اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شکسته نستعلیق در قزوین حرکتی رو به جلو دارد

خبرگزاری فارس: نخستین نمایشگاه انفرادی خوشنویسی گوهر همایی مقدم، با استقبال علاقه‌مندان در نگارخانه فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س) قزوین گشایش و در آن مطرح شد که شکسته نستعلیق در قزوین حرکتی رو به جلو داشته است.

شکسته نستعلیق در قزوین حرکتی رو به جلو دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین در مراسم گشایش این نمایشگاه که به همت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین برگزار شد، علی آقاحسینی از استادان پیشکسوت شکسته نستعلیق اظهار کرد: سیر تحول خوشنویسی در قزوین به ویژه در خط شکسته نستعلیق حرکتی رو به جلو و شگرف داشته و در نیم قرن گذشته با تلاش پیشکسوتان این رشته از جمله  استاد مرحوم رفیعی، ابوالحسن محصص مستشاری، ارسطو شعبانی، فخاری و ابوالقاسم یزدی که خط شکسته نستعلیق را در قزوین آموزش می‌دهند، خط شکسته پیشرفت و رواج بهتری پیدا کرده است.

آقاحسینی افزود: با توجه به بافت و موزونی که در شکسته‌نویسی است، این رشته از خوشنویسی جایگاه خود را ارتقا بخشیده و هنرمندانی که در شکسته‌نویسی مهارت دارند، نستعلیق را نیز به خوبی می‌نویسند و اساتید پیشکسوت خوشنویسی از جمله میرزا غلامرضا اصفهانی ابتدا نستعلیق‌نویس بوده و بعد شکسته‌نویس  شدند.

وی خاطر نشان کرد: خط شکسته نستعلیق به دلیل بافت و صعودی که به سمت بالا دارد، ناخودآگاه همگان را به خود جذب می‌کند و دل‌ربایی زیباتری نسبت به خط نستعلیق دارد و در صورتی که به درستی آموزش داده شود در ارتقای سطح و دانش استاد نیز مؤثر خواهد بود و استاد نیز همپای شاگرد خود به سمت جلو حرکت می‌کند.

این استاد خوشنویسی تأکید کرد: شکسته‌نویسان قزوین می‌توانند انجمنی تشکیل دهند و در نمایشگاه‌های دسته جمعی در استان و کشور نیز می‌توانیم آثار شکسته نویسان قزوین را در معرض نمایش استان‌های دیگر قرار دهیم و پایتختی قزوین در عرصه خوشنویسی را به رخ همگان بکشانیم.

در ادامه مراسم گوهر همایی مقدم که اخیرا برگزیده جشنواره خوشنویسی قرآنی آیات شد، ضمن تشکر از حمایت اساتید و مسئولان در برپایی این نمایشگاه بیان کرد: از دوران تحصیلات ابتدایی به خوشنویسی علاقه‌مند شدم و در مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی به عنوان خوشنویس برتر در سطح آموزشگاه‌های قزوین معرفی شدم و از شهریور 72 خط نستعلیق را به طور جدی در محضر استاد مرحوم ابوالحسن محصص مستشاری آغاز کردم که در خرداد 76 موفق به اخذ مدرک ممتاز شدم.

همایی اضافه کرد: پس از آن به دلیل علاقمه‌ندی به خط شکسته نستعلیق و تشویق‌های استاد از سال 78 یادگیری این رشته را در محضر استاد علی آقاحسینی شروع و تاکنون نیز از راهنمایی‌های ایشان بهره می‌گیرم و از سال 75 به بعد به طور متناوب به عنوان مدرس در رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق و تحریری در انجمن خوشنویسان قزوین فعالیت داشتم.

این هنرمند خوشنویس تصریح کرد: رتبه اول ممتاز شکسته را در خوشنویسی در سال 76 دریافت کردم و این موضوع نقطه عطفی در زندگی هنری من بود و موجب شد که از آن سال به طور تخصصی در شکسته نستعلیق فعالیت کنم.

وی که در حال حاضر دارای مدرک فوق ممتاز در رشته شکسته نستعلیق است از شرکت خود در نمایشگاه‌های جمعی مختلف خبر داد و گفت: از دوران تحصیلات ابتدایی تاکنون رتبه‌های بسیاری در خوشنویسی کسب کردم از جمله در سال جاری برگزیده رشته شکسته نستعلیق جشنواره بین‌المللی دوسالانه قزوین و برگزیده جشنواره خوشنویسی قرآنی آیات در شهریور ماه شدم.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول