و جاده قدیم آمل است.

فارس: اورژانس بابل در سال جاری چند تا ماموریت انجام داد؟

محمدیان: تعداد ماموریت‌های سال جاری این مرکز 6 هزار و 800 مورد بود.

تعداد ماموریت‌های اورژانس بابل رو به افزایش بوده که در سال گذشته تعداد ماموریت‌های ثابت ما 10 هزار و 605 مورد بود که نسبت به گذشته رشد چشمگیری را شاهد بودیم.

فارس: با توجه به اینکه اورژانس بابل مقام نخست تعداد ماموریت را در بین کل دانشگاه‌های شهرستان و استان داراست و باتوجه به اهمیت زمانی در ماموریت‌ها وضعیت اورژانس 115 بابل در چه موقعیتی است؟

محمدیان: بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت برای ساماندهی پوشش فراگیر خدمات فوریت‌های پزشکی در زمینه زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیمار این مدت زمانی شهرها 80 درصد زیر هشت دقیقه و در جاده‌ها 80 درصد زیر 15 دقیقه بوده است.

در سال گذشته بابل در بخش درون شهری 88 درصد زیر هشت دقیقه و جاده‌ای 93 درصد زیر 15 دقیقه بوده است.

متوسط ماموریت روزانه این مرکز 40 تا 50 مورد بود ولی درباره تعداد نیروی انسانی دچار مشکل هستیم و با استاندارد وزارت‌خانه فاصله داریم.

فارس: وضعیت پرسنلی اورژانس 115 بابل چگونه است؟

محمدیان: بیش از نیمی از پرسنل ما دارای مدرک دانشگاهی کاردانی و کارشناسی، هوشبری، پرستاری، فوریت‌های پزشکی و تعدادی از پرسنل ما امدادگر دیپلم بوده که دوره آموزشی را در امدادگری گذرانده و درصدد فراهم کردن شرایطی برای تحصیلات دانشگاهی آنها هستیم.

با آغاز به کار مرکز پیام اورژانس 115 سعی شده به جای به کارگیری از نیروهای دیپلم غیرکارشناس، 24 ساعته توسط کارشناسان اداره شود.

فارس: آمار تصادفات بابل طی سال 90 و 91 چه تعداد گزارش شده است؟

محمدیان تعداد تصادفات گزارش شده در سال گذشته بیش از 3 هزار و 397 مورد بوده این تعداد علاوه بر مواردی است که به دلیل نبود آمبولانس توسط مردم به بیمارستان‌ها انتقال یافت.

از این تعداد 2 هزار و 452 مورد منجر به انتقال به بیمارستان و 20 مورد فوتی سر صحنه شده است.

در شش ماه نخست سال جاری بیش از 2 هزار و 191 مورد تصادف گزارش شده که 13 مورد منجر به فوت سرصحنه شده است.

فارس: باتوجه به این آمار آیا امکانات شهرستان جوابگو است؟

محمدیان: امکانات شهرستان جوابگوی نیازها ما نیست، ولی به علت نبود آمبولانس و نداشتن پایگاه 50 درصد ماموریت‌های ما انجام نگرفته؛ زیرا امکانات ما جوابگوی نیاز شهرستان نیست.

با پیگیری‌های انجام گرفته موفق به اخذ مجوز برای افزایش یک پایگاه شهری و چهار پایگاه جاده‌ای شدیم که تعداد پایگاه‌های اورژانس به 14 عدد خواهد رسید.

سه پایگاه شهری قبلی نیز به دو دستگاه آمبولانس مجهز شدند که امیدواریم تا پایان برنامه توسعه این عدد را به هشت آمبولانس فعال برای این چهار پایگاه برسانیم.

فارس: روزانه چه تعداد تماس به مرکز می‌شود؟

محمدیان: تعداد تماس روزانه به مرکز 700 هزار مورد بوده که 21 درصد آن مزاحمت تلفنی بوده که در سال گذشته 15 مورد منجر به شکایت و دو مورد منجر به بازداشت شد.

به علت عدم کنترل و آموزش لازم، خطوط تلفن توسط این مزاحمان اشغال شده و سبب می‌شود تا در زمان لازم ماموریت صورت نگیرد.

فارس: نقاط حادثه‌خیز شهرستان چه وضعیتی دارند؟

محمدیان: 80 درصد تصادفات کمربندی امیرکلا منجر به جراحات شدید می‌شود. کمربندی امیرکلا حادثه‌خیزترین مکان بابل بوده که هفت درصد شدت میزان تصادفات را به خود اختصاص داده که 80 درصد آن منجر به جراحات شدید شده است.

پلیس راه دهک با 85 درصد تصادفات منجر به صدمات شدید، کمربندی شرقی با اختصاص 10 درصد کل تصادفات بابل به خود، کمربندی غربی با هفت درصد تصادفات، کشوری به چمازکلا هفت درصد تصادفات، حمزه‌کلا شش پل با پنج درصد تصادفات و مسیر دانشگاه به سیاهکلامحله از نقاط حادثه‌خیز شهرستان بابل است.

فارس: کمک به مصدومان توسط مرکز اورژانس 115 بابل چگونه ارتقا می‌یابد؟

محمدیان: در زمینه خدمات‌رسانی اولیه و نحوه درست برخورد با مصدومان اقدام به آموزش کمک‌های اولیه و تشکیل کلاس آموزشی برای نیروهای آتش‌نشانی بابل که در بخش آزادسازی مصدومان با ما همکاری دارند کردیم که در این مورد به 10 هزار نفر به صورت رایگان کمک‌های اولیه آموزش داده شد و این روند همچنان در سطح شهرستان در بین جمعیت هدف ادامه دارد.

فراهم کردن موتور آمبولانس‌ها یکی از نیازهای ضروری بوده که می‌تواند کمک مناسبی برای کمبود آمبولانس با توجه به ترافیک شدید بابل باشد.

فارس: انتظار شما از مسئولان شهرستان چیست؟

محمدیان: تغییرات جاده‌ای در داخل و خارج شهر به علت عدم هماهنگی موجود با امدادگران گاهی سبب وقوع حوادث جدی‌تر و یا مشکل شدن امر امداد و نجات می‌شود.

اورژانس 115 نوک پیکان خدمات‌رسانی به سلامت شهروندان بوده و هزینه دراین حوزه نوعی سرمایه‌گذاری در شهرستان در حوزه سلامت و روان بوده که سود آن مستقیم و غیرمستقیم به همه همشهریان خواهد رسید.

جایگاه افراد در مدیریت بحران در بابل و شرح وظایف آنها در بعد عملیاتی برای دستگاه‌ها مشخص شده نیست.

حوادث ویژه در بابل بسیار کمرنگ دنبال شده و در صورت بروز این حوادث با مصدومان بیشتری روبه‌رو خواهیم شد که امری چالش برانگیز است.

اگر شرایط جوی و بارش طبیعی در حادثه انفجار کارخانه غزال شیمی بابل ما را یاری نمی‌کرد دود حاصل از این حادثه سبب حادثه بزرگتری در شهرستان می‌شد.

با توجه به اهمیت قضیه لازم است همه ارگان‌ها به ویژه فرمانداری عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

اورژانس 115 به عنوان پرماموریت‌ترین دستگاه امدادی در سطح استان بوده که با یک‌هزار و 500 ماموریت در ماه با چالش زیاد و کمبود فراوان مواجه است.

فارس: پیام شما به خیرین شهرستان چیست؟

محمدیان: کمبود پرسنل، کمبود آمبولانس، مشکلات مرکز پیام و کمبود پایگاه برای شهر حادثه‌خیز بابل و فراهم‌آوردن امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اورژانس 115 از مواردی است که لازم است از حمایت بیشتر خیرین شهرستان در این زمینه برای امدادرسانی بهتر به همشهریان برخوردار شود.

در مسیر جاده قائمشهر با ترافیک شدید مواجه هستیم که با توجه به ترانزیتی بودن منطقه هنوز از کانکس فرسوده شده چهار ساله استفاده می‌شود، نیاز است زمینی برای ساخت پایگاه در آن مسیر در نظر گرفته شود.

پایگاه امیرکلا، گلوگاه، امین‌آباد و هلی‌دشت، بیشه‌سر و مرکز آموزش از پایگاه‌های خیرساز بابل هستند و خیرین باید ازنزدیک با خدمات و اهمیت کار اورژانس آشنا شده تا کمک‌های بیشتری صورت گیرد چون هرچه از نظر سخت‌افزاری بیشتر کمک شود مردم سود بیشتری خواهند برد.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول