اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

طلب 5/2 میلیارد دلاری ایران از مصر و رژیم صهیونیستی

خبرگزاری فارس: روزنامه السیاسه کویت خبر داد دولت موقت ایران از طلب‌هایی که رژیم سابق در اختیار مصر و رژیم صهیونیستی گذاشته بود چشم پوشیده است. ایران از مصر و رژیم صهیونیستی حدود دو و نیم میلیارد دلار طلب دارد.

طلب 5/2 میلیارد دلاری ایران از مصر و رژیم صهیونیستی

رخدادهای 25مهر 1358

چکیده

دادستان انقلاب اسلامی امروز اعلام کرد اکبرگودرزی رهبر گروه فرقان شناسایی شده است .

گروهک فرقان بعد از پیروزی انقلاب بزرگانی نظیر آیت الله مطهری و سرلشکر قره نی را ترور و به شهادت رسانده است .

گروهک مجاهدین خلق [منافقین] امروز در نامه ای از امام خواست حل بحران کردستان به این گروهک سپرده شود ، مجاهدین تهدید کرده اند در صورت ادامه سرکوب اشرار ، کردستان از کشور جدا خواهد شد!

مجلس نمایندگان آمریکا امروز کمک نظامی به مصر ، اسرائیل و ترکیه را تصویب کرد . ترکیه ، مصر و رژیم صهیونیستی سیاست های آمریکا را در منطقه پیگیری می کنند .

ژنرال ضیاء الحق رئیس جمهور پاکستان نیز امروز ضمن یک فرمان انتخابات در این کشور را لغو و هرگونه فعالیت سیاسی را ممنوع اعلام کرد .

روزنامه السیاسه کویت نیز خبر داد دولت موقت ایران از طلب هایی که رژیم سابق در اختیار مصر و رژیم صهیونیستی گذاشته بود چشم پوشیده است . ایران از مصر و رژیم صهیونیستی حدود دو و نیم میلیارد دلار طلب دارد .

رهبر گروه فرقان شناسایی شد

دادستان انقلاب اسلامی ایران امروز اعلام کرد که اکبر گودرزی رهبر گروه فرقان شناسایی شد . گروه فرقان از سال 55شروع به فعالیت کرد و از همان ابتدا موضع گیری آن دربرابر رژیم شاه از سوی آگاهان مشکوک تشخیص داده شد . (1) با پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون گروهک فرقان چندین ترور را طراحی و به مرحله اجرا درآورده است ، ترور شهید مطهری و نیز سرلشکر قره نی به دست فرقان صورت گرفته است .

منافقین : کردستان را به ما بسپارید !

گروهک مجاهدین خلق [منافقین ] امروز با انتشار نامه ای خطاب به امام خمینی آمادگی خود را برای کوشش به منظور حل بحران کردستان اعلام و تاکید کردند در این مورد گوش بفرمان امام هستند .در این نامه مجاهدین فتنه کردستان را بخشی از توطئه های امپریالیسم و پایگاه داخلی آن یعنی ارتجاع دانستند و نوشتند : این دو تلاش دارند تدریجا تمام انقلابیون ایران را به خاک و خون بکشند . مجاهدین [منافقین] در ادامه این نامه تهدید کردند این روند به تجزیه کردستان منجر خواهد شد . (2)

100ساواکی از دانشگاه تهران اخراج می شوند

در دانشگاه تهران کمیته ای مرکب از نمایندگان دانشکده ها مامور شدند تا در زمینه شکل شورای دانشگاه وظایف و اختیارات آن اظهار نظر کند .دکتر حسین صباغیان عضو گروه چهار نفری مدیریت موقت دانشگاه تهران همچنین گفت : اکثر کسانی که به نحوی با ساواک همکاری داشته و حقوق دریافت کرده اند دارای کد و شماره رمز مخصوص بوده اند و ما به تدریج سعی می کنیم با مراجعه به مرکز اسناد ملی شماره رمز آنها را با مشخصات پرسنلی و آموزشی آنها تطبیق دهیم . وی افزود : علاوه بر 170نفری که در این دانشگاه تزکیه شدند حدود 100نفر دیگر نیز با توجه به تطبیق شماره رمز آنها با مشخصات کاملشان مشخص شده اند که بزودی اعلام خواهد شد .(3)

کمک نظامی آمریکا به ترکیه ، مصر و اسرائیل

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک های نظامی این کشور را تصویب کرد . در این لایحه 875میلیون دلار برای اسرائیل ، 750میلیون دلار برای مصر و 448میلیون دلار برای ترکیه پیش بینی شده است . دولت آمریکا طبق این لایحه به چندین کشور دیگر کمک نظامی بلاعوض خواهد کرد . (4)

دادستان انقلاب اسلامی ایران امروز اعلام کرد که اکبر گودرزی رهبر گروه فرقان شناسایی شد . گروه فرقان از سال 55شروع به فعالیت کرد و از همان ابتدا موضع گیری آن دربرابر رژیم شاه از سوی آگاهان مشکوک تشخیص داده شد .با پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون گروهک فرقان چندین ترور را طراحی و به مرحله اجرا درآورده است ، ترور شهید مطهری و نیز سرلشکر قره نی به دست فرقان صورت گرفته است .

هرگونه فعالیت سیاسی در پاکستان ممنوع شد

ژنرال ضیاء الحق رئیس جمهورپاکستان ضمن یک فرمان که از رادیو پخش شد انتخابات این کشور را که قرار بود در ماه نوامبر انجام شود برای مدتی نامعلوم به تعویق انداخت و کلیه فعالیت های سیاسی را در پاکستان ممنوع کرد .ضیاء الحق علاوه بر این سانسور مطبوعات را نیز بار دیگر برقرار ساخت. وی گفت : اطمینان دارم که انتخابات نمی تواند یک دولت با ثبات و استوار را در کشور بر سرکار بیاورد . (5)

دولت موقت طلب ایران از اسرائیل و مصر را بخشید !

روزنامه السیاسه کویت نوشت ایران از طلب هایی که رژیم شاه سابق در اختیار مصر و رژیم صهیونیستی گذاشته بود چشم پوشیده است . بر اساس این گزارش، ایران که روابط خود را با مصر و رژیم صهیونیستی قطع کرده است از مصر حدود دو هزار میلیون دلار و از اسرائیل حدود 700 میلیون دلار طلب دارد . (6)

انفجار سه لوله نفت در خوزستان

امشب در کیلومتر چهار روستای ویس از توابع شهرستان اهواز بر اثر خرابکاری 2لوله نفت خام منفجر شد.مقام آگاه در شرکت ملی نفت نیز گفت : دو انفجار نیز در لوله های چاه شماره 30 و چاه شماره 57 اهواز رخ داد که چون چاه شماره 57 بسته بود خساراتی در بر نداشت و چاه شماره 30 نیز بلافاصله بسته شد .وی اضافه کرد این سه انفجار تاثیری در نفت تولیدی ندارد زیرا میزان تولید نفت در مرز 4میلیون بشکه در روز است و ظرفیت تولید نفت خام 6میلیون بشکه در روز می باشد . (7)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 25مهر 1358، صفحه3، گروه فرقان به رهبری طلبه ای به نام اکبرگودرزی یکی از شاخص ترین گروه های نه تنها منفصل از روحانیت بلکه مخالف صریح با روحانیت بوده است .

اکبرگودرزی اهل لرستان – روستای دوزان در نزدیکی الیگودرز جایی میان خمین و الیگودرز بوده و از آنجا که پدرش چوپان بود، فرقانی ها از وی به عنوان «چوپان زاده آزاده»یاد می کردند . وی حوالی سال 1335متولد شده [در شناسنامه 1338قید شده ]در سال 51یا 52عازم خوانسار شده و مدتی در مدرسه علمیه آنجا تحصیل کرده و سپس یک سال در قم مانده پس از آن به تهران آمده مدتی را در مدرسه چهل ستون و سپس در مدرسه حاج شیخ عبدالحسین بیتوته کرده که به سال 56نیز آنجا را نیز ترک نموده و از لباس طلبگی هم خارج شده است . او علاوه بر درس طلبگی درس جدید را هم تا کلاس 11خوانده است .

گودرزی در سال 56کلاسهای تفسیر در مناطق مختلف تهران (نازی آباد ، سلسبیل ، قلهک ، جوادیه و خزانه )برپا می کرد و نیروهایش را نیز از همین جلسات جذب می نمود. برخی از این جلسات هم به اقتضای فضای آن سالها در خانه های افراد علاقمند تشکیل می شده است .

مساجدی که گودرزی جلسات قرآن را در آنها برگزار می کرد عبارت بود از مسجد الهادی ، خیابان شوش ، مسجد فاطمیه خزانه ، مسجد رضوان خیابان اتابک ، مسجد شیخ هادی و مسجد خمسه قلهک . مسجد اعظم هم که کتابخانه قائم در آن بود و جوانان مذهبی بدان رفت و آمد داشتند در اختیار علی حاتمی بود . این فرد که یکی ازاعضای این گروه بود و افرادی را در آنجا جذب گروه کرده بود . حاتمی بعدها در زندان خودکشی کرد .

بعد از انتخاب اعضا، گروه وارد مرحله جدیدی شد و از‌‌ همان سال با صدور اعلامیه و بیانیه وارد حوزه سیاست و مبارزه به طور رسمی شد، اما مبارزه این گروه در این زمان تنها به صدور اعلامیه محدود می‌شد. زمان تدوین و شکل‌گیری ایدئولوژی این گروه، به‌طور کامل در زمان حکومت رژیم پهلوی بود و بعد از وقوع انقلاب اسلامی، گروه فعالیت تروریستی خود را آغاز کرد و وارد مرحله عمل شد.

از بعد زمانی، از این نظر که دوران تکوین گروه در سال‌های قبل از انقلاب بود، این گروه به عنوان یک گروه ضد رژیم شاه خود را مطرح کرد و در این حوزه بخشی از اطلاعیه‌ها و کتاب‌های تفسیر خود را انتشار داد. این‌گونه کتب در واقع ایدئولوژی مدون گروه فرقان بود که گودرزی بنا بر روحیه ضد روحانیتی که داشت، اظهار می‌داشت که این کتب نتیجه یافته‌های وی در جلسات دینی است که وی از 16 سالگی اداره می‌کرده، نه دروسی که در حوزه علمیه به وی آموخته شده است.

ایدئولوژی مهم‌ترین محور فعالیت این گروه بود و در واقع ستون اصلی کار بر روی ایدئولوژی استوار بود و عملکرد‌ها و اقدام مسلحانه این گروه در آینده، نتیجه مستقیم تفکر و منش فکری رهبری این گروه بود. ایدئولوژی گروهک فرقان بشدت متاثر از ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق ایران و برداشت غلط از آثار دکتر علی شریعتی بود به طوری که معمولا بر روی جزوات خود جملاتی از این دو منبع به چاپ می‌رساندند.

در سال‌های 1355 تا 1357 گودرزی توانست با کمک گرفتن از روحیه انقلابی جوانان کشور در آن سال‌ها و براساس آموزه‌های نشات گرفته از برداشت‌های شخصی خود از قرآن، بشدت علیه روحانیت جبهه گیرد. گروه فرقان بعد از سقوط رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی اعتقاد داشت که روحانیت بدون خواست مردم به شکل کودتا به قدرت رسیده است و به علت نداشتن تجربه کافی در زمینه اداره کشور، نداشتن تخصص‌های لازم در امور فنی و مدیریت ارگان‌های کشوری، کناره‌گیری روحانیت از مسوولیت‌ها را ضروری می‌دانست اما در مورد جانشینی آن، نظر خاصی ارائه نمی‌کرد، زیرا این گروه در ظاهر خواستار سقوط رژیم شاه بود و روحانیت را ضد توحیدی‌ترین عناصر جامعه می‌دانست و معتقد بود که باید در کمترین زمان ممکن با توسل به قهر و آتش و سلاح آنان را از میان برداشت تا هم قربه الی الله به دستورات و احکام خدا عمل شده باشد و هم خلق تحت ستم از استعمار حاکم رهایی یابند. درباره همه پرسی جمهوری اسلامی، در نشریه‌ای که در فروردین 58 با عنوان «رفراندوم، توطئه استحمار و استعمار» منتشر می‌کند، مردم را از رأی دادن بازمی‌داشت. این گروه برای پیاده کردن استراتژی مسلحانه در برابر رژیم، در بهمن 57 به تجهیزات نظامی مجهز شد. در این زمان، انقلاب پیروز شده و فرقان که «روحانیت را از بنیان و اساس باطل» می‌دانست، تلاش خود را معطوف به مبارزه با آن‌ها کرد.

گروه مذکورکه از دیدگاه تئوری و ایدئولوژیکی نتوانسته بود کاری از پیش ببرد، به رویارویی مسلحانه با انقلابیون و جمهوری اسلامی پرداخت و به آیه «فقاتلوا ائمه الکفر» استناد کرده و براین اساس اقدام به ترور مهره‌های اساسی انقلاب اسلامی کرد.

محمد مهدی جعفری از دیداری که همراه دکتر پیمان در سال 1356با اکبرگودرزی داشته یاد کرده و می گوید : من یک جلد تفسیر آن ها را مطالعه کردم و به آنان گفتم که این تفاسیر با روح قرآن مطابق نیست. برای نمونه در داستان یوسف (ع) گرگ به معنای ضد انقلاب گرفته شده که حضرت یعقوب (ع)، یوسف را برای به دام انداختن ضد انقلاب به سوی آن‌ها فرستاده است.یا برای مثال محراب را به معنای سنگر گفته و امام را رهبرانقلابی می گرفتند.

محمد موسوی خوئینی ها که در تهران و در مسجد جوزستان تفسیر می گفت با همین مذاق انقلابی در سال های 54و پس از آن گاو بنی اسرائیل را کنایه از نظام سرمایه داری می گرفت . 

از قضا فرقانی ها نیز در تفسیر آیه مربوطه درسوره بقره مانند همین تحلیل را ارائه داده و می گفتند «راه چاره چیست ؟...ذبح کردن آن گاو آری باید واسطه های بازاری ، سرمایه داران ، صاحبان شرکت ها و کارخانه ها از بین بروند.»

«عزت شاهی» که از بازجویان اعضای فرقان پس از دستگیری بود، در رابطه با روحیات آنها می‌گوید: «رهبران این گروه، تحلیل و کار خود را به نام دین صورت می‌دادند و بچه‌های مذهبی را که جذب روحانیت نمی‌شدند، به سوی خود می‌کشیدند. آن‌ها مصداق عینی خوارج بودند و مانند آن‌ها فکر می‌کردند. افراد گروه به اکبر گودرزی می‌گفتند: امام!»

این صحبت‌ها به سهولت، تفسیر و باور نادرست این گروه را نسبت به مسائل نشان می‌دهد. این گروه سعی داشتند تا از قرآن دستاویزی برای انگاره‌های انقلابی خود عرضه کند، اگرچه گفتمان حاکم بر نوشته‌های گروه فرقان، تطابق جدی با نوشته‌های شریعتی نداشت اما اعضای گروه پس از دستگیری در تلاش بودند تا باور شریعتی را به عنوان ارکان اصلی گروه خود معرفی کنند، به طور نمونه حسن عزیزی، یکی از اعضای این فرقه صراحتا در بازجویی‌های خود عنوان کرد که خط فکری همگی تقریبا تمایلاتی بین دکتر شریعتی و مجاهدین خلق بود و حتی عده‌ای از افراد این گروهک در وصیتنامه‌های خود، اعضای خانواده‌شان را به خواندن کتاب‌های دکتر شریعتی دعوت می‌کردند.

فرقانی‌ها مصداق کامل خوارج بودند، با‌‌ همان شیوه برخورد و تفسیر ناصحیح از قرآن. گروه برای صدور حکم اعدام، برای هرکس که تشخیص می‌داده مشکل چندانی نداشته و با تشکیل جلسات مختصری به نتیجه می‌رسیده است. فرقان نمونه کاملی از جهل، تحجر و برداشت‌های سطحی از دین بود. این گروه پر بود از جوانان احساسی که بر اساس تعریف‌هایی جاهلانه از دین به ترور چهره‌های تأثیرگذار انقلاب پرداختند. در لیست ترورهای فرقان، نام‌های ارزشمند زیادی دیده می‌شود: «شهید مطهری، شهید مفتح، حاج مهدی عراقی و فرزندش حسام، سپهبد قرنی، سید محمدعلی قاضی ‌طباطبایی و...». قاتل شهید مطهری، محمدعلی بصیری بود. وی پس از دستگیری اظهار کرد که هیچ‌گونه شناخت قبلی نسبت به شهید مطهری نداشته است و تنها دلیلی که وی را به این کار ترغیب کرده، کینه شدید وی نسبت به روحانیت بود و بعد از اینکه در بین افراد گروه مطرح شد که می‌خواهیم یکی از روحانیون مهم شورای انقلاب را ترور کنیم، خود را داوطلب این کار کرد.

در محل ترور استاد مطهری، برگه‌ای زرد گذاشته بودند که با خط قرمز روی آن نوشته شده بود: «فرقان» و در زیر آن با خط سیاه تایپ شده و نوشته بود: «خیانت شخص مرتضی مطهری در به انحراف کشاندن انقلاب توده‌های خلق بر همه روشن بود. لذا اعدام انقلابی نام برده، انجام پذیرفت.» این گروه برای رفع نیازهای اقتصادی و تأمین هزینه عملیات تروریستی‌اش، اقدام به سرقت چندین بانک کرد تا بتواند پول‌های سرقتی را صرف خانه‌های تیمی و خرید اسلحه نماید. این اقدامات به درستی، انحراف این گروه و رهبران آن را نشان می‌دهد. در 18دی ماه 1358 گودرزی رهبر این گروهک دستگیر شد.

وی که طراح بسیاری از ترور‌ها و عملیات این گروه بود و به طور مستقیم در ترور شهید قرنی شرکت داشت در3خرداد 1359اعدام شد.

در روز دستگیری گودرزی، تعداد دیگری از اعضای این گروه با نام‌های علی حاتمی، سعید مرآت، عباس عسگری، علیرضا شاه بابیک و حسن اقرلو نیز دستگیر و اعدام شدند.

بقایای فرقان تا اوایل سال 1360 ه. ش. همچنان به انتشار برخی از جزوات می‌پرداختند و حتی از ترور‌های مجاهدین خلق نیز به نوعی سوءاستفاده کرده، آن‌ها را با اندیشه‌های خود پیوند می‌دادند. گروهک فرقان که چندان از نظر ساختاری قوی نبود و اعضای آن تنها دلخوش به افکار و ایدئولوژی‌های گودرزی رهبر گروه بودند، بعد از اعدام وی و دستگیری اعضای اصلی آن از هم فروپاشید و بقایای این گروه توبه کرده و تواب شدند.

2-  اطلاعات ، 25مهر 1358، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 25مهر 1358، صفحه 16

4- اطلاعات ، 25مهر 1358، صفحه 16

5-  اطلاعات ، 25مهر 1358، صفحه 16

6-  اطلاعات ، 25مهر 1358، صفحه 13

7-  اطلاعات ، 26مهر 1358، صفحه 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول