اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تلاش ترکیه برای ایفای نقش ژاندارم آمریکا در منطقه

خبرگزاری فارس: با سرنگونی رژیم شاه در ایران آمریکا با از دست دادن پایگاه های جاسوسی و نظامی خود در ایران به فکر متحد جدیدی است ، ترکیه در این راستا در تلاش است نقش شاه را برای آمریکا ایفا کند . دولت ترکیه طی فرمانی اعتبار فعالیت 26 پایگاه نظامی آمریکا در خاک این کشور را برای سه ماه دیگر تمدید کرد.

تلاش ترکیه برای ایفای نقش ژاندارم آمریکا در منطقه

رخدادهای 18مهر 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز اعضای ستاد جهاد سازندگی یزد را به حضور پذیرفته و در مورد اوضاع کردستان فرمودند : برای ما کاری ندارد که در عرض یکی دو روز قضایای کردستان را فیصله دهیم ولی محذور ما این است که برادران کرد ما آنجا هستند . امام خمینی همچنین از مردم خواستند در انتخابات شوراها  دقت کنند چرا که انتخاب افراد فاسد شهرستان و ایران را به فساد می کشد .

امروز مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی شرایط و وظایف ولایت فقیه و رهبری جامعه را مورد بحث و بررسی قرار داد . در این جلسه با تصویب شرایط رهبری بحث و بررسی در مورد وظایف و اختیارات رهبر بخصوص فرماندهی کل قوا ناتمام ماند .

دکتر ابراهیم یزدی که به تازگی از نیویورک بازگشته است در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : لغو یکجانبه قراردادهای نظامی با آمریکا به سود این کشور است . وی از قطع صادرات نفت به فیلیپین به خاطر بدرفتاری دولت این کشور با مسلمان خبر داد . 

دولت ترکیه طی فرمانی اعتبار فعالیت پایگاه های نظامی آمریکا در خاک این کشور را برای سه ماه دیگر تمدید کرد . آمریکا در ترکیه 26پایگاه امنیتی دارد .

شیخ خلیفه بن سلطان آل خلیفه نخست وزیر بحرین به دیدار دو روزه خود از کویت پایان داد و از آنجا رهسپار عراق شده و با صدام دیدار و گفت و گو کرد . وی در این دیدار پیام امیر بحرین را تسلیم صدام کرد . با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مردم بحرین نیز به پاخواسته و به دنبال سرنگونی رژیم آل خلیفه شده اند ، تاکنون حسنی مبارک معاون سادات رئیس جمهور مصر و مقامات چندین کشور عربی به امیر بحرین قول داده اند در مقابل امواج انقلاب از وی حمایت خواهند کرد .

برای انقلاب کاری ندارد دو روزه مسئله کردستان را حل کند

رهبرانقلاب امروز اعضای ستاد جهاد سازندگی یزد را به حضور پذیرفته و در مورد قضایای اخیر کردستان ، سازندگی کشور و انتخابات شوراها نکاتی را متذکر شدند .اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

1- من به ملت کُرد این مطلب را تذکر می‎دهم که در عین حالی که ما تمام افراد را، ـ الاّ آن طبقه بالای خائن ـ عفو کردیم، مع‎الأسف دیده می‎شود که بعضی از این افراد بازی خوردند از این دمکراتها، و خیال می‎کنند که اینها برای آنها یک خدمتی می‎خواهند بکنند. اینها باید بدانند که جز خرابکاری الآن کاری از آنها نمی‎آید.

آیت الله موسوی اردبیلی به عنوان موافق فرماندهی ولایت فقیه بر کل قوا گفت : من در مورد وظیفه و اختیارات رهبری برای فرماندهی کل قوا یعنی این حدودی که کنترل ارتش در دست رهبری باشد موافقم تا برای جلوگیری از هرگونه اتفاقی اقدام کند .

2- باید ملت کُرد بیدار بشود و اینها را معرفی کند؛ و خودش هم کمک کند به قوای دولتی تا اینها پاکسازی بشوند. و ما نمی‎خواهیم یک شدتی و یک قدرت فوق‎العاده‎ای عمل بشود که خدای نخواسته برادرهای کُرد ما هم زیر پا بروند، و الاّ برای ما این معنا که در یک روز و در دو روز حل بکنیم این قضایا را تمام اینها را از بین ببریم، این کاری ندارد. این محذور هست که برادرها و خواهرهای کُرد ما در آنجا هستند.

اگر افراد فاسد در شوراها انتخاب شوند ...

3- [در] قضیه این شوراها، جدیت کنند که مبادا یک افراد فاسدی در این شوراها پیدا بشود. برای اینکه این شوراها تمام مقدرات یک شهرستان دست آنهاست. و اگر خدای نخواسته یک اشخاص فاسد در این شوراها پیدا بشود، ممکن است که شهرستان را، بلکه ایران، بلکه اسلام را به فساد بکشند.(1)

موافقان و مخالفان تفویض فرماندهی کل قوا به ولایت فقیه

امروز مجلس خبرگان بررسی نهایی قانون اساسی وظایف و اختیارات ولایت فقیه را مورد بحث و بررسی قرار داده و اصل شرایط و صفات رهبر و یا اعضای شورای رهبری را تصویب کرد .

آیت الله موسوی اردبیلی به عنوان موافق فرماندهی ولایت فقیه بر کل قوا گفت : من در مورد وظیفه و اختیارات رهبری برای فرماندهی کل قوا یعنی این حدودی که کنترل ارتش در دست رهبری باشد موافقم تا برای جلوگیری از هرگونه اتفاقی اقدام کند .

چه کسی مطمئن تر از امام و رهبر

دکتر آیت نماینده اصفهان نیز گفت : ما انقلاب کردیم و بدیهی است که این انقلاب باید حفظ بشود . به جلو برود ، فرماندهی کل قوا باید به عهده رهبر باشد به این دلیل که چه کسی مطمئن تر از رهبر یا امام؟این مسئله موجب خواهد شد که دیگران نتوانند مهره های خود را در مصدر پستهای ارتشی بگذارند و بخاطر جلوگیری از کودتا و بخاطر حفظ انقلاب و تداوم آن و مهمتر آنکه از نظر شرعی هم باید فرماندهی کل قوا با ولی امر باشد .

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مردم بحرین نیز به پاخواسته و به دنبال سرنگونی رژیم آل خلیفه شده اند ، تاکنون حسنی مبارک معاون سادات رئیس جمهور مصر و مقامات چندین کشور عربی به امیر بحرین قول داده اند در مقابل امواج انقلاب از وی حمایت خواهند کرد .سفر نخست وزیر بحرین به عراق و دیدار با صدام در این راستا می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد .

در عین حال بعضی نیز با تفویض فرماندهی کل قوا به ولایت فقیه  به این دلیل که بعد از امام ممکن است آینده قانون اساسی و انقلاب و خون شهیدان به خطر بیفتد مخالفت کردند. به زعم ایشان امام خمینی شخصیت بی نظیری است که چند قرن باید بگذرد تا شخصیتی به بزرگی و آزادگی و شهامت ایشان  بوجود بیاید. با این مخالفت ها مجلس خبرگان به هم ریخته و متشنج شد. در این هنگام آیت الله منتظری به عنوان موافق با این اصل سخن گفت .

دنیا می پسندد یا نمی پسندد اهمیتی ندارد

وی گفت : ملت ایران با هشیاری و آگاهی کامل جمهوری اسلامی را انتخاب کرده و رای داده است حالا میخواهد دنیا بپسندد یا نپسندد هیچ تاثیری ندارد . آیت الله منتظری گفت : یک نفر فقیه عادل با تقوی که خدا و مصلحت را در نظر میگیرد اگر اختیار امور کشور و تمام قوا را در دست بگیرد بهتر است یا اینکه کسی این اختیار را در دست داشته باشد که شاید از قوانین اسلام بی اطلاع باشد .

وی ادامه داد : چون حکومت، حکومت اسلامی است باید قوای مملکت در اختیار کسی باشد که آشنا به مسائل اسلام و دلسوز اسلام و ملت باشد . (2)

یزدی : لغو یکجانبه قراردادها به ضرر ایران است

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه پس از بازگشت از نیویورک عصر امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : لغو یکجانبه قراردادها با آمریکا به ضرر ایران است .وی گفت : مسائل جهانی را نمی توان به صورت این که صد درصد چنین است و لاغیر مطرح کرد در این دنیا نمی توان در خلا و در انزوای مطلق تصمیم گرفت .

یزدی گفت : مشکل ما با آمریکا این است که قرار داد خرید 21میلیارد دلار اسلحه با آمریکا بسته شده که قسمت اعظم این 21میلیارد دلار پرداخت شده و قسمت اعظم سلاحها تحویل داده نشده است . یزدی گفت : لغو یکجانبه این قراردادها به نفع آمریکا است ، صحبت میلیاردها دلار است علاوه بر آن اگر این قراردادها را لغو کنیم باید مبالغی هم برای هزینه لغو آنها پرداخت کنیم .یزدی در این جلسه همچنین از قطع صادرات نفت به فیلیپین به علت رفتار ناعادلانه دولت این کشور با شهروندان مسلمان خبرداد. (3)گفتنی است وزیر خارجه سه روز پیش در مصاحبه ای اعلام کرده بود :« کلیه قراردادهای آمریکا با شاه مخلوع از درجه اعتبار ساقط است .»

حمله مهاجمان به پاسگاه های مرزی غرب کشور

چند پاسگاه ژاندامری غرب کشور مورد حمله مهاجمان قرار گرفت . سرهنگ اخیانی فرمانده ناحیه ژاندارمری کرمانشاهان در این زمینه گفت : ساعت 21دیشب بیش از 400مهاجم به سوی پاسگاه ژاندارمری هان گرمله در بخش مرزی نوسود حمله کردند .

رادیو کابل درگذشت نور محمد تره کی رئیس جمهور پیشین افغانستان را در سن 62سالگی اعلام کرد .تره کی یک ماه پیش بر اثر کودتای حفیظ الله امین سرنگون شد . تره کی سالها رهبر حزب کمونیست افغانستان بوده و در پست ریاست جمهوری این کشور صدها مسلمان را به قتل رسانده بود .

وی ادامه داد : مهاجمان با حمله به سوی پاسگاه یورش بردند اما 50مامور ژاندارم مستقر در پاسگاه به آتش مهاجمان پاسخ گفتند . سرهنگ اخیانی ادامه داد : ماموران دیشب تا صبح امروز در مقابل مهاجمان مقاومت کردند و گزارش رسیده حاکی است که تعداد مهاجمان به یک هزار نفر رسیده است . (4)

دستگیری 35نفر از عوامل بمب گذاری های اخیر در خوزستان

امروز نیز در ادامه بمب گذاری ها و ناامنی ها در خوزستان یک بمب در حوالی رودخانه کارون خرمشهر منفجر شد که تلفات جانی نداشت . فرماندار خرمشهر با اعلام این خبر گفت : 35نفر از عوامل بمب گذاری های اخیر بازداشت شده و بازجویی از آنان به زودی آغاز می شود . (5)

نور محمد تره کی رئیس جمهور سابق افغانستان درگذشت

رادیو کابل درگذشت نور محمد تره کی رئیس جمهور پیشین افغانستان را در سن 62سالگی اعلام کرد .تره کی یک ماه پیش بر اثر کودتای حفیظ الله امین سرنگون شد . تره کی سالها رهبر حزب کمونیست افغانستان بوده و در پست ریاست جمهوری این کشور صدها مسلمان را به قتل رسانده بود . (6)

تمدید فعالیت پایگاه های نظامی آمریکا در ترکیه

دولت ترکیه طی فرمانی اعتبار فعالیت پایگاه های نظامی آمریکا در خاک این کشور را برای سه ماه دیگر تمدید کرد . آمریکا در ترکیه 26پایگاه امنیتی دارد .(7)گفتنی است با سرنگونی رژیم شاه در ایران آمریکا با از دست دادن پایگاه های جاسوسی و نظامی خود در ایران به فکر متحد جدیدی است ، ترکیه در این راستا در تلاش است نقش شاه را برای آمریکا ایفا کند .

امیر بحرین دست به دامن صدام شد

شیخ خلیفه بن سلطان آل خلیفه به دیدار دو روزه خود از کویت پایان داد و از آنجا رهسپار عراق شده و با صدام دیدار و گفت و گو کرد .نخست وزیر بحرین پس از ورود به منامه گفت : مذاکرات با مقام های کویتی و عراقی ثمر بخش بوده است . وی ادامه داد : با صدام اشتراک نظر بسیاری داریم و در مورد مسائل منطقه ای مثل هم فکر می کنیم . نخست وزیر بحرین گفت : در جریان دیدار از عراق پیام امیر بحرین را تسلیم صدام کردم .(8)

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مردم بحرین نیز به پاخواسته و به دنبال سرنگونی رژیم آل خلیفه شده اند ، تاکنون حسنی مبارک معاون سادات رئیس جمهور مصر و مقامات چندین کشور عربی به امیر بحرین قول داده اند در مقابل امواج انقلاب از وی حمایت خواهند کرد .سفر نخست وزیر بحرین به عراق و دیدار با صدام در این راستا می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد .

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 258

2- اطلاعات ، 19مهر 1358، صفحه 1و2و3

3- اطلاعات ، 19مهر 1358، صفحه 1

4- اطلاعات ، 18مهر 1358، صفحه 1

5-  اطلاعات ، 18مهر 1358، صفحه 3

6- اطلاعات ، 18مهر 1358، صفحه 12

7-  اطلاعات ، 18مهر 1358، صفحه 12

8-  اطلاعات ، 18مهر 1358، صفحه 12

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول