اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار منطقه 5 مشهد:

افزایش آلودگی صوتی در شرق مشهد نگران‌کننده است

خبرگزاری فارس: شهردار منطقه 5 مشهد گفت: افزایش آلودگی صوتی در حوزه‌های خدماتی این شهرداری نگران‌کننده است.

افزایش آلودگی صوتی در شرق مشهد نگران‌کننده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید حسن حسینی عصر امروز در جمع دانش‌آموزان و دانشجویان شرق مشهد اظهار کرد: اکنون میزان آلودگی صوتی در مناطق مسکونی کنار بزرگراه‌های شرق مشهد که براساس استانداردهای محیط زیست این مقدار باید در روز 55 و در شب 45 دیسی‌بل باشد، افزایش یافته است.

وی افزود: اصلی‌ترین عامل آلودگی صوتی در شرق مشهد خودروهای سنگین و موتوسیکلت‌ها هستند که عبور خط آهن ازمنطقه پنج مشهد نیز به این عوامل افزوده است.

وی یادآور شد: راهکار مقابله با این معضل، نصب دیوارهای صوتی در کنار اتوبان‌ها، استانداردسازی خودروها، برقی شدن موتوسیکلت‌ها و انتقال صنایع به نقاطی با فاصله از مناطق مسکونی است.

شهردارمنطقه پنج مشهد گفت: براساس اعلام کارشناسان، آلودگی صوتی و صداهای ناهنجاری که ما در اطرافمان می‌شنویم اما به آن توجهی نمی‌کنیم، افزایش خطای انسانی، اختلال فشار خون، خستگی زودرس، استرس و سرگیجه، اختلال خواب، افت تحصیلی و افسردگی را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته برخلاف انتظار چرا آلودگی صوتی افزایش یافته خود پرسش قابل تاملی است اما آسیب‌های ناشی از آلودگی صوتی بر روح و روان شهروندان که در نهایت به کاهش آستانه تحمل آنان نیز انجامیده از جمله مسائل مهمی است که باید به آن پرداخت.

حسینی افزود: آلودگی‌های صوتی که از جمله شایع‌ترین آنها صدای بوق خودروهاست، سبب تحریک‌پذیری افراد و پایین آمدن آستانه تحمل آنان می‌شود.

شهردار منطقه پنج مشهد ادامه داد: آلودگی صوتی با افزایش میزان استرس و کاهش بهره‌گیری از مهارت‌های مقابله با استرس در فرد، روان وی را با اختلال روبه‌رو می‌کند و ابتدا سبب کلافگی و خودخوری فرد و کم طاقتی وی می‌شود؛ سپس وی را از لحاظ روحی مستعد خشونت می‌کند به گونه‌ای که به عنوان مثال با شنیدن بوق‌های ممتد یک خودرو واکنش خشم را از خود بروز می‌دهد.

وی بیان کرد: برای هر فرد در کنار آلودگی صوتی، عوامل استرس‌زای دیگری هم وجود دارد مثل ترافیک و ترس از دیر رسیدن به محل کار و از آنجا که یک فرد نمی‌تواند به صورت همزمان تمامی عوامل استرس زای محیط اطرافش را کنترل کند، سیستم عصبی وی دچار خستگی و سبب می‌شود نسبت به عوامل محیطی زودتر واکنش نشان ‌دهد و در نتیجه این عامل رفتاری تبدیل به پرخاشگری در فرد می‌شود.

حسینی افزود: از آنجا که میزان آلودگی‌های صوتی در شهرهای بزرگ رو به افزایش است با گذشت زمان آستانه تحمل شهروندان نیز به دلیل فشارهای ناشی از آلودگی‌های صوتی بر روان آنان، پایین می‌آید و زودتر عصبانی می‌شوند.

وی افزود: آثار زیانبار سر و صدا روی کودکان را که از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند، نمی‌توان نادیده گرفت؛ وضعیت روحی و جسمی کودکان به دلیل نداشتن تکامل وضعیت جسمی و عقلی و روانی شان از حساسیت بالاتری برخوردار است.

انتهای پیام/ش20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول