اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بهزیستی آبیک عنوان کرد

توانمندسازی محدودیت نابینایی با اقدامات ترمیمی

خبرگزاری فارس: رئیس بهزیستی شهرستان آبیک گفت: نابینایی یک محدودیت است که با توجه به قبول اصل واقعیت، محدودیت نابینایی را می‌توان با اقدامات ترمیمی توانمند کرد.

توانمندسازی محدودیت نابینایی با اقدامات ترمیمی

بهلول کشاورز هدایتی به مناسبت 24 مهر ماه روز جهانی نابینایان (عصای سفید) در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: نابینایی به عنوان یک معلولیت و نقص از زمان خلقت بشر تاکنون وجود داشته و در هر برهه از زمان بنا به ضرورت و امکانات، رفتارهای خاص خود را می‌طلبید و بر اساس اطلاعات و توانمندی‌ها اقدامات حمایتی، درمان و پیشگیرانه صورت می‌گرفت.

وی افزود: نابینایی به عنوان یک معلولیت ناتوانی نیست، بلکه محدودیت است و افراد نابینا به دلیل نداشتن منابع، منابع دیگر خود را تقویت می‌کنند، لذا به یاد سپاری و هوش افراد نابینا بسیار بالا است که برای توانمندسازی آنها، خط بریل، ساعت گویا و موارد دیگر مهیا شده که به توانمندسازی آنان کمک شایانی می‌کند.

این مسئول ادامه داد: در طول تاریخ افراد نابینایی بوده‌اند که از شخصیت‌های بزرگ و موفق هستند و ماندگار شده‌اند، به عنوان نمونه می‌توان به ابوبصیر شاگرد امام جعفر صادق (ع) و رودکی پدر شعر ایران اشاره کرد.

هدف بهزیستی توانمندسازی افراد نابیناست

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک با بیان اینکه توانمندسازی افراد نابینا هدف اصلی بهزیستی است، افزود: هدف بهزیستی وابسته‌سازی نیست بلکه بهزیستی علاوه بر کمک‌های مالی، اداری و اجتماعی،  تمام حمایت‌هایی را که یک فرد ممکن است نیاز داشته باشد را با هدف توانمندسازی نابینایان بر عهده دارد.

کشاورز هدایتی بیان کرد: بهزیستی در سطوح پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالثیه به نابینایان وظایفی را بر عهده دارد که اقدامات پیشگیرانه اولیه منطقی‌تر و توجه به آن ضروری‌تر است.

وی خاطر نشان کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم از طرح‌هایی بوده که امسال به صورت برنامه اجرا شده است و با سنجش بینایی کودکان در دوران سنین طلایی زیر 6 سال از مشکلات بینایی به نحو احسن می‌توان جلوگیری کرد.

نابینایان به حمایت منطقی نیاز دارند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبیک در ادامه گفت‌وگو اظهار کرد: رویکرد افراد جامعه به نابینایان نباید ترحمی باشد، چراکه مانند افراد دیگر جامعه هستند ولی با محدودیت جزیی زندگی می‌کنند و بیشتر نیازمند حمایت منطقی افراد جامعه هستند.

کشاورز هدایتی افزود: با داشتن نگاه ترحمی، اعتماد به نفس نابینایان کاهش یافته و احساس منفی به آنان انتقال می‌یابد، گرچه از پشتوانه قوی اعتقادی برخوردار هستیم و کمک به هم‌نوع وظیفه اخلاقی و دینی است ولی توانمندسازی و حمایت منطقی از نابینایان باید در افراد جامعه نهادینه شود.

وی ادامه داد: مسئولان باید امکانات و مبلمان شهری را به گونه‌ای تعبیه کنند که افراد نابینا نیز به راحتی بتوانند از امکانات شهری استفاده کرده و با مشکل مواجه نشوند.

این مسئول اضافه کرد: نابینایان در حقوق شهروندی جزو شهروندان محسوب می‌شوند و حقوقی دارند که متأسفانه برخی اوقات از طرف بینایان (افراد جامعه) نادیده گرفته که نوعی تجاوز به حقوق نابینایان محسوب می‌شود.

رئیس بهزیستی شهرستان آبیک خاطر نشان کرد: طبق قانون 3 درصد فرصت شغلی معلولان بر عهده منابع اقتصادی، اداری و هر ارگانی است که اگر رعایت شود مشکلات اشتغال معلولان برطرف خواهد شد، لذا از تصمیم گیرندگان انتظار داریم برای تحقق این قانون، ضمانت اجرایی قوی را مشخص کنند تا مشمول حمایت‌های غیر حرفه‌ای و غیر مسئولانه نشوند.

کشاورز هدایتی بیان کرد: سازمان بهزیستی با عنوان توانبخشی مبتنی بر جامعه، معلولان نیازمند را که ممکن است به دلیل عدم دسترسی به امکانات رفاهی جامعه از پروسه خدمت‌رسانی جا مانده باشند را شناسایی و در بانک اطلاعاتی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های معلولان شناسایی کرده و اقدامات توانمندسازی را برایشان انجام می‌دهد.

110 نابینا، کم‌بینا و نیمه‌نابینا زیر پوشش اداره بهزیستی شهرستان آبیک قرار دارند که از درجه خفیف تا درجه شدید را شامل می‌شوند.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول