اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منطقه 3 دانشگاه آزاد اسلامی:

مدیریت مشارکتی مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی است

خبرگزاری فارس: رئیس منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت مشارکتی را مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی مطرح کرد.

مدیریت مشارکتی مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، احمد شاهورانی صبح امروز در کارگاه آموزشی  با عنوان مدیریت مشارکتی ویژه روسا و معاونان این منطقه گفت: نظام مدیریت مشارکتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر افزایش بهداشت روانی کارکنان موثر است.

وی با اشاره به اینکه برای نظام مدیریتی چهار دیدگاه فلسفی مورد اتفاق نظر دانشمندان است، خاطرنشان کرد: دیدگاه ایدئولوژیک، دیدگاه ابزاری، دیدگاه دموکراتیک و دیدگاه انسانی دست کم جزو چهار دیدگاه با  نگرش فلسفی به موضوع مدیریت مشارکتی هستند.

شاهورانی گفت: از نظر فلسفی مدیریت از نگاه ایدئولوژیک در حقیقت موضوع مشارکت کارکنان و تصمیم‌گیری بیشتر مبتنی بر ایدئولوژی می شود که تفکر سرمایه‌داری و تفکر سوسیالیستی در جهان غرب با این دو دیدگاه به موضوع نگاه می‌کنند.

این مسئول بیان داشت: ما در کنار نظریه غربی، ایدئولوژی اسلامی را مطرح می‌کنیم که براساس دستورات پیامبر و ائمه اطهار مساله مدیریت مشارکتی در آن تجلی دارد.

وی یکی از ویژگی‌های بسیار مهم در اسلام را مساله مشورت دانست و گفت: از نظر اسلام در مدیریت بحث سلطه‌طلبی وجود ندارد بلکه بحث هدایت مطرح است و به همین خاطر حتی پیامبر هم هدایت کننده امت است.

رئیس منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره الگو بودن سیره پیامبر و منشور حکومتی حضرت علی (ع) در مدیریت تصریح کرد: نظریه اسلامی می‌گوید مدیریت سیطره‌ای نداشته باشیم و باید به سمت مدیریت مشورتی حرکت کنیم.

شاهورانی در قسمت دیگری از سخنانش از نگاه دیدگاه ابزاری مشارکت را روشی برای کاهش هزینه و رشد یک سیستم دانست و افزود: از نظر دیدگاه دمکراتیک نیز هدف از مشارکت هدف پرورش شهروندی است که نسبت به سرنوشت و کار و آینده خود احساس مسئولیت می‌کند.

وی چهارمین نگرش فلسفی را دیدگاه انسانی  دانست و گفت: مشارکت از نظر این دیدگاه برای پرورش انسان و برای رشد ارزشهای انسانی است.

این مسئول با تاکید بر اینکه از نگاه عرفانی ارزش‌های انسانی با امانیسم متفاوت است، بیان داشت: انسانی که در غرب بحث آن می‌شود انسان مادی است، اما انسان در اسلام فردی است که متجلی کننده ارزش‌ها است.

رئیس منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در مدیریت اسلامی هدف این است که انسان‌های دیگر قبل از اینکه کارمند ما باشند، وظیفه خود بدانیم، کاری کنیم که آنها ارتقا پیدا کنند. 

وی افزایش سطح انگیزش شغلی، افزایش سطح خلاقیت و نوآوری، افزایش سطح اطلاعات و آموزش مستمر خود جوش و افزایش سطح بهداشت روانی را از مهم‌ترین نتایج مطلوب نظام مشارکتی دانست.

شاهورانی با اشاره به تاثیر نظام مدیریت مشارکتی بر افزایش بهداشت روانی کارکنان متذکر شد: چون نظام مدیریت مشارکتی باعث پویایی و تحرک مستمر سازمان می‌شود در نتیجه روابط اساسی مطلوب که از ویژگی‌های سازمان‌های پویا است وجود دارد و در این محیط میزان تنش و فشار روانی کمتر است.

در این کارگاه یک روزه  محمد صالحی دبیر منطقه سه فاضل لاریجانی رئیس واحد علوم و تحقیقات آیت‌الله آملی و جمعی از روسا و معاونان واحد‌های منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

انتهای ‌پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول