اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان کشور:

چشم‌انداز، دومین سند معتبر کشور بعد از قانون اساسی است

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان کشور با بیان اینکه چشم‌انداز دومین سند معتبر کشور بعد از قانون اساسی است، گفت: بی‌توجهی به چشم‌انداز می‌تواند استقلال کشور را به خطر اندازد.

چشم‌انداز، دومین سند معتبر کشور بعد از قانون اساسی است

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدابراهیم مداحی پیش از ظهر امروز در نشست کارشناسی سند چشم‌انداز با نخبگان اظهار کرد: چشم‌انداز دومین سند معتبر کشور بعد از قانون اساسی است.

وی افزود: اگر به موازات چشم‌انداز حرکت نکنیم، به یکی از اقمار کشورهای توسعه نیافته تبدیل می‌شویم که این می‌تواند ضمن از دست دادن استقلال کشور، دستاوردهای انقلاب اسلامی را نیز به مخاطره اندازد.

مداحی سند چشم‌انداز را یک تاکتیک علمی دانست که می‌توان با آن راه 70 ساله را در 20 سال طی کرد و گفت:  چشم‌انداز خود سیاست است با این تفاوت که در آن محدوده زمانی تعریف شده و می‌توان ادعا کرد سند چشم‌انداز بعد از قانون اساسی دومین سند معتبر کشور است.

این استاد دانشگاه چشم‌انداز را حد فاصل قانون اساسی و قوانین مجلس ذکر کرد و افزود: امروزه قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی از سه منظر در شورای نگهبان بررسی می‌شوند که مطابق شرع بوده و با قانون اساسی و سند چشم‌انداز منافات نداشته باشد.

مداحی گفت: نظام خواستار حضور و مشارکت مردم در عرصه‌های اقتصادی بوده و مقام معظم رهبری از اصل 44 به عنوان انقلاب دوم یاد کرده و نباید عملکرد مسئولان در برخورد با این اصل نسبت به نظام قیاس شود.

وی به لزوم اصلاح ساختار اقتصادی کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اصلاح و تصحیح ساختار باید با همکاری و ارائه نظرات و پیشنهادات نخبگان کشور صورت گیرد.

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان کشور توجه به نقش و فعالیت مردم، ارزیابی عملکرد نهادهای برنامه‌ریزی، اطلاع‌رسانی شفاف و حمایت مسئولان مربوطه از این تلاش‌ها را از عوامل موفقیت چشم‌انداز نام برد.

جواد فرشباف رئیس کمیته پیگیری و نظارت کمسیون چشم‌انداز، شاخص‌های ثروت کشورها در قرن بیست و یکم را مدرسان تاثیرگذار و والدین و دانش‌آموزان آگاه دانست که بسیار تأثیرگذارتر از ثروت‌های طبیعی هستند.

وی گفت: در سده اخیر دانش و مهارت تبدیل به پول رایجی شده که هیچ بانک مرکزی قادر نیست این نوع پول‌ها را چاپ و نشر کند.

فرشباف به لزوم برنامه‌ریزی برای رسیدن به سند چشم‌انداز اشاره کرد و پیشرفت کشورها را بر اساس برنامه‌ریزی دانست.

وی گفت: قدرت هر کشور تولید آن کشور است که خود از عوامل توسعه است.

همایش چشم‌انداز با نخبگان توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و  با همت مجتمع آموزشی الف با حضور جمعی از اساتید و نخبگان استان در سالن صدرای تبریز برگزار شد.

بنا به این گزارش تحقق چشم‌انداز مستلزم فرهنگ‌سازی است و از راه‌های فرهنگ‌سازی می‌توان به تبلیغ، ترویج و آموزش سند چشم‌انداز، برگزاری کارگاه‌های علمی- پژوهشی در موضوعات چشم‌انداز و آینده‌پژوهی برای نخبگان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد.

ایجاد عزم ملی و همگرایی بین نخبگان و جامعه در راستای تحقق اهداف چشم‌انداز، ایجاد عرصه علمی در حوزه‌های ملی و منطقه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های فکری با رویکرد چشم‌انداز و آینده‌پژوهی، ارتقای عملی یافته‌های پژوهشی و آموزشی چشم‌انداز با بهره‌گیری از توان نخبگان، تربیت مبلّغین، مروجان و مدرسان چشم‌انداز در سطح استانی، ملی و بین‌المللی و بالاخره آموزش کارشناسان خبره و توانمند به منظور ایجاد بستر تدوین برنامه‌های راهبردی و عملیاتی تحقق چشم‌انداز در دستگاه‌های اجرایی از اهداف این همایش به شمار می‌رفت.

این کارگاه در سه مرحله به مدت 34 ساعت آموزش پایه، تکمیلی و پیشرفته چشم‌انداز و آینده‌پژوهی برگزار می‌شود که پس از قبولی فراگیران دانشنامه مبلّغان و مدرسان سند چشم‌انداز صادر می‌شود.

انتهای پیام/و10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول