اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

فروش نفت به اسرائیل بعد از تحویل صحرای سینا

خبرگزاری فارس: پطروس غالی وزیر امور خارجه مصر : مصر در صدد است پس از تحویل گرفتن حوزه های نفتی صحرای سینا که هم اکنون در اشغال اسرائیل است نفت خود را به اسرائیل بفروشد. انتظار می رود که سالانه یک میلیارد دلار از فروش نفت این منطقه درآمد داشته باشد .

فروش نفت به اسرائیل بعد از تحویل صحرای سینا

رخدادهای 23مهر 1358

چکیده

سید احمد خمینی امروز گفت : کشور را باید شورای خبرگان اداره کند نه رئیس جمهور ، نباید زیر بار رئیس جمهور و یا نخست وزیر برویم ، وی در بخش دیگری از سخنان خود به تهدید کارتر زمانی که امام در پاریس بود اشاره کرد و گفت : نماینده کارتر پیش امام آمد و تهدید کرد اگر با بختیار موافقت نکنید با جانتان بازی کرده اید و امام نیز پاسخ داد کاری نکنید نظر خودم را درباره آمریکایی هایی که در ایران هستند اعلام کنم .

تیمسار ولی الله فلاحی فرمانده نیروی زمینی هنگامی که قصد داشت برای نجات جان دو پاسدار مجروح که در دست مهاجمین اسیر شده و در یک روستایی زندانی هستند اقدام کند مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد .

خبر دیگر آنکه شب گذشته در مهاباد وضع بار دیگر ناآرام شد و تیراندازی از ساعت 9شب تا بامداد امروز ادامه داشت .

امروز همچنین هاشم صباغیان وزیر کشور با اظهار رضایت از نحوه برگزاری انتخابات شوراها گفت : استقبال مردم برای شرکت در این انتخابات خوب نبود و این ناشی از عدم آگاهی مردم به نقش شوراهای شهر است .

امروز پطروس غالی وزیر خارجه مصر اعلام کرد : مصر در صدد است پس از تحویل گرفتن حوزه های نفتی صحرای سینا که هم اکنون در اشغال اسرائیل است نفت خود را به اسرائیل بفروشد . وی گفت : با فروش نفت به اسرائیل نیازی به کمک های کشورهای عربی که بعد از صلح با اسرائیل قطع شد نداریم .

سید احمد خمینی : کشور را باید شورای خبرگان اداره کند نه رئیس جمهور

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی فرزند امام در یک مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در مورد ولایت فقیه با تاکید بر این که ولایت فقیه از اصول مسلمه اسلامی است گفت : ما می خواهیم کشور شورایی باشد و یک فقیه که شرایطش را خدا معین کرده در راس قرار بگیرد .

سید احمد خمینی گفت : باید کاری کنیم که رئیس جمهوری در کار نباشد و یک شورایی باشد که این شورا کشور را اداره کند و آن شورا شورای اسلامی است و در راس آن نیز یک فقیه است که شرایط آن در حدیث امام صادق آمده است .

امام خمینی به نماینده کارتر و تهدید ایشان جهت عدم مقابله با بختیار گفتند : به کارتر بگوئید از خمینی راجع به آمریکایی هایی که در ایران هستند خیلی سوال شده که باید با آنها چه کرد ، ولی من هنوز دستوری نداده ام ، امید است که کار به آنجا نکشد که راجع به آنها فتوای خودم را صادر کنم .

وی ادامه داد : کشور را باید شورای خبرگان اداره کند ، شورایی که در آن یک نفر از بهترین سیاستمداران ، یک نفر از بهترین فرهنگی ها و یک نفر از بهترین نظامی ها و ...عضو باشد .

تهدید کارتر و پاسخ امام

سید احمد خمینی در این مصاحبه گفت : زمانی که در فرانسه بودیم شخصی از طرف کاخ الیزه آمد که مردی را  هم با خودش آورده بود که این نماینده مستقیم کارتر است و پیامی دارد و آن اینکه بختیار از ما است ، بختیار را ما گذاشته ایم و باید از او پیروی کنی و الا نابودتان می کنیم !

وی ادامه داد : این فرد بقدری تند حرف میزد که نماینده ژیسکار دستن پشت سر هم معذرت خواهی می کرد و می گفت به ما مربوط نیست حضرت آیت الله ، مهمان ما هستند، نماینده کارتر دوباره تکرار کرد که شوخی نیست ما بختیار را آورده ایم و اگر با او مخالفت کنند با جان خودتان بازی کرده اید .

وی گفت : امام پس از شنیدن حرف ها کمی مکث کردند و گفتند : به کارتر بگوئید از خمینی راجع به آمریکایی هایی که در ایران هستند خیلی سوال شده که باید با آنها چه کرد ، ولی من هنوز دستوری نداده ام ، امید است که کار به آنجا نکشد که راجع به آنها فتوای خودم را صادر کنم و امام برخواستند و رفتند .

حمله دموکراتها به فرمانده نیروی زمینی

تیمسار ولی الله فلاحی فرمانده نیروی زمینی هنگامی که قصد داشت برای نجات جان دو پاسدار مجروح که در دست مهاجمین اسیر شده و در یک روستایی زندانی هستند اقدام کند مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد .

سید احمد خمینی گفت : باید کاری کنیم که رئیس جمهوری در کار نباشد و یک شورایی باشد که این شورا کشور را اداره کند و آن شورا شورای اسلامی است و در راس آن نیز یک فقیه است که شرایط آن در حدیث امام صادق آمده است .

فلاحی که در یک بیمارستان بستری است گفت : من و دوستانم از طریق زمینی و دکتر چمران وزیر دفاع نیز از راه هوا به سمت این روستا حرکت کردیم هنگامی که به آن محل رسیدیم متوجه شدیم که مهاجمین و عوامل ضد انقلاب اسیران را به نقاط دیگری منتقل کرده اند ، ناچار عزم بازگشت کردیم ، بین راه در حوالی یک منطقه جنگلی ناگهان اتومبیل حامل من و همراهانم را به کلوله بستند و متعاقب آن دو گلوله آرپی چی نیز به سمت ما شلیک و اتومبیل منهدم شد و ما هر کدام به گوشه ای پرت شدیم . فلاحی ادامه داد : خودمان را به جنگل رساندیم و پیش از دو ساعت سرگردان بودیم که به سردشت رسیدیم . (1)

مهاباد بار دیگر ناآرام شد

شب گذشته در مهاباد وضع بار دیگر ناآرام شد و تیراندازی از ساعت 9شب تا بامداد امروز ادامه داشت .یک سخنگوی سپاه پاسداران مستقر در مهاباد در این زمینه گفت : در این تیراندازی ها به کسی آسیبی وارد نیامده است .وی ادامه داد : یک هلیکوپتر توسط گلوله ضد انقلابیون در مهاباد مورد اصابت قرار گرفت ولی توانست خود را سالم به پایگاه برساند . در این رابطه دو نفر دستگیر شده اند . (2)

خبردیگر اینکه امروز جزئیاتی از نارآرامی های دو روز گذشته مهاباد منتشر شد . این ناآرامی ها بر اثر حمله مسلحانه دموکراتها به مقر سپاه پاسداران به وجود آمد و بر اساس اظهارات سخنگوی سپاه 13تن از مهاجمان کشته و عده زیادی نیز زخمی شدند . گزارش های دیگر نیزحاکی است که مدارس و مغازه های مهاباد که از دو روز پیش به حال تعطیل درآمده هنوز باز نشده اند . (3)خبر دیگر آنکه داریوش فروهر برای دور دوم مذاکرات صلح با سران کرد به کردستان رفت .(4)

وزیر کشور : از انتخابات شورای شهر استقبال نشد

هاشم صباغیان وزیر کشور گفت : طرح پیشنهادی وزارت کشور برای تعیین حدود اختیارات شورای شهر در هفته جاری تسلیم هیئت دولت خواهد شد تا پس از تصویب در شورای شهر به مرحله اجرا درآید .

 امروز جزئیاتی از نارآرامی های دو روز گذشته مهاباد منتشر شد . این ناآرامی ها بر اثر حمله مسلحانه دموکراتها به مقر سپاه پاسداران به وجود آمد و بر اساس اظهارات سخنگوی سپاه 13تن از مهاجمان کشته و عده زیادی نیز زخمی شدند .

وزیر کشور با اظهار رضایت از نحوه برگزاری انتخابات گفت : استقبال مردم برای شرکت در این انتخابات خوب نبود و این ناشی از عدم آگاهی مردم به نقش شوراهای شهر است.وی ادامه داد : ما فرصت کافی برای تبلیغ و آگاهی مردم نسبت به نقش شوراها نداشتیم . (5)

خسروشاهی : تا سه سال آینده به همه خانه می دهیم

رئیس هیئت امنای بنیاد مسکن گفت : اگر تا 3سال به بی خانه ها خانه ندادیم ما را بکشند . آیت الله خسروشاهی گفت : به متقاضیان تا اوایل زمستان خانه داده می شود . وی ادامه داد : به طوری که بررسی کرده ایم حتی دانشجویانی که برای تحصیل به تهران و شهرستانها می روند دارای اطاق خواهند بود .خسروشاهی گفت : اگر متقاضی مستضعف واقعی باشد خانه را با سند به صورت رایگان در اختیار او قرار خواهیم داد ، ما تحقیق کامل می کنیم بنابراین تلاش افراد برای کتمان حقایق بیهوده است . (6)

سازمان های ژاندارمری و ارتش تعدیل می شوند

سید صادق طباطبایی سخنگوی دولت و معاون نخست وزیر اعلام کرد لایحه قانونی تعدیل سازمانهای ارتش و ژاندارمری به تصویب هیئت وزیران رسیده است .بر اساس این مصوبه دولت به وزارتخانه های دفاع و کشور اجازه داد برای تعدیل سازمان های ارتش و ژاندارمری، افسران ، درجه داران ، کارمندان را بازنشسته و یا بازخرید کنند . (7)

مصر به اسرائیل نفت می فروشد

مصر در صدد است پس از تحویل گرفتن حوزه های نفتی صحرای سینا که هم اکنون در اشغال اسرائیل است نفت خود را به اسرائیل بفروشد . پطروس غالی وزیر امور خارجه مصر در مصاحبه ای با هفته نامه النهار عربی ضمن اعلام این خبر گفت : از 25نوامبرآینده [40روز دیگر]مصر تدریجا حوزه های نفتی صحرای سینا را تحویل خواهد گرفت و انتظار می رود که سالانه یک میلیارد دلار از فروش نفت این منطقه درآمد داشته باشد .

وی گفت : در آمدهای حاصله از فروش نفت به اسرائیل کمک های کشورهای عربی را که در پی امضای قرارداد صلح با اسرائیل قطع شده است جبران خواهد کرد . (8)

پی نوشت:

1- کیهان ، 23مهر 1358، صفحه 2

2- کیهان ، 23مهر 1358، صفحه 1

3- کیهان ، 23مهر 1358، صفحه 12

4- اطلاعات ، 23مهر 1358، صفحه 1

5- کیهان ، 23مهر 1358، صفحه 11

6-  اطلاعات ، 23مهر 1358، صفحه 10

7-  اطلاعات ، 23مهر 1358، صفحه 12

8- اطلاعات ، 23مهر 1358، صفحه 12

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول