اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

توطئه ترور آیت الله

خبرگزاری فارس:روزنامه های امروز تیتر درشت صفحه اول خود را به کشف و خنثی سازی توطئه ترور آیت الله شریعتمداری اختصاص دادند . روزنامه‌ها با اعلام خنثی‌ شدن طرح ترور از برنامه‌ریزی آن در افغانستان پیش از کودتای چند روز قبل در آن کشور خبر دادند.

توطئه ترور آیت الله

رخدادهای 24مهر 1358

چکیده

امروز روزنامه ها خبری را منتشر کردند که بر اساس آن یک گروه تروریستی که قصد داشتند آیت الله شریعتمداری را ترور کنند شناسایی و دستگیر شده اند ، گفته می شود این گروه از سوی محمد تره کی رئیس جمهور سابق افغانستان که با کودتای حفیظ الله امین سرنگون و هفته گذشته به صورت مشکوکی درگذشت ماموریت داشتند که آیت الله شریعتمداری را ترور کنند .

صادق زیبا کلام، نماینده نخست وزیر که دو روز پیش توسط اشرار کردستان به گروگان گرفته شده بود آزاد شد و در اولین مصاحبه مطبوعاتی گفت : حرف آنها منطقی است ! وی گفت : آنها جدایی طلب نبوده و به دنبال ریختن خون برادران خود نیز نیستند ، فقط حقشان را می خواهند .

"تیمسار ولی الله فلاحی" فرمانده نیروی زمینی که در جریان حمله مهاجمین در منطقه سردشت آسیب دیده و هم اکنون در بیمارستان بستری است امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی همچنین گفت : در جریان غارت پادگان‌های کشور،مارکسیست‌ها که از عوامل مهم تحریک مردم در حمله به پادگانها بودند با نقشه حساب شده‌ای وسائل مدرن مخابراتی و تجهیزات رزمی را با خود بردند و با همان بی‌سیم‌ها که از نوع پی ـ آرـ سی ـ77 می‌باشد،امنیت مخابراتی ما را در منطقه با خطر مواجه کرده‌اند

پست دبیرکلی جبهه ملی ایران پس از سه دوره فعالیت سیاسی پرفراز و نشیب امشب در یک جلسه فوق العاده حذف شد . بر این اساس از این پس دکتر کریم سنجابی دبیر کل جبهه ملی نخواهد بود .

خبر دیگر آنکه حمله صیادان آزاد بندر انزلی به تورهای ماهیگیران شیلات شمال در اولین روز صید بندر انزلی را به جنجال کشانید و در اثر درگیری طرفین 2نفر کشته و 14نفر دیگر نیز زخمی شدند . کلیه مدارس ، ادارات و مغازه های این شهر امروز تعطیل بود .

ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه نیز امروز اعلام کرد صدام رئیس جمهور عراق در کنفرانس هاوانا از ما خواست کلیه مخالفین دولت عراق که در روزنامه های ایران مطلب می نویسند اعدام کنیم !

توطئه ترور آیت الله شریعتمداری

روزنامه های امروز تیتر درشت صفحه اول خود را به کشف و خنثی سازی توطئه ترور آیت الله شریعتمداری اختصاص دادند . روزنامه‌ها با اعلام خنثی‌ شدن طرح ترور از برنامه‌ریزی آن در افغانستان پیش از کودتای چند روز قبل در آن کشور خبر دادند.بر اساس گزارش کیهان این توطئه، در کشور همسایه‌مان، افغانستان و توسط رهبران آن طرح‌ریزی شده و طراح اولیه آن محمد تره‌کی اولین رییس‌جمهوری افغانستان پس از استقرار رژیم مارکسیستی در آن کشور بود. گفتنی است تره کی چندی پیش با کودتای حفیظ الله امین از قدرت برکنار و هفته پیش نیز به طرز مشکوکی درگذشت .

سخنگوی آیت‌الله‌ شریعتمداری پس از افشای طرح این ترور، ضمن تایید آن، جزییاتی از این ماجرا را به اطلاع رسانه‌ها رساند. او با بیان اینکه توطئه ترور آیت‌الله از حدود یک ماه قبل در کابل پایتخت افغانستان طرح‌ریزی شده بود، گفت: بعدا روشن شد که محمد تره‌کی چند روز پیش از سرنگونی خود و روی کار آمدن حفیظ الله امین، نقشه ترور آیت‌الله را طرح کرده و برای اجرا چند نفر از اتباع افغانستان را به ایران، گسیل داشته است.

صادق زیبا کلام، نماینده نخست وزیر که دو روز پیش توسط اشرار کردستان به گروگان گرفته شده بود آزاد شد و در اولین مصاحبه مطبوعاتی گفت :بعد از این که مرا گروگان گرفتند با آنها سخن گفتم و به این نتیجه رسیدم که حرفشان منطقی است و به دنبال راه حل سیاسی برای موضوع کردستان هستند . زیباکلام ادامه داد : آنها می گویند ما نه تجزبه طلب هستیم و نه به دنبال برادرکشی فقط حقمان را می خواهیم !

سخنگوی آیت‌الله شریعتمداری افزود: چند تن از کسانی که برای انجام این ماموریت غیراسلامی و غیرانسانی از سوی رهبران رژیم افغانستان به ایران اعزام شده بودند در مرز ایران و افغانستان دستگیر شدند و یکی از آن‌ها که به وسیله‌ای همراه با چند تن از همدستانش، توانسته بود خود را به قم برساند تا در فرصتی مناسب، به نقشه شیطانی خود جامه عمل بپوشاند چند روز پیش به دام افتاد. مردی که در قم دستگیر شده است در بازجویی‌های مقدماتی اعتراف کرد که از سوی رژیم افغانستان برای ترور ماموریت داشته است.(1)

زیبا کلام بعد از آزادی از دست گروگانگیرها : حرف آنها منطقی است !

صادق زیباکلام نماینده نخست وزیر که دو روز پیش توسط اشرار مرتبط با حزب منحله دموکرات گروگان گرفته شده بود پس از آزادی گفت : رفتار آنها با من فوق العاده خوب بود .وی ادامه داد : بعد از این که مرا گروگان گرفتند با آنها سخن گفتم و به این نتیجه رسیدم که حرفشان منطقی است و به دنبال راه حل سیاسی برای موضوع کردستان هستند . زیباکلام ادامه داد : آنها می گویند ما نه تجزبه طلب هستیم و نه به دنبال برادرکشی فقط حقمان را می خواهیم !(2)

ایران قیمت نفت را افزایش داد

قیمت نفت صادراتی ایران افزایش پیدا کرد . بر اساس این افزایش قیمت جدید نفت خام سبک و سنگین صادراتی به ترتیب هر بشکه 50/23و77/22دلار تعیین شده است . (3)

سنجابی از دبیرکلی جبهه ملی کنار گذاشته شد

پست دبیرکلی جبهه ملی ایران پس از سه دوره فعالیت سیاسی پرفراز و نشیب امشب در یک جلسه فوق العاده حذف شد .بر این اساس از این پس دکتر کریم سنجابی دبیر کل جبهه ملی نخواهد بود .اصغرپارسا سخنگوی جبهه ملی با اعلام این خبر افزود : با تصمیماتی که در جلسه امشب گرفته شد از امروز جبهه ملی ایران دبیرکل نخواهد داشت و خط و مشی سیاسی جبهه را هیئت رهبری به شرح زیر بعهده خواهند گرفت .

وی ادامه داد : این افراد عبارتند از دکتر غلامحسین صدیقی ، دکتر کریم سنجابی ، اصغر پارسا ، ادیب برومند ، دکتر جلالی موسوی . براساس مصوبات هیئت رهبری گروه سیاسی ایران امروز نیز به جبهه ملی پیوست . (4)

انفجار خانه احمد مفتی زاده

خانه ملا احمد مفتی زاده از رهبران کرد منفجر شد . بر اثر این انفجار خانه های اطراف نیز آسیب دید و پاسداران محافظ مفتی زاده نیز دست به تیراندازی زدند. درگیری بین پاسداران و مهاجمین به مدت یک ساعت ادامه داشت و هنوز عاملین این حمله مشخص نشده است . (5)

درگیری ها در بندرانزلی 2کشته برجای گذاشت

حمله صیادان آزاد بندر انزلی به تورهای ماهیگیران شیلات شمال در اولین روز صید، بندر انزلی را به جنجال کشانید و در اثر درگیری طرفین 2نفر کشته و 14نفر دیگر نیز زخمی شدند .به دنبال این درگیری ها بازار بندر انزلی تعطیل شد و گروهی از مردم به طرفداری از صیادان آزاد دست به تظاهرات زده و ماهی های محموله یک کامیون را بیرون ریخته و بخشی از فروشگاه شیلات را به آتش کشیدند . امروز در بندر انزلی کلیه مدارس ، ادارات دولتی و مغازه ها تعطیل بود . (6)

یزدی : صدام میخواهد مخالفینش را در ایران اعدام کنیم !

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه گفت : آنچه صدام رئیس جمهور عراق این روزها مطرح می کند ادامه بحثی است که در کنفرانس هاوانا با ایشان مطرح شد و ما با قاطعیت در برابر بعضی از مطالبی که صدام مطرح کرد ایستادیم و گفتیم که هرگز انقلاب ایران تسلیم یک چنین مسائلی نخواهد شد .گفتنی است صدام در انتقاد از انقلاب ایران گفته است : هر انقلابی اگر بخواهد اسلامی باشد باید پشتیبان ما و حامی ما باشد ! یزدی ادامه داد : اصالت با اسلام است نه قومیت و تزی که حزب بعث به رهبری صدام در عراق دنبال می کند تاکنون بارها و توسط افراد مختلف دنبال شده و شکست خورده است .

تیسمار فلاحی گفت:در ارتباط رادیویی که به گوش ما می رسد اکثر مکالمات با زبان غیر کردی «فارسی سلیس، فارسی با لهجه اصفهانی، شیرازی و لهجه‌های دیگر» است.در منطقه‌ای که همه کرد هستند حتی کارمندان سازمان‌های دولتی اکثراً کرد هستند، چه توجیهی غیر از این وجود دارد که این افراد مارکسیست هستند؟ همانطور که گفتم آسیب پذیری ما در منطقه به علت عدم امنیت مخابراتی است نه تاکتیک و تکنیک.

وزیر خارجه گفت : مسئولین عراقی در هاوانا به ما میگفتند باید روزنامه هایی را که از صدام و حکومت عراق انتقاد می کنند ببندید و مدیران این روزنامه ها را تیرباران کنید ! (7)

ارتش تصمیم به پاکسازی منطقه گرفته است

فرمانده نیروی زمینی که در جریان حمله مهاجمین در منطقه سردشت آسیب دیده و هم اکنون در بیمارستان بستری است در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: با توجه به مسایل و حوادث پیش آمده،ارتش خود تصمیم به پاکسازی منطقه گرفته است،من معتقدم لازمه استقرار مداوم امنیت در منطقه،‌اقدامات روانی، سیاسی واقتصادی است و مادامی که امنیت سیاسی و نظم در منطقه برقرار نشود، هیچ اقدام اصلاحی در منطقه میسر نیست، ارتش فعلاً عامل بازدانده و خنثی کننده است.

وی افزود : ارتش خود را مکلف به پشتیبانی بی قید وشرط از نیروهای انتظامی وپاسداران انقلاب می‌داند ودر مناطق کوهستانی و دور از آبادیها با ضد انقلابیون وارد عمل می‌شود.

مارکسیست ها با غارت پادگانها امنیت مخابراتی را مختل کرده اند

«تیمسار فلاحی» در ادامه اظهارات خود به مساله مارکسیست ‌ها اشاره کرد و گفت در جریان غارت پادگان‌های کشور،مارکسیست‌ها که از عوامل مهم تحریک مردم در حمله به پادگانها بودند با نقشه حساب شده‌ای وسائل مدرن مخابراتی و تجهیزات رزمی را با خود بردند و با همان بی‌سیم‌ها که از نوع پی ـ آرـ سی ـ77 می‌باشد، امنیت مخابراتی ما را در منطقه با خطر مواجه کرده‌اند، آنها اغلب پیام‌های ما را که به صورت کد مخابره می‌شود کشف می‌کنند و بیشترین آسیب پذیری ما در اثر همین عدم امنیت مخابراتی است که در منطقه با آن مواجه شده‌ایم.

تیمسار فلاحی در ادامه اظهارات خود گفت: همچنین در جریان حمله مهاجمین و عوامل ضد انقلاب به ستون برادران پاسدار که منجر به شهادت بیش از 20 پاسدار و مجروح شدن و گروگان گرفته شدن تعداد زیادی شد،‌مجروحان به صراحت اعلام کردند که مهاجمین فارس زبان بودند و هم آنها بودند که چند تن از شهدا را که زیر یک پل مخفی شده بودند آتش زدند.

تیسمار فلاحی گفت:در ارتباط رادیویی که به گوش ما می رسد اکثر مکالمات با زبان غیر کردی «فارسی سلیس، فارسی با لهجه اصفهانی، شیرازی و لهجه‌های دیگر» است.در منطقه‌ای که همه کرد هستند حتی کارمندان سازمان‌های دولتی اکثراً کرد هستند، چه توجیهی غیر از این وجود دارد که این افراد مارکسیست هستند؟ همانطور که گفتم آسیب پذیری ما در منطقه به علت عدم امنیت مخابراتی است نه تاکتیک و تکنیک.

تنها با دموکراتها درگیر نیستیم

وی ادامه داد : ما در منطقه کردستان،تنها بادموکراتها درگیر نیستیم،‌بلکه با گروه‌های سیاسی نیز روبرو هستیم ـ چپها و راستها- چپهای چپ ـ و راست‌های چپ ـ و همچنین راست‌های چپ و راستهای راست، ما در سردشت با افراد زیادی برخورد کردیم که لباس کردی پوشیده بودند ولی زبان کردی نمی‌دانستند و رفت وآمد زیادی را با اتومبیل‌های نمره شهربانی تهران، اصفهان و سایر شهرها در میان مهاجمین،به ما گزارش کرده‌اند.

گروگانگیران به زبان فارسی صحبت می کردند نه کردی !

تیمسار فلاحی در ادامه اظهارات خود گفت: همچنین در جریان حمله مهاجمین و عوامل ضد انقلاب به ستون برادران پاسدار که منجر به شهادت بیش از 20 پاسدار و مجروح شدن و گروگان گرفته شدن تعداد زیادی شد،‌مجروحان به صراحت اعلام کردند که مهاجمین فارس زبان بودند و هم آنها بودند که چند تن از شهدا را که زیر یک پل مخفی شده بودند آتش زدند.

خانه ملا احمد مفتی زاده از رهبران کرد منفجر شد . بر اثر این انفجار خانه های اطراف نیز آسیب دید و پاسداران محافظ مفتی زاده نیز دست به تیراندازی زدند. درگیری بین پاسداران و مهاجمین به مدت یک ساعت ادامه داشت و هنوز عاملین این حمله مشخص نشده است .

فرمانده نیروی زمینی افزود  : براساس آخرین گزارش رسیده دموکراتها و ضد انقلابیون چپ و راست اسراو گروگان‌های ما را دو قسمت کردند. قسمتی از آنان را در غارهای مناطق مرزی و مناطق مسکونی بلافصله مرز نگهداری می‌کنند و گروهی از آنان را در داخل خاک عراق زندانی کردند.

تیمسار فلاحی در جواب این سئوال که فکر می‌کنید چند گروگان در اختیار مهاجمین داریم؟گفت: تا آنجا که اطلاع داریم حدود 400 گروگان که بین آنان پاسدار،‌ارتشی و ماموران انتظامی هستند نزد مهاجمان به سر می برند. (8)

پی نوشت:

1- کیهان ، 24مهر 1358، صفحه 1، یکی از محورهای عملکرد حزب خلق مسلمان ایجاد ناامنی از طریق شایعات بود . در همین رابطه در مهرماه سال 1358طرح ترور آیت الله شریعتمداری توسط سه نفر افغانی در روزنامه ها درج گردید . پس از انتشار این خبر حزب خلق مسلمان بلوای عجیبی در مورد این خبر که اصل و صحت آن هنوز مشخص نشده بود به راه انداخت و در نشریه حزب به آن پرو بال داد و آن را امر محتومی وانمود کرد . حزب با جریحه دار کردن احساسات پاک و مذهبی مردم آذربایجان تظاهراتی در تبریز به راه انداخت . بدون تردید هدف نهایی حزب از چنین اموری ، نمایش قدرت در برابر جمهوری اسلامی بود و با توجه به مخالفت های آیت الله شریعتمداری با اهداف انقلاب و رهبری آن حزب در صدد بود نشان دهد که هیچ گونه چشم زخمی به رهبر مذهبی – فکری خود را تحمل نخواهد کرد . هفته نامه خلق مسلمان چند روز بعد از انتشار خبر توطئه ترور آیت الله شریعتمداری با تیتر بزرگی در صفحه اول نوشت : بیش از نیم میلیون نفر در تبریز به دعوت حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان تظاهرات کردند . خشم و ناباوری مردم آذربایجان از توطئه ترور آیت الله شریعتمداری»در همین شماره نشریه خلق مسلمان قسمتی از سخنرانی احمد علیزاده دبیرکل حزب را منتشر کرد که گفته بود :«وای از آن روزی که توطئه ای علیه این مرجع چیده شود ، کردستانی که زیر آتش است ، بلوچستانی که متلاطم است همه و همه با آذربایجان یکی خواهند شد [علیه که؟ جمهوری اسلامی ]دیروز پدر طالقانی رفت و امروز برای مرجعیت شیعه خواب می بینند»آیت الله خلخالی که در سال 58 قضایای حزب خلق مسلمان را از نزدیک دنبال می کرد درباره طرح ترور آیت الله شریعتمداری می گوید :«آقای شریعتمداری و گردانندگان حزب خلق مسلمان و همچنین آقای بازرگان و اطرافیانش علی رغم فرمایشات امام که می گفتند بزرگترین دشمن انقلاب آمریکا است و هر فریادی دارید بر سرآمریکا بکشید و آمریکا شیطان بزرگ است ! ، در میان مردم شایع می کردند که بزرگترین خطر برای ایران از ناحیه شوروی است . آنها ... شایع کرده بودند که محمد تره کی رئیس جمهور سابق افغانستان دستور ترور آیت الله شریعتمداری را صادر کرده و به این وسیله می خواستند علاوه بر وجهه دادن به او اذهان مردم را از شعار مرگ بر آمریکا به طرف شعار مرگ بر شوروی سوق دهند» (رک نیمه پنهان ، جلد 35[جریان شناسی احزاب سیاسی ایران (2) )، (حزب خلق مسلمان  از ظهور تا سقوط (1)]، اصغر حیدری ، انتشارات کیهان ،چاپ اول ، بهمن 1387،صفحه 192 )

2- اطلاعات ، مهر 24مهر 1358، صفحه 2، زیباکلام در حالی خواسته های اشرار کردستان را منطقی می داند و می گوید که آنها به دنبال برادر کشی نیستند که هنوز یک هفته از قتل بیش از 50پاسدار در کردستان نمی گذشت ، صفحات اول روزنامه ها در مهرماه 58پر از تیترهایی بود که نشان می داد تعداد زیادی از مردم عادی ، سپاهی ، ارتشی ، پلیس و ...توسط دموکرات ها کشته شده اند و این افراد حتی به قتل مردم بیگناه نیز قناعت نکرده و اسرای خود را سر می بریدند و یا آنها را آتش می زدند .

3- اطلاعات ، 24مهر 1358، صفحه 2

4-  اطلاعات ، 25مهر 1358، صفحه 1

5- کیهان ، 24مهر 1358، صفحه 2

6- کیهان ، 24مهر 1358، صفحه 2

7- کیهان ، 24مهر 1358، صفحه 3

8- کیهان ، 24مهر 1358، صفحه 9

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول