اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آمادگی سوریه برای جنگ فرسایشی با اسرائیل

خبرگزاری فارس: مصطفی طلاس وزیر دفاع سوریه اعلام کرد این کشور آماده است که به یک جنگ فرسایشی با اسرائیل نظیر آنچه که در پی جنگ 1967اعراب و اسرائیل روی داد دست بزند. طلاس این سخنان را در جمع تعدادی از سربازان سوری مامور خدمت در لبنان ایراد کرد .

آمادگی سوریه برای جنگ فرسایشی با اسرائیل

رخدادهای 16مهر 1358

رهبر انقلاب امروز در پیامی به نیروهای ارتش بر ضرورت رعایت سلسله مراتب ارتشی تاکید کردند .

امروز همچنین در حمله غافلیگرانه مهاجمین دموکرات به یک گروه 72نفری از پاسداران که از سردشت راهی بانه بودند 52 پاسدار شهید  و تعدادی نیز زخمی و به گروگان گرفته شدند .

مجاهدین خلق [منافقین] امروز با انتشار نامه ای خطاب به سید احمد خمینی فرزند امام اعلام کرد : اسلام ما با اسلام آل سعود یکی نیست ، مجاهدین در این نامه نوشته اند : مگر ما نگفته بودیم پس از سقوط شاه نوبت آمریکا است ؟!

خبر دیگر امروز اینکه مصطفی طلاس وزیر دفاع سوریه اعلام کرد این کشور آماده است که به یک جنگ فرسایشی با اسرائیل نظیر آنچه که در پی جنگ 1967اعراب و اسرائیل روی داد دست بزند . همزمان با سخنان طلاس ، نیروی هوایی سوریه یکی از هواپیماهای شناسایی رژیم صهیونیستی را سرنگون کرد .

امروز همچنین مدنی استاندار خوزستان با اشاره به حوادث اخیر این استان گفت : با قدرت استان را مدیریت می کنم ! وی همچنین از رادیو و تلویزیون به خاطر پخش گزارشی در مورد انفجار بمب در قطار خرمشهر – تهران با این عنوان که چرا باید ضعف ما به اطلاع عموم مردم ایران برسد انتقاد کرد .

رهبر انقلاب امروز در پیامی به نیروهای ارتش بر ضرورت رعایت سلسله مراتب ارتشی تاکید کردند .در بخشی از پیام امام خمینی آمده است : لازم است اولاً افسران نسبت به سایر قشرهای ارتشی با کمال محبت و دوستی عمل کنند. و درجه داران و سربازان از مافوق اطاعت نمایند و حفظ سلسله مراتب را بنمایند؛ که با انسجام نظام کارها به خوبی پیشرفت کند.

رهبر انقلاب همچنین در این پیام خدمت سربازی را از عبادات دانسته و تاکید کردند : لازم است به شما طبقه عزیز مؤثر تذکر دهم که شماها اکنون در خدمت اسلام بزرگ هستید و خدمت شماها به کشور، خدمت به اسلام و قرآن کریم است. و خدمت سربازی از عبادات است.(1)

شهادت 52 پاسدار در حمله اعضای حزب دموکرات

در حمله غافلیگرانه مهاجمین دموکرات به یک گروه 72نفری از پاسداران که از سردشت راهی بانه بودند دهها پاسدار شهید ، زخمی و نیز تعدادی نیز گروگان گرفته شدند .مهندس هاشم صباغیان وزیر کشور درباره تعداد شهدای این حمله گفت : طبق آماری که از سپاه پاسداران در اختیار ما گذاشته اند 52نفر از 72پاسداری که عازم بانه بودند شهید شده و 5نفر دیگر نیز پس از درگیری با ضد انقلاب به مقر سپاه بازگشته اند و تعداد 6نفر دیگر نیز مجروح شده اند .

مجاهدین خلق ایران شعبه قم طی نامه ای خطاب به حجت الاسلام سید احمد خمینی فرزند امام اعلام کرد : اسلام ما با اسلام ملک فیصل [آل سعود] یکی نیست .مجاهدین خلق[منافقین] در این بیانیه ادامه دادند : مگر ما وعده نکرده بودیم که پس از شاه نوبت آمریکا است.

وزیر کشور ادامه داد : هنوز از سرنوشت 9پاسدار دیگر اطلاعی در دست نیست . وزیر کشور گفت : اگر ضد انقلاب به این اقدامات ادامه دهد ارتش، سپاه و ژاندارمری برخورد خواهند کرد!(2)

آمادگی سوریه برای جنگ فرسایشی با اسرائیل

مصطفی طلاس وزیر دفاع سوریه اعلام کرد این کشور آماده است که به یک جنگ فرسایشی با اسرائیل نظیر آنچه که در پی جنگ 1967اعراب و اسرائیل روی داد دست بزند .طلاس این سخنان را در جمع تعدادی از سربازان سوری مامور خدمت در لبنان ایراد کرد .

وزیر دفاع سوریه  گفت : ما آماده هستیم که هر لحظه که لازم باشد این جنگ را با اسرائیل آغاز کنیم .گفتنی است زمانی که طلاس مشغول سخنرانی بود یکی از هواپیماهای شناسایی رژیم صهیونیستی که وارد آسمان سوریه شده بود توسط نیروی هوایی این کشور سرنگون شد .(3)

اسامی و مشخصات 35عضو ساواک اعلام شد

دادسرای انقلاب مرکز طی اطلاعیه ای اسامی 35 تن از عاملان ساواک را منتشر کرد . دادسرای انقلاب با انتشار اسامی این افراد از مردم خواست در صورتی که شکایتی از افراد بازداشت شده دارند و یا توسط این افراد شکنجه شده اند ظرف 10روز شکایت نامه و مدارک خود را به دادسرا ارائه دهند.

باشگاه تاج به تربیت بدنی واگذار شد

شورای انقلاب لایحه قانونی واگذاری سالن ورزشی و فرهنگی استقلال [تاج سابق] را به سازمان تربیت بدنی ایران به تصویب رساند . بر این اساس از تاریخ تصویب این ماده واحده کلیه اموال منقول و غیرمنقول و مطالبات دیون سازمان ورزشی و فرهنگی تاج همراه با پرسنل واحدهای سازمان مذکور به سازمان تربیت بدنی ایران واگذار می گردد . (4)

مجاهدین خلق [منافقین] : اسلام ما اسلام ملک فیصل نیست

مجاهدین خلق ایران شعبه قم طی نامه ای خطاب به حجت الاسلام سید احمد خمینی فرزند امام اعلام کرد : اسلام ما با اسلام ملک فیصل [آل سعود] یکی نیست .

مجاهدین خلق[منافقین] در این بیانیه ادامه دادند : مگر ما وعده نکرده بودیم که پس از شاه نوبت آمریکا است پس چرا در این مدت حتی فهرست پایگاه ها و سرمایه ها و ایادی امپریالیسم آمریکا یا قرار دادهایی که به ما تحمیل کرده است برملا ننموده و وابستگی خود را از آن قطعنامه به تمام و کمال قطع نکرده ایم؟(5)این گروه ادامه داد : آیا میتوان تضمین نمود که دستگاههای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی ما از ایادی آمریکا و ساواک پاک شده است ؟(6)در بخش دیگری از این نامه از برخی اعدام ها و احکام دادگاه های انقلاب انتقاد شده است .

مهندس هاشم صباغیان وزیر کشور درباره تعداد شهدای حمله حزب دموکرات گفت : طبق آماری که از سپاه پاسداران در اختیار ما گذاشته اند 52نفر از 72پاسداری که عازم بانه بودند شهید شده و 5نفر دیگر نیز پس از درگیری با ضد انقلاب به مقر سپاه بازگشته اند و تعداد 6نفر دیگر نیز مجروح شده اند .

(7)مجاهدین [منافقین] در ادامه با تمسک به آیه وامرهم شوری بینهم به انتقاد از اصل ولایت فقیه پرداخته و آن را منافی حاکمیت مردم خواندند .مخالفت با اقدام قاطع نظام در کردستان و در مقابله با اشرار بخش دیگر این نامه بود که در آن از نظام اسلامی خواسته شده است به کردها و دیگر اقلیت های قومی خود مختاری داده شود!(8)

مدنی : بر اوضاع خوزستان مسلط هستم / چرا تلویزیون ضعف ما را نشان می دهد

استاندار خوزستان در باره حوادث اخیر این استان گفت : این خرابکاریها مسائل کوچکی است و ما سرسختانه در حال مبارزه هستیم .مدنی از تلویزیون انتقاد کرد که چرا گزارشی از انفجار بمب در قطار خرمشهر – تهران پخش کرده و ضعف مسئولان استان خوزستان را به اطلاع عموم مردم ایران رسانده است ! رادیو و تلویزیون باید قوت و صلابت ما را به مردم نشان دهد . فرمانده نیروی دریایی همچنین گفت :عوامل این انفجارها را می شناسیم .(9)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 239

2-  اطلاعات ، 17مهر 1358، صفحه 2

3- اطلاعات ، 16مهر 1358، صفحه 12

4-  اطلاعات ، 16مهر 1358، صفحه 10

5- منافقین در این نامه به نکته ای اشاره کرده اند که در گذر زمان از طنزهای تلخ و عبرت آموز تاریخ شده است ، آنان می گویند مگر نگفته بودیم بعد از شاه نوبت آمریکا است و امروز آمریکا منافقین که در طول 33سال بعد از پیروزی انقلاب بیش از 17هزار نفر از مردم ایران را به شهادت رسانده است از خود می داند و آنها را از لیست گروه های حامی تروریسم خارج می کند و مریم رجوی سرکرده این گروهک با ارسال پیامی خطاب به هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا از این بذل توجه کمال تشکر را می کند . البته این تنها نکته نامه منافقین نیست بلکه آنان می گویند اسلام ما با اسلام آل سعود یکی نیست و با این حال در هشت سال دفاع مقدس با آل سعود ، آل خلیفه و همه آل هایی که در کشورهای عربی منطقه بر سر کار بودند علیه کشورشان متحد می شوند و در شهادت هزاران هزار ایرانی با سرویس های نظامی و اطلاعاتی این کشورها همکاری می کنند .

6-  منافقین در حالی از نفوذ ضد انقلاب در بدنه نظام هراسان است که خود با استفاده از این حربه پس از پیروزی انقلاب تلاش وسیعی را برای براندازی نظام اسلامی ترتیب داده بود . جدی‎ترین تاکتیک سازمان، برای آماده‎سازی زمینه براندازی جمهوری اسلامی و در دست گرفتن قدرت، «خط نفوذ» بود. به گفته هاشمی رفسنجانی «مجاهدین خلق، سال‌ها به عنوان نیروی خودی در میان مبارزان مسلمان بودند و از وضع و موقعیت افراد و راه وصول به نهادهای مهم اطلاعات کامل و دقیق داشتند.»

در چنان شرایطی و در غیاب یک نهاد امنیتی متشکل برخاسته از انقلاب، برخی از اعضای سازمان توانستند با بهره‌گیری از ارتباطات قدیمی خود با برخی مقامات دولت موقت، نهضت آزادی و تنی چند از روحانیان متنفذ آن سال‌ها، در درون بعضی از مراکز حساس سیاسی و قضایی مانند وزارت کشور، نخست وزیری، دادستانی، دادگاه انقلاب، نیروهای نظامی و انتظامی و حتی حزب جمهوری‌ اسلامی رخنه نمایند که این رخنه بعدها هزینه های سنگینی را بر انقلاب تحمیل کرد .

7- در نخستین روزهای پس از پیروزی، نفوذ سازمان در دادگاه‎های انقلاب چندان وضوحی نداشت. عجیب این بود که با وجود تأکیدات مکرر امام خمینی بر عدم شتاب در مجازات بازداشت‌شدگان و تأکید بر عفو و ارفاق به متهمان، بعضا حوادث غیرقابل توجیهی اتفاق می‌افتاد. علی رضوانی، عضو سابقه‎دار سازمان که بعدها از آن کناره گرفت در این باره می‌گوید: «برخی از آن اعدام‌ها‌ی اولیه به ظاهر به اسم جمهوری اسلامی تمام شد در حالی که در باطن کسانی از همه سازمانها ازجمله سازمان مجاهدین خلق جزء آن دادگاه‎ها بودند که عناصر رژیم گذشته را گاهی حتی مخفیانه اعدام می‌کردند». این نمونه‌ای از عملکرد خشونت‎بار و منافقانه سازمان، پس از پیروزی انقلاب بود.

8-  اطلاعات ، 16مهر 1358، صفحه 9 ، منافقین در این نامه در حالی از نظام به خاطر برخورد شدید با حزب دموکرات کردستان انتقاد کرده است که خود این سازمان تروریستی بعدها و زمانی که به صدام پناه برده بود در سرکوب و قتل عام مردم مظلوم کردستان عراق نهایت قساوت و سنگدلی را از خود نشان داد . عملیاتی که این گروهک از آن با عنوان عملیات مروارید نام می برد در واقع قتل‌عام مردم کردستان عراق بود. دستور صریح و روشن سازمان در عملیات مروارید کشتار بی‌چون و چرای کردهای عراق بود که با از کار افتادن ماشین جنگی بعث به اطراف بغداد رسیده بودند.  منافقین در این عملیات با قساوت تمام دست به نسل کشی کردها زد با  این توجیه که کردهای عراق مزدور جمهوری اسلامی هستند از این رو است که کردهای عراق به شدت از منافقین بیزار بوده و به دنبال پیگیری این فجایع هستند. منافقین از سال 1992 به بعد یکی از ارکان حزب بعث عراق بود و هرکجا که حزب بعث نیاز به نیرویی وفادار و مفید برای سرنگونی مردم و انجام کار اطلاعاتی داشت از مجاهدین استفاده می‌‌کرد.

9- اطلاعات ، 16مهر 1358، صفحه 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول