اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی خبر داد

اجرای مدیریت پایدار مراتع توسط 18 شرکت در آذربایجان‌غربی

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: مدیریت پایدار مراتع توسط 18 شرکت خدمات فنی و مهندسی در آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود.

اجرای مدیریت پایدار مراتع توسط 18 شرکت در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه علی پیرمرادی در دیدار با فرماندار ماکو اظهار داشت: با استفاده از توان نیروهای شرکت خدمات فنی و مهندسی، کنترل مراتع در قالب اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امورات به بخش خصوصی در استان استفاده می‌شود.

وی افزود: 398 هزار هکتار از مراتع استان برای اجرای طرح‌های مرتع‌داری واگذار می‌شود.

پیرمرادی اضافه کرد: با واگذاری این مراتع به بهره‌برداران مراتع توسط افراد به صورت علمی و فنی زیر نظر کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری مدیریت می‌شود.

وی تصریح کرد: احداث آبشخورهای دامی، اجرای برنامه تناوب چرا، رعایت ظرفیت مراتع و استفاده به موقع از این مراتع از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده توسط بهره‌برداران است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: مراتع به عنوان بستر تحولات اقتصادی و اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند چرا که منبع تولید گوشت، لبنیات، پشم و سایر فرآورده‌های دامی و بخشی از گیاهان صنعتی و دارویی به شمار می‌آیند.

پیرمرادی خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرایط حاضر بهره‌برداری‌های نامناسب از مراتع صورت می‌گیرد به طوری که میزان استفاده از منابع طبیعی در کشور و به تبع آن بیش از پنج برابر ظرفیت مورد نیاز است و این امر تهدیدی جدی برای مراتع به شمار می‌رود.

وی به سیلاب‌های اخیر صورت گرفته در برخی نقاط کشور به ویژه استان‌های شمالی اشاره کرد و گفت: کاهش مراتع یکی از مهم‌ترین عوامل بنیادی در افزایش بروز سیلاب در کشور است که می‌توان با مدیریت بر منابع و جلوگیری از تخریب این موهبت‌های خدادادی از این معضل نیز جلوگیری کرد.

پیرمرادی اظهار داشت: برای اجرای طرح‌های مرتع‌داری توسط کشاورزان 6 هزار هکتار از مراتع ماکو به 40 نفر از اهالی و روستائیان و دامداران این شهرستان واگذار شده که با واگذاری این مراتع میزان کل مراتع واگذار شده در ماکو به 66 هزار هکتار رسیده است.

حمید احمدیان فرماندار ماکو هم در این دیدار از واگذاری مراتع به خود بهره‌برداران اظهار رضایت کرد و گفت: با استفاده از این ظرفیت از مراتع به نحو مطلوب توسط خود بهره‌برداران محافظت شده که با توجه به تخریب مراتع و چرای بیش از حد آن و متعادل نبودن ظرفیت دام و مراتع می‌توان با اجرای اصولی و کنترل مراتع توسط خود بهره‌برداران در ماکو از تخریب بیش از حد مراتع جلوگیری کرد.

انتهای پیام/ب20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول