اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قالب طرح استقرار گروه‌های نمایشی

52 گروه نمایشی در استان مرکزی ساماندهی شدند

خبرگزاری فارس: مسئول انجمن هنری نمایش‌ ایران- شعبه مرکزی از ساماندهی 52 گروه نمایشی در قالب طرح استقرار گروه‌های نمایشی در استان خبر داد.

52 گروه نمایشی در استان مرکزی ساماندهی شدند

سینا دلشادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: تئاتر استان مرکزی به ویژه اراک از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و ریشه‌های این هنر قدیم و اصیل را می‌توان در تعزیه‌هایی یافت که از دیرباز در هر کوی و برزن این شهر اجرا می‌شده است.

وی با بیان اینکه زمان شکل‌گیری و پرداختن به هنر تئاتر تقریبا مقارن با تاسیس شهر اراک است تصریح کرد: در دوره قاجاریه که شهر اراک تاسیس شد، هنر تعزیه به عنوان یک گونه خاص از نمایش‌های فاخر، اصیل، دینی و ملی در این شهر به اجرا در می‌آمده است.

*بسیاری از صاحب‌نظران و هنرمندان تئاتر فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اراک می‌باشند

مسئول انجمن هنری نمایش‌ ایران شعبه مرکزی گفت: در دهه 50 نمایش‌‌ها عموما در سالن‌های چند منظوره‌ مراکز آموزشی(دبیرستان‌ها) و آموزش عالی اجرا می‌شدند و بعد از راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی و فعال شدن گروه هنر و نمایش،‌ این گروه به یکی از فعال‌ترین گروه‌های درسی دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل شد و می‌توان گفت بسیاری از صاحب‌نظران و هنرمندان رشته تئاتر فارغ‌التحصیلان گروه نمایش دانشگاه آزاد اسلامی اراک می‌باشند که هم‌اکنون در کسوت استاد دانشگاه، بازیگر، نویسنده، کارگردان و... مشغول کار و فعالیت هستند.

دلشادی با بیان اینکه گروه هنر و نمایش دانشگاه آزاد اسلامی هر ساله در این رشته دانشجو می‌پذیرد، ادامه داد: این دانشگاه هر ساله هنرمندان بسیاری را به کشور و استان تزریق می‌کند که از این‌ها تعدادی برجسته شده، تعداد محدودی جذب بازار کار می‌شوند و برخی دیگر به دلیل نبود شرایط کاری در رشته‌ای دیگر مشغول به کار می‌شوند.

وی با تقسیم‌بندی گروه‌های تئاتر استان به سه نسل پیشکسوتان، میانی و جدید گفت: در نسل پیشکسوتان که از قدیمی‌کاران رشته تئاتر محسوب می‌شوند می‌توان به هنرمندان صاحب‌نامی چون حجت‌الله سبزی، عباس سلطانی، قدرت‌‌الله فتحی، فرهاد رحمتی و... اشاره کرد، از هنرمندان نسل میانی عزیزانی چون خداداد خدام، ناصر کریمی‌نیک، حسین اقبالیان و... و از نسل جدید نیز افرادی چون افق ایرجی، ایمان ملکی‌پور، جواد روستایی، مهدی محمدی، میثم عبدی و... هم‌اکنون مشغول فعالیت در این رشته هستند که هر کدام گنجینه ارزشمندی برای تئاتر استان به شمار می‌روند.

مسئول انجمن هنری نمایش‌ ایران- شعبه مرکزی با بیان اینکه تئاتر استان مرکزی همواره در کشور درخشیده و گهگاهی به عنوان تئاتری با سبک و سیاقی خاص به کشور معرفی شده است ادامه داد: هنر تئاتر استان مرکزی به ویژه در زمینه تئاتر آیینی و مذهبی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و در این زمینه از غنا و قوت بیشتری برخوردار است.

*گروه‌های تئاتر باید کار تولیدی کنند و دارای کارنامه باشند

دلشادی با اشاره به راه‌اندازی انجمن‌ نمایش در کشور گفت: این انجمن سه سال است که در کشور راه‌اندازی شده و طی آن در هر استان یک مسئول به عنوان مسئول انجمن تئاتر استان معرفی شده که در حال حاضر این انجمن در 32 استان کشور راه‌اندازی شده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف این انجمن ساماندهی گروه‌های تئاتر استان‌ها است که این ساماندهی در قالب طرح استقرار گروه‌های نمایشی صورت گرفته است.

مسئول انجمن هنری نمایش‌ ایران- شعبه مرکزی با بیان اینکه تاکنون 52 گروه نمایش استان در طرح استقرار گروه‌های نمایشی ساماندهی شده‌اند بیان داشت: با فعال شدن انجمن نمایش کشور و اجرای طرح استقرار گروه‌های نمایشی امید می‌رود در آینده‌ای نزدیک با کاستن از بی‌نظمی‌های موجود، به یک وضعیت جدید و جدی‌تر در عرصه تئاتر برسیم تا گروه‌های تئاتر بتوانند به طور مشخص فعالیت کرده، کار تولیدی کنند و دارای کارنامه باشند و کارهایشان مورد حمایت قرار گیرد.

*در حال حاضر استقبال مردم از هنر نمایش بسیار کمرنگ است

دلشادی در بخش دیگری از سخنان خود هنر نمایش را یک هنر بسیار خاص دانست و اظهار کرد: در حال حاضر استقبال مردم از هنر نمایش بسیار کمرنگ است و یکی از دلایلی که چندین سال است با اجرای عمومی شعار تئاتر برای همه سر داده می‌شود به این خاطر است که بتوان مردم را با این هنر آشتی داد.

وی با بیان اینکه تئاتر باید در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار گیرد خاطر نشان ساخت: برای اینکه تئاتر در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار گیرد باید تئاتر آیینی و سنتی را تقویت کرد، چرا که این گونه تئاتر با روحیه مردم ارتباط بیشتری دارد و مردم بر اساس فطرت خود جذب کارهایی می‌شوند که مایه دینی و اعتقادی داشته و برخاسته از فرهنگ و آداب و رسوم‌شان باشد.

*برای آشتی دادن مردم با تئاتر باید از اجراهای خیابانی استفاده کرد

مسئول انجمن هنری نمایش‌ ایران، شعبه مرکزی اضافه کرد: برای آشتی دادن مردم با تئاتر همچنین باید از  شیوه‌های اجرایی بکر مانند اجرای خیابانی استفاده کرد، تئاتر باید در درون جامعه حضور پیدا کند و بتواند در جای جای شهر دست به اجرای نمایش بزند.

*هنرمند باید پیام والایی عرضه کند و ترویج اخلاق‌مداری داشته باشد

دلشادی با تاکید بر اینکه تئاتر برای اینکه مورد استقبال مردم قرار گیرد باید منزه و پاکیزه باشد، بیان داشت: هنر نمایش باید بتواند چه از لحاظ شکل و چه از نظر محتوا با مردم ارتباط برقرار کند، به خوبی نقش کارکرد آموزشی و تربیتی خود را ایفا کند، بدون شک زمانی که مردم حس کنند تئاتر مقدس و پاکیزه است و پرداختن به این هنر می‌تواند برای رشد و ارتقای آن‌ها مفید و مؤثر باشد، از آن استقبال خواهند کرد.

وی ادامه داد: البته هنرمند نیز به تبع اینکه برای اجرا چند پله بالاتر از تماشاگران می‌ایستد، باید والاتر بیندیشد، پیام والایی عرضه کند و ترویج اخلاق‌مداری داشته باشد در این حالت است که مردم حس می‌کنند فضای موجود یک فضای امنی است، با صحنه‌های اخلاقی مواجه خواهد شد که این صحنه‌ها رشد و ارتقای آن‌ها را رقم خواهد زد، به همین دلایل به سمت تئاتر روی خواهند آورد.

*تئاترهای کودک و نوجوان با استقبال بیشتری مواجه است

مسئول انجمن هنری نمایش‌ ایران، شعبه مرکزی با بیان اینکه تئاترهای کودک و نوجوان همواره با استقبال بیشتری نسبت به تئاترهای دیگر مواجه می‌شود گفت: تئاتر کودک و نوجوان به دلیل اینکه مخاطبانش کودکان و نوجوانان هستند و معمولا ارتباط چهره به چهره برای کودکان خوشایند است، مورد استقبال بیشتر قرار می‌گیرد، علاوه بر آن معمولا خانواده‌ها برای کودکانشان وقت می‌گذارند و اگر فرزندشان از آن‌ها بخواهند آنها را برای دیدن تئاتر به سالن ببرند مخالفت نخواهند کرد.

دلشادی استفاده زیاد از نور و موسیقی، موزیکال بودن و استفاده از لباس‌های پر زرق و برق در تئاتر کودک و نوجوان را از دیگر جذابیت‌های بیش از اندازه تئاتر کودک دانست و ادامه داد: در حال حاضر یکی از گروه‌های نمایشی که ویژه کودکان و نوجوانان به اجرای تئاتر می‌پردازد، گروه نمایش پیام به کارگردانی فرهاد رحمتی است که با تبلیغات گسترده در هنگام اجرا تماشاچیان بسیاری را به سالن‌های اجرا می‌کشاند.

* نداشتن سالن تخصصی از مهم‌ترین مشکلات تئاتر در استان مرکزی است

وی پیرامون مشکلات تئاتر در استان بیان داشت: نداشتن سالن تخصصی که از نیازهای جدی و اساسی هنرمندان رشته تئاتر به شمار می‌رود از مهم‌ترین مشکلات تئاتر در استان به شمار می‌رود، شهر اراک یک شهر صنعتی با قدمت فرهنگی است اما متاسفانه هنوز در این شهر یک سالن باکس برای اجرای نمایش وجود ندارد.

مسئول انجمن هنری نمایش‌ ایران، شعبه مرکزی افزود: با توجه به لزوم فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای نمایش می‌طلبد مسئولان به صورت جدی پیگیری این موضوع بوده و برای رفع موانع ساخت و ساز سالن باکس چاره‌اندیشی کنند.

* تئاتر تاثیرگذارترین عامل در رشد فرهنگ و ارتقای اخلاق جامعه است

دلشادی تئاتر را تاثیرگذارترین عامل در رشد فرهنگ و ارتقای اخلاق جامعه دانست و ابراز داشت: تئاتر برای عرضه به یک فضای ثابت و مناسب نیاز دارد، اگر فضایی برای عرضه نباشد، تئاتر را کجا باید عرضه کرد، سالن‌های موجودی که در شهر هستند بسیار محدود می‌باشند و اکثر این سالن‌ها از استانداردهای لازم برای اجرای نمایش برخوردار نیستند و انواع برنامه‌ها و مراسم‌ها در این سالن‌ها اجرا می‌شود که این موضوع دسترسی به سالن‌ها را محدود کرده است.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات تئاتر استان نبود اشتغال و کار برای هنرمندان است، اکثر فارغ‌التحصیلان رشته تئاتر به دلیل نبود شرایط کاری از فعالیت در رشته تحصیلی خود دور می‌شوند، همچنین فراهم نبودن بستر برای حضور بخش خصوصی از دیگر مشکلاتی است که امروز هنر نمایش از آن رنج می‌برد.

مسئول انجمن هنری نمایش‌ ایران، شعبه مرکزی از فعالیت بیش از 520 نفر در هنر نمایش در این استان خبر داد و گفت: در چند سال اخیر حمایت‌های بسیار خوبی از سوی مصطفی مشایخی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان از هنر تئاتر و فعالان این عرصه در زمینه‌های مختلف صورت گرفته که جا دارد در این فرصت از حمایت‌ها و دغدغه‌های ایشان به نمایندگی از فعالان عرصه نمایش قدردانی کنم.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول