اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی:

منطقه آزاد انزلی ظرفیت بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل منطقه آزاد انزلی گفت: منطقه آزاد انزلی به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال‌ جنوب دارای ظرفیت بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه است.

منطقه آزاد انزلی ظرفیت بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری است

به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، سعید رحیمی عصر امروز در جمع اعضای هیئت مدیره منطقه آزاد با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه توانمندی‌های مناطق آزاد ایران که از 25 تا 29 مهر جاری در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به وجود فرهنگ، زبان و تاریخ مشترک بین دو کشور و توانمندی‌های فراوان موجود در بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی مناطق آزاد ایران، حضور موفق در این کشور مقدمه شرکت گسترده سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ایرانی در آن منطقه است.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی ادامه داد: این منطقه به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال‌ جنوب و دارا بودن زیرساخت‌های مناسب و در حال توسعه حمل و نقل دریایی، هوایی، جاده‌ای و راه آهن در حال احداث، ظرفیت بی‌نظیری برای تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه است.

وی منطقه آزاد انزلی را ارزان‌ترین و سریع‌ترین مسیر دسترسی کشورهای مذکور به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و تصریح کرد: ما آمادگی کامل خود را برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام می‌کنیم.

رحیمی خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار اعلام شده از طرف اداره آمار دولتی تاجیکستان، ایران با مبادله 212 میلیون دلار پنجمین شریک تجاری این کشور است و تجار و سرمایه‌گذاران تاجیک و ایرانی می‌توانند از ظرفیت‌ها و مزایای قانونی متعدد سرمایه‌گذاری، ترانزیت و تجارت در منطقه آزاد انزلی به منظور حضور در بازار ایران و کشورهای منطقه بهره ببرند تا بستر لازم برای توسعه هرچه بیشتر ارزش و حجم مبادلات دوجانبه فراهم آید.

وی مهم‌ترین هدف سازمان منطقه آزاد انزلی از حضور در نمایشگاه مناطق آزاد در تاجیکستان را معرفی ظرفیت‌های این منطقه برای سرمایه‌گذاری تاجیکستان ذکر کرد و یادآور شد: لوح فشرده چند رسانه‌ای چهار زبانه مشتمل بر قانون و مقررات منطقه آزاد انزلی، قوانین ثبت شرکت، فعالیت اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تولیدی شرکت‌های داخلی و خارجی برای معرفی منطقه آزاد در تاجیسکتان تهیه و توزیع شد.

این مسئول، تهیه بروشورهای معرفی منطقه آزاد انزلی به زبان‌های روسی، انگلیسی و فارسی، نقشه معرفی کریدور شمال‌ جنوب، 100 فرصت سرمایه‌گذاری منطقه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر کاسپین به زبان‌های روسی، انگلیسی و فارسی، کتاب گردشگری گیلان و منطقه آزاد، نقشه مسیرهای توریستی استان، حضور هنرمندان استان و محصولات مختلف صنایع‌ دستی گیلان را از دیگر موارد مهم معرفی منطقه آزاد انزلی در نمایشگاه مذکور عنوان کرد.

وی احداث خانه روستایی گیلان در مرکز ایرانیان به منظور معرفی بخش‌های مختلف فرهنگ غنی این ناحیه را از مهم‌ترین اقلام تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی منطقه آزاد انزلی در نمایشگاه تاجیکستان بیان کرد.

رحیمی با تصریح بر اینکه مذاکره با مدیران منطقه آزاد «سغد» و بازدید از شهر صنعتی «کرقان تپه» در تاجیکستان انجام شد، خاطرنشان کرد: در این راستا تفاهمنامه همکاری بین مناطق آزاد ایران و معاون وزیر رشد و توسعه اقتصادی تاجیکستان امضا شد.

وی دیدار و مذاکره با سفیر ایران در تاجیکستان، برگزاری مراسم با حضور گروه‌های فرهنگی هنری از مناطق مختلف کشور و نشست‌های تخصصی با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی تاجیک را از جمله اقدام‌های هیئت اعزامی در نمایشگاه ذکر کرد.

به گفته رحیمی در نمایشگاه مذکور مذاکرات متعددی در زمینه همکاری‌های مشترک در حوزه‌های گردشگری، علمی، دانشگاهی، احداث شهرک‌های صنعتی و ترانزیت با سرمایه‌گذاران و دولتمردان تاجیک صورت گرفت.

 وی یادآور شد: حضور در نمایشگاه توانمندی‌های مناطق آزاد ایران در تاجیکستان فرصت مغتنمی برای عرضه ظرفیت‌های مناطق آزاد ایران به ویژه منطقه آزاد انزلی بود و جدا از اشتراکات فرهنگی، زبانی، اعتقادی، تشکیل این نمایشگاه‌ها می‌تواند در تقویت و توسعه بیش از پیش همکاری‌ها بین تاجیکستان و ایران نقش موثری داشته باشد و هدف ایران تنها دستیابی به بازار تاجیکستان نیست بلکه قصد دارد از این کشور به عنوان پلی برای ورود به آسیای میانه و حتی روسیه استفاده کند.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول