اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

انتقاد شدید بنی صدر از دولت فرانسه

خبرگزاری فارس:ابوالحسن بنی صدر امروز با اشاره به توطئه های دولت فرانسه علیه انقلاب اسلامی ملت ایران گفت: در اروپا دولت های فرانسه و انگلیس نه تنها رسانه های گروهی و تبلیغاتی خود را در اختیار شاپور بختیار گذاشته اند بلکه برای او گارد محافظ درست کرده اند و پلیس این دو کشور کلیه اجتماعات ضد انقلاب را کنترل و حمایت می کند .

انتقاد شدید بنی صدر از دولت فرانسه

رخدادهای 26مهر1358

چکیده

امروز مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله طالقانی در مسجد چهارمردان قم و با حضور امام خمینی برگزار شد .

محمد مجتهد شبستری در مراسم دیگری که به همین منظور در بهشت زهرا برگزار شد خطاب به امام گفت : امروز همه به نام شما سخن می گویند ، همه مدعی هستند که در خط شما هستند اما این ادعاها تا چه اندازه صحیح است ؟ همه می خواهند بدانند آن خطی که تداوم راه انبیا است کدام خط است ؟  مجتهد شبستری تاکید کرد : تنها شما [امام خمینی]هستید که می توانید خط سیاسی و نظامی انقلاب را مشخص کنید.

انتقاد شدید بنی صدر از سیاست خارجی دولت موقت و نیز کشورهای فرانسه و انگلیس از دیگر اخبار امروز بود ، بنی صدر با بیان اینکه دولت پاریس ضد انقلاب را در این کشور پناه داده و به آنها برای توطئه چینی علیه انقلاب ایران کمک می کند گفت : دولت موقت چرا به ملت افغانستان ، فلسطین و عراق کمک نمی کند ؟!

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه نیز طی مصاحبه ای با یکی از نشریات انگلیسی زبان چاپ ایران گفت : اگر تجار آمریکایی در تحویل برخی اجناس به ایران بهانه گیری کنند ما نیز به آمریکا نفت صادر نخواهیم کرد .

آیت الله خلخالی با اشاره به موضوع گروگان گرفته شدن صادق زیباکلام گفت : گروگان گرفته شدن این فرد کذب محض است چون او با دموکرات ها رابطه ای بسیار نزدیک داشته و در حالی که دموکرات ها گروگان های خود را می کشند زیباکلام بعد از دو روز آزاد شده است .

آیت الله شریعتمداری نیز امروز در یک مصاحبه مفصل در مورد موضوعات روز گفت : باید در قانون ولایت فقیه تجدید نظر شود. وی همچنین به موضوع کردستان اشاره کرد و گفت : امید چندانی به حل بحران کردستان در شرایط کنونی ندارم ، باقی نقاط کشور نیز اینگونه است ، مردم آذربایجان خواهان آن هستند که دولت بی مشورت من در امور این منطقه مداخله نکند و نماینده اعزام نکند !

اربعین آیت الله طالقانی با حضور امام برگزار شد

عصر امروز مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله طالقانی با حضور امام خمینی رهبر انقلاب در مسجد چهارمردان قم برگزار شد . (1)

خط انقلاب را فقط امام مشخص می کند

همچنین مراسمی نیز به همین مناسبت در بهشت زهرا برگزار شد که حضور مجاهدین خلق[منافقین] در آن محسوس بود ، در این مراسم محمد مجتهد شبستری طی سخنانی گفت : این هیجانها این شهادتها این فداکاریها به این جهت در جامعه ما بوجود آمد که عده ای در جامعه ما پیدا شدند که بدون سازشکاری با کمال قاطعیت خط خودشان را روشن کردند ، جبهه های روشن گرفتند و به کنار محرومان آمدند و دست رد به سینه ثروت اندوزان و جاه طلبان زدند .

وی گفت : رهبر انقلاب از برکت صراحتش و قاطعیتش رهبر انقلاب شد ،ما مجتهد و فقیه زیاد داشتیم ، حتی کسانی که تمایلات ضد استبدادی داشتند اما کسی که بدون ترس و ملاحظه و با استقبال از تبعید قدم به میدان بگذارد ، جانش را در میان بگذارد با ثروت اندوزان سازش نکند صریح و آشکار باشد در آن حد نداشتیم .

مجتهد شبستری ادامه داد : ای امام ! امروز همه به نام شما سخن می گویند ، همه مدعی هستند که در خط شما هستند اما این ادعاها تا چه اندازه صحیح است ؟ همه می خواهند بدانند آن خطی که تداوم راه انبیا است کدام خط است ؟

وی خطاب به امام گفت : ای امام ما از متن جامعه با شما صحبت می کنیم ، جامعه نگران است نگران مخلوط شدن خطها و تنها شما هستید که می توانید خط سیاسی و نظامی انقلاب را مشخص کنید تا معلوم شود چه کسانی با این خط همراه هستند و چه کسانی همراه نیستند . (2)

اعدام تنها در صورت تائید دادستان انقلاب

امروز خبری به نقل از آیت الله قدوسی دادستان انقلاب منتشر شد که بر اساس آن با دستور امام خمینی اجرای حکم اعدام تا اطلاع ثانوی در تهران متوقف شده است . این خبر که در صفحه اول یکی از روزنامه های صبح منتشرشد تصریح داشت«دستور توقف اجرای حکم اعدام در سراسر کشور نیز بزودی داده خواهد شد . »(3)

 محمد مجتهد شبستری خطاب به امام گفت : ای امام ما از متن جامعه با شما صحبت می کنیم ، جامعه نگران است نگران مخلوط شدن خطها و تنها شما هستید که می توانید خط سیاسی و نظامی انقلاب را مشخص کنید تا معلوم شود چه کسانی با این خط همراه هستند و چه کسانی همراه نیستند .

به دنبال اعلام متوقف شدن حکم اعدام، آیت الله قدوسی در مصاحبه با روزنامه کیهان گفت : حکم اعدام در دادگاه های انقلاب متوقف نشده است بلکه دادستان کل انقلاب اسلامی طی صدور دستور العملی به کلیه دادگاه های انقلاب از آنان خواسته است که کلیه احکام اعدام ها باید از نظر دادستانی کل انقلاب بگذرد و سپس در صورت تائید دادستان کل انقلاب اسلامی ایران اعدامها صورت گیرد . (4)

انتقاد شدید بنی صدر از دولت فرانسه

ابوالحسن بنی صدر امروز با انتقاد شدید از سیاست خارجی دولت موقت به توطئه های دولت فرانسه علیه انقلاب اسلامی ملت ایران پرداخت . وی گفت : از اطلاعاتی که به ما می رسد چنین پیدا است که در خاورمیانه بعضی از کشورها با رژیم های مختلف جهت تضعیف و شکستن موج انقلاب کشور ما از هیچ کوششی امتناع نمی کنند .

بنی صدر ادامه داد : شیخ نشینان به تمام مامورین ساواک که موفق شدند از ایران فرار کنند و یا در ایران فعالیت محرمانه داشته باشند با بودجه کلان کمک می کنند و با پاسپورت هایی که شیخ نشینان در اختیار آنان گذاشته اند تعداد زیادی از آنها با اجاره کردن ویلاهای لوکس در اطراف لندن و پاریس زندگی مرفهی داشته و مشغول توطئه برعلیه انقلاب ما هستند .

بنی صدر ادامه داد : در اروپا دولت های فرانسه و انگلیس نه تنها رسانه های گروهی و تبلیغاتی خود را در اختیار شاپور بختیار گذاشته اند بلکه برای او گارد محافظ درست کرده اند و پلیس این دو کشور کلیه اجتماعات ضد انقلاب را کنترل و حمایت می کند .

چرا دولت بازرگان به فلسطین ، عراق و افغانستان کمک نمی کند ؟!

بنی صدر در ادامه به سیاست خارجی دولت موقت اشاره کرد و گفت : چرا ما از ملت مسلمان افغانستان در برابر شوروی دفاع نمی کنیم ، چرا ما به ملت عراق در مقابل رژیم فاشیستی صدام کمک نمی کنیم و چرا کمک های دولت به مردم مظلوم فلسطین از حرف تجاوز نکرده است ؟!

بنی صدر در مورد افغانستان نیز گفت : من پنهان نمی کنم که این کشور را جزو ایران می دانم. بنی صدر همچنین در مورد روابط اقتصادی با غرب نیز گفت : ما باید از سلاح نفت استفاده کنیم و در روابط اقتصادی خود کشورهایی که به دنبال سلطه برما هستند کنار بگذاریم . (5)

ایران صادرات نفت به آمریکا را قطع می کند

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه طی مصاحبه ای با یکی از نشریات انگلیسی زبان چاپ ایران گفت :اگر تجار آمریکایی در تحویل برخی اجناس به ایران بهانه گیری کنند ما نیز به آمریکا نفت صادر نخواهیم کرد .

وی درباره قراردادهای نظامی میان ایران و آمریکا نیز گفت : ما به آنها پیشنهاد داده ایم که به جای قطعات نظامی برای مکانیزه کردن کشاورزی خود وسایل کشاورزی خریداری کنیم . یزدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : دولت عراق نظامیان آموزش دیده که به ساواک منحله یا سازمان سیا وابسته اند به داخل ایران میفرستند . (6)

آیت الله خلخالی : حاضرم خودم را به دموکراتها تحویل دهم

آیت الله صادق خلخالی گفت : اینطور که می گویند شایع شده است که دموکراتها برای آزادی گروگان ها مرا خواسته اند ، اگر چنین مطلبی صحت داشته باشد و بدانم که در برابر من گروگانها را آزاد می کنند آماده ام تا خودم را تحویل دموکراتها دهم .

خلخالی همچنین در مورد دعوت از وی برای شرکت در یک مناظره تلویزیونی اظهار داشت : من این دعوت را می پذیرم اما به شرط آنکه تلویزیون موافقت کند در هر مناظره ای دلایل اعدام هویدا ، نصیری ، رحیمی ، خسروداد ، ربیعی و بقیه سرسپردگان را و همینطور نحوه کار دادگاههای کردستان را اعلام کنم .

آیت الله خلخالی : ربوده شدن زیباکلام دروغ است / زیباکلام با دموکراتها رابطه داشت

آیت الله خلخالی همچنین در مورد ربوده شدن صادق زیباکلام در مهاباد نیز گفت وقتی که در سفر اول به کردستان در پاوه بودم آقای زیباکلام نزد من آمد و اظهار داشت که به مدت 2یا سه ماهی است که در کردستان به سر می برم از اوضاع و احوال کردستان با خبر هستم و اگر شما راجع به این منطقه حرفی دارید بگوئید .

آیت الله شریعتمداری در یک مصاحبه  به دیدار خود با قاسملو که پیش از اوج گرفتن حوادث کردستان صورت گرفته بود اشاره کرد و گفت : در این دیدار به او گفتم شنیده شده که شما یکی از عوامل بی نظمی در کردستان هستید و او انکار کرد و قول شرف داد که به نا آرامی در کردستان کمک نکند !

خلخالی ادامه داد : بار دیگر زیباکلام را در سقز دیدم و سرانجام با ایشان در مهاباد ملاقات کردم ، در مهاباد تعدادی از پاسداران به من مراجعه کردند و گفتند آقای زیباکلام با دموکراتها ارتباط و سر و سری دارد و به میان آنها می رود و با آنها همکاری می کند ، پاسداران همچنین گفتند زیباکلام گفته است تا سر پاسداران انقلاب را در کردستان نبریم دست بردار نیستیم .وی گفت : با توجه به این اظهارات من زیباکلام را به محکمه احضار کردم و از ایشان سوال کردم که به چه مناسبت با دموکراتها رابطه برقرار می کند ، ایشان منکر شد ، ولی پاسداران روبروی ایشان ایستادند و گفتند که وی علیه پاسداران انقلاب فعالیت وسیعی دارد.

آیت الله خلخالی افزود : چون شهادت پاسداران به حکم بینه شرعی در پیش اینجانب حجت بود طبق دستور قرآن و اسلام به وی اخطار کردم که حق ماندن در مهاباد را ندارد و باید هرچه زودتر این منطقه را ترک کند در غیر این صورت توقیف خواهد شد .

وی ادامه داد : من به نماینده بودن یا نبودن ایشان کاری ندارم و به من مربوط نیست ولی این امر که دموکراتها ایشان را ربوده اند و پس از دو روز مذاکره آزاد کرده اند کذب محض است و هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر ربودن ایشان وجود ندارد و با توجه به اینکه می گفتند زیباکلام از طرف چپ ها در منطقه فعالیت می کند من ربودن ایشان را و ملاقات با سران دموکرات را یک نوع توطئه می دانم زیرا شاهد ربودن پاسداران و مردم کوچه و بازار بودم که چگونه آنها را می ربودند و کشته تحویل می دادند حال چگونه است زیباکلام را از فرمانداری ربوده اند و پس از دو روز مذاکره آزاد کرده اند سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود . (7)

وزیر کشور : راه حل نظامی در کردستان جواب نمی دهد

هاشم صباغیان وزیر کشور گفت : به نظر من راه حل سیاسی برای رفع مشکلات کردستان از هر راه حل دیگری موفق تر خواهد بود و اگر نسبت قائل شویم نسبت به سایر مسائل شاید نقشی بیش از 50درصد داشته باشیم و اگر راه حل های عمرانی را نیز راه حل های سیاسی تعریف کنیم حدود 70تا 80درصد موفق خواهد بود ولی راه حل های نظامی موفقیت چندانی نخواهد داشت .صباغیان ادامه داد : فروهر برای مذاکره به این مناطق رفته است و این مذاکرات هنوز مشخص نیست که با چه کسانی صورت گرفته است .

صباغیان همچنین گفت : دولت می خواهد اداره هر شهر را به دست افراد همان شهر بسپارد تا حربه ای را که ضد انقلاب دارد و از آن استفاده می کند از دستش گرفته شود ولی ضد انقلاب هم خوب به این مطلب توجه دارد و سعی میکند بطرق مختلف در شهرها آشوب ایجاد کند و نگذارد که انتخابات شوراها برگزار شود و همان طور که ملاحظه شد چند شهری که در کردستان در آن آرامش برقرار بود انتخابات آن برگزار شد و از نظر مسائل رفاهی و عمرانی نیز برخوردار شده است و گروههای مختلف عمرانی هم اکنون در مریوان مشغول ساختن مدرسه ، آسفالت ، نصب تاسیسات برقی و خانه های خسارت دیده هستند . (8)

باید در قانون ولایت فقیه تجدید نظر شود

آیت الله شریعتمداری گفت : آنچه را که من دیده ام کلمه ولایت فقیه در آن وجود ندارد و چیزی را که نوشته اند و تصویب کرده اند ولایت امر و امامت امت است که معلوم نیست که این جمله چه معنایی دارد و از چه مفهوم حقوقی برخوردار است ؟

خلخالی گفت: بار دیگر زیباکلام را در سقز دیدم و سرانجام با ایشان در مهاباد ملاقات کردم ، در مهاباد تعدادی از پاسداران به من مراجعه کردند و گفتند آقای زیباکلام با دموکراتها ارتباط و سر و سری دارد و به میان آنها می رود و با آنها همکاری می کند ، پاسداران همچنین گفتند زیباکلام گفته است تا سر پاسداران انقلاب را در کردستان نبریم دست بردار نیستیم .

وی ادامه داد : جمله ولایت امر و امامت امت از هیچ اعتبار و مفهوم حقوقی برخوردار نیست و معلوم نیست که این عبارت یعنی چه و در کجای فقه و ولایت فقیه ما چنین چیزی داریم .آیت الله شریعتمداری گفت : باید در قانون ولایت فقیه تجدید نظر شود .

امیدی به حل بحران کردستان ندارم

وی در ادامه در مورد اوضاع کردستان با اعلام اینکه از ما خواسته اند که در اوضاع منطقه مداخله کنیم گفت : الان راه حلی نمی دانم و در گذشته راهنماییهایی کردیم و مطالبی گفتیم که اگر عمل می شد این وضع پیش نمی آمد .

وی ادامه داد : الان نمایندگانی از کردها که به جمهوری اسلامی وفادار هستند از من خواسته اند که برای حل مشکل کردستان دخالت کنم ولی متاسفانه الان در شرایط موجود امیدواری زیادی بحصول نتیجه مطلوب نداریم .

آیت الله شریعتمداری در ادامه به اوضاع بقیه نقاط کشور نیز اشاره کرده و گفت : عللی که مسائل کردستان را پیش آورده کم و بیش در جاهای دیگر از جمله سیستان و بلوچستان هم وجود دارد .

مردم می گویند چرا بدون مشورت شما در آذربایجان دخالت می کنند!

وی در ادامه به آذربایجان نیز اشاره کرده و گفت : الان که شما آذربایجان را می بینید ما در حفظ و آرامش آنجا زیاد زحمت کشیده و می کشیم ، تا جائیکه در امکانمان بوده و هست برای حفظ یکپارچگی و آرامش منطقه زیاد سعی کرده ایم ولی در آنجا هم دخالت های بیجایی می شود .

آیت الله صادق خلخالی گفت : اینطور که می گویند شایع شده است که دموکراتها برای آزادی گروگان ها مرا خواسته اند ، اگر چنین مطلبی صحت داشته باشد و بدانم که در برابر من گروگانها را آزاد می کنند آماده ام تا خودم را تحویل دموکراتها دهم .

آبت الله شریعتمداری گفت : از آذربایجان جمعیت های زیادی به اینجا آمده و به ما گفته اند دولت نباید بدون مشورت با شما در مسائل آذربایجان کاری کند و کسی را آنجا بفرستد .

طالب دنیا و ریاست نباشید

آیت الله شریعتمداری در پایان از مردم خواست در همه حال خدا را در نظر گرفته و طالب دنیا و ریاست نباشند ، اجازه ندهند کشور به هرج و مرج کشیده شود ، نگذارند کشوری که در ابتدای سازندگی است و امیدی برای اسلام و مسلمانان جهان گردیده با اعمال و افکار نسنجیده و عجولانه خراب شود . (9)

قاسملو به من قول شرف داد !

همچنین آیت الله شریعتمداری در یک مصاحبه دیگر به دیدار خود با قاسملو که پیش از اوج گرفتن حوادث کردستان صورت گرفته بود اشاره کرد و گفت : در این دیدار به او گفتم شنیده شده که شما یکی از عوامل بی نظمی در کردستان هستید و او انکار کرد و قول شرف داد که به نا آرامی در کردستان کمک نکند ! (10)

پی نوشت:

1-  اطلاعات ، 28مهر 1358، صفحه 10

2- کیهان ، 28مهر 1358، صفحه 1، محمد مجتهد شبستری که در آن روز از خط امام به عنوان تداوم خط و راه انبیا سخن می گفت و از رهبر انقلاب می خواست خط و راه خویش را برای مریدان و مقلدان خود روشن سازند امروز با گذشت نزدیک 33سال از آن روزها راه و خط و مشی دیگری را برگزیده است ، اگر او تا دیروز معتقد بود راه امام یکی است و جز این نیز راهی به مقصد نیست امروز قائل است دین اسلام نیز به عنوان آخرین دین آسمانی تنها یک قرائت ندارد و هر کس به نیتی که دارد و بنا به مقصدی که طالب آن است می تواند آن را تفسیر کند ! شبستری در ژوئن 2012 بنا به دعوت موسسه Adnawerstiftung در برلین در دانشکده الهیات پروتستان برلین و آکادمی ادیان جهان در هامبورگ حضور یافت و درباره اسلام و دموکراسی سخنرانی کرد . وی گفت  : به اعتقاد من نهاد دین وسیاست دو نهاد متفاوت با وظایف و عمل‌کرد متفاوتند و این دلیل جدا بودن آن‌هاست. وی ادامه می دهد : آن‌چه امروز ما به عنوان دو نهاد سیاست و دین از آن‌ها نام می‌بریم در زمان پیامبر وجود نداشت. در آن دوران سیاست و دین تقریبا در همه جای دنیا به شکل پیچیده‌ای با هم آمیخته بود. شیوه زندگی در مکه و مدینه بسیار ساده بود. آن‌چه در آن دوران رخ داد نمی‌تواند الگویی برای دنیای امروز باشد! امروزه مسلمانان در یک سیستم اجتماعی عقلانی با تنوع نهادهای مختلف زندگی می‌کنند. بنابرین ما نیاز به یک برنامه مناسب داریم. این چیزی نیست که بتوان آن را از قرآن استخراج کرد!

البته جسارت مجتهد شبستری به بنیان های دین مبین اسلام به این محدود نمی شود که وی اسلام را خالی از سیاست و یا به گفته خود نهاد دین را جدای از نهاد سیاست می داند بلکه شبستری پای را نیز از این فراتر می نهد و عصمت رسول گرامی اسلام را همگام با مستشرقین ضد اسلام نفی می کند ، شبستری اسفند ماه سال 87و در آستانه رحلت نبی اعظم با جسارت به ساحت رسول مهربانی ،قرآن کریم واسلام، عصمت پیامبر (ص) را به تمسخر گرفت. محمد مجتهد شبستری گفت : پیامبر وظیفه‌شان فقط دعوت مردم به سمت خدا بوده و در همین وظیفه خود عصمت داشته‌اند و هیچ‌گاه از این وظیفه غافل نشده‌اند. اما از نظر انجام گناهان نمی‌توان عصمت برایشان در نظر گرفت! این مدعی روشنفکری در ادامه سخنان خود که با واکنش دانشجویان نیز همراه بود پا را از این نیز فراتر نهاده، مدعی وجود نقص در قرآن، اسلام وپیامبر(ص) شده و ادعیه امامان (ع)در عرض نیاز به درگاه الهی که به گفته اولیای الهی و عرفا آموزش شیوه دعا و مناجات به بندگان می‌باشد، را موید سخنان خود قرار داد و گفت: این نشان می‌دهد در خلوات خود دچار گناهان بسیاری شده‌اند! تشریح بیش از این سخنان مجتهد شبستری نه بایسته است و نه شایسته ولی ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که این گونه افراد گمان کرده اند که تاریخ پاک شدنی است و مواضع آنان در صفحات روزنامه ها پنهان شده و دیگر قابل بازیابی نیست ولی رجوع به تاریخ مشخص می سازد که [محمد] مجتهد شبستری ها  در برهه ای از تاریخ انقلاب با پنهان کردن چهره خود در زیر الفاظ دهان پر کن در صدد بودند که از فرصت بدست آمده حداکثرسوء استفاده را بکنند ولی خورشید حقیقت همواره زیر ابر نمی ماند و این افراد رسوا می شوند ...

3- اطلاعات ، 26مهر 1358، صفحه 1

4- کیهان ، 26مهر 1358، صفحه 2

5- کیهان ، 26مهر 1358، صفحه 1، انتقاد بنی صدر از دولت فرانسه به این دلیل که چرا به بختیار این اجازه داده شده است که در این کشور علیه انقلاب اسلامی ملت ایران توطئه کند و این که دولت پاریس از اجتماعات ضد انقلاب حمایت می کند خود از طنزهای روزگار است ، وی خود دو سال بعد به همراه مسعود رجوی سرکرده گروهک منافقین و با لباس زنانه بعد از برکناری از ریاست جمهوری به پاریس فرار کرد و همراه و همگام با بختیار و با کمک دولت فرانسه علیه انقلاب اسلامی ملت ایران به توطئه چینی مشغول شد .

6- اطلاعات ، 26مهر 1358، صفحه 2

7- اطلاعات ، 26مهر 1358، صفحه 2

8-  اطلاعات ، 26مهر 1358، صفحه 2

9- اطلاعات به نقل از روزنامه بامداد  ، 26مهر 1358، صفحه 12

10- کیهان ، 26مهر 1358، صفحه 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول