اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تبلیغات سیاسی در مدارس ممنوع شد

خبرگزاری فارس: محمد علی رجایی کفیل وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد تبلیغات سیاسی در مدارس ممنوع است . بر این اساس آموزش سیاسی تنها در ساعات غیر درسی آزاد می باشد .

تبلیغات سیاسی  در مدارس ممنوع شد

رخدادهای 14مهر 1358

رهبر انقلاب امروز با استادان و کارکنان دانشگاه صنعتی شریف دیدار و بر لزوم رهایی از غربزدگی برای رسیدن به استقلال تاکید قرار داده و فرمودند : ضرورت اصلاح در آموزش و پرورش ، دانشگاه ها و تعلیم و تربیت بیشتر از جاهای دیگر احساس می شود .

امام خمینی همچنین طی حکمی آیت الله اشرفی اصفهانی را به امامت جمعه کرمانشاه منصوب کردند .

خبر دیگر آنکه مقررات خرید و فروش ارز به مسافران در کشور تغییر کرد و بر اساس ضوابط جدید به کلیه دارندگان گذرنامه معتبر 750دلار ارز به قیمت رسمی و 1500دلار به قیمت غیر رسمی فروخته می شود .

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه که در نیویورک به سر می برد امروز در مصاحبه با رسانه های مختلف تاکید کرد در ایران انقلابی افراد تازمانی که علیه انقلاب توطئه نکنند در بیان نظرات خود آزادند ولی آزادی بیان با انتشار اخبار دروغ و شایعه پراکنی متفاوت است ، وی همچنین در مورد روابط با آمریکا گفت : ایالات متحده باید فکر روابط گذشته با ایران را از سر بیرون کند .

محمد حسنین هیکل روزنامه نگار مصری در مقاله ای با عنوان « دموکراسی و مسئله تحریک اقلیت های دینی» تاکید کرد با پیروزی انقلاب اسلامی دست های خارجی زمینه اغتشاش را به منظور لطمه زدن به انقلاب ایران فراهم کردند . وی از شورشیان کرد ، ترکمن و عرب پرسید : پیش از انقلاب کجا بودند و چرا با پیروزی انقلاب اسلامی یادشان افتاده که باید مستقل شوند؟!

رهبر انقلاب امروز با استادان و کارکنان دانشگاه صنعتی شریف دیدار و  گفت و گو کردند .اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

قضیه آموزش و پرورش و قضیه دانشگاه و قضیه تعلیم و تربیت

1- تا این وابستگی فکری هست در ما که همه نظرمان به این است که ما همه چیزمان را از غرب باید بیاوریم، و هر وقت هم که هر عیبی پیدا می‌کنیم غرب باید این را معالجه بکند، تا این وابستگی هست، ما نمی‌توانیم استقلال پیدا کنیم. هیچ نحو استقلالی حاصل نمی‌شود، الّا اینکه ما خودمان را بشناسیم که ما خودمان هم فرهنگ داریم؛ خودمان هم همه چیز داریم؛ و احتیاج به غرب در این امور نداریم

2- آن چیزی را که از همه چیز بیشتر به آن توجه داشتند این است که ایمان مردم را از دستشان بگیرند. آنها از ایمان می‌ترسند. از ایمان به خدا می‌ترسند. از اسلام می‌ترسند.

3- الآن همه ما، همه شما، همه قشرهای ملت، موظف هستیم که هر کدام در هر محلی که هستیم آنجا را اصلاحش کنیم. و از همه بالاتر همین قضیه آموزش و پرورش و قضیه دانشگاه و قضیه تعلیم و تربیت است، که ما در این جهت از همه جا از همه جهات بیشتر احتیاج داریم که اصلاح بشود.(1)

آیت الله اشرفی اصفهانی امام جمعه کرمانشاه شد

امروز رهبر انقلاب طی حکمی آیت الله عطاء الله اشرفی اصفهانی(2)را به سمت امام جمعه کرمانشاه منصوب کردند .

در حکم امام خمینی خطاب به آیت الله اشرفی اصفهانی تاکید شده است: طوماری به امضای آقایان محترم علمای اعلام کرمانشاه واصل گردید که درخواست نموده بودند جنابعالی فریضه نماز جمعه را در آن شهر اقامه فرمایید. و با توجه به وضع زمان و احتیاج مسلمانان به اینگونه اجتماعات مذهبی، مناسب است دعوت آقایان محترم را بپذیرید.(3)

توقف فروش ارز در بانکهای کشور مسافران را سرگردان کرد

مقررات خرید و فروش ارز به مسافران در کشور تغییر کرد و بر اساس ضوابط جدید به کلیه دارندگان گذرنامه معتبر 750دلار ارز به قیمت رسمی و 1500دلار به قیمت غیر رسمی فروخته می شود . بر اساس مقررات جدید حداکثر فروش ارز به صاحب گذرنامه و همراهان از 6هزار دلار اعم از نرخ رسمی و یا غیر رسمی تجاوز نخواهد کرد .

نکته دیگر اینکه مقدار فروش ارز به قیمت غیر رسمی نیز از 2هزار دلار به 1500دلار و از 5/79ریال به 105ریال افزایش داده شد . قیمت غیر رسمی ارز بر اساس مقررات جدید صبح شنبه هر هفته از طرف کمیسیونی که در بانک مرکزی ایران تشکیل گردیده است تعیین و به تمام بانک های مجاز برای فروش ابلاغ می گردد.

این قیمت گذاری فقط روی دلار صورت می گیرد و بر مبنای قیمت دلار قیمت غیر رسمی سایر ارزها محاسبه می گردد . آذرمد معاون بانک مرکزی در این زمینه اعلام کرد : این تصمیم در جهت کاهش فروش ارز و تقویت ذخایر ارزی کشور اتخاذ شده است .

تصمیم تازه بانک مرکزی مبنی بر محدودیت بیشتر فروش ارز و همچنین افزایش قیمت ارز تا ساعت 10صبح امروز باعث توقف خرید و فروش ارز شده است . (4)

بازرگان : کارخانجات و ادارات توسط شوراها اداره می شوند

از سوی نخست وزیر دستور تشکیل شوراهای اداری و کارگری صادر شد. مهندس بازرگان نخست وزیر امروز طی پیامی تلویزیونی دستور تشکیل شوراهای اداری و کارگری را صادر کرد . بر این اساس کلیه کارخانجات و موسسات بوسیله شوراها اداره میشوند .

بازرگان در این زمینه گفت : درهفته جاری بر اساس اطلاعیه وزارت کشور انتخابات شوراهای شهر برگزار خواهد شد و  اتفاقا در مجلس بررسی قانون اساسی نیز دو اصل راجع به شورای کارگران و کارکنان موسسات خصوصی و دولتی مطرح است .

وی ادامه داد : این شوراهای شهرها ، شهرستان و استان برای سبک کردن کار و وظایف دولت از یک طرف و راندن کارها و مشکلات و وظائف به قسمت ها ، شهرستان ها [ایجاد خواهند شد ] ، برای این که خود مردم عهده دار امور و مشکلات و انجام دهنده آنها باشند که مسلما بهتر و سریعتر و صحیح تر [کارها ]صورت خواهد گرفت و ضمنا نق هم کمتر به دولت خواهند زد و این کار دست خودشان خواهد افتاد .(5)

ابراهیم یزدی : ابراز عقیده تا زمانی که علیه انقلاب نباشد آزاد است 

دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه امروز در مصاحبه با روزنامه جمهوریت در مورد آزادی بیان و مرزهای آن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت : بطوریکه میدانید بعد از انقلاب حدود 240نشریه ، روزنامه و ماهنامه مجوز نشر گرفته و با آزادی کامل از دولت انتقاد می کنند .

وی ادامه داد : ما فقط روزنامه هایی را توقیف کرده ایم که شریک و متحد نزدیک شاه بودند مانند روزنامه آیندگان که سردبیرش داریوش همایون وزیر اطلاعات شاه بود . یزدی گفت : آزادی بیان یک مطلب است و انتشار خبرهای تحریک آمیز مطلب دیگر، در ایران آزادی بیان و فعالیت تا زمانی که بر ضد انقلاب نباشد محدود نیست . وزیر خارجه همچنین در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت : تا زمانی که ابراز عقیده اشخاص صدمه ای به انقلاب اسلامی ایران نزند میتوان آنرا تحمل کرد .

یزدی در باره روابط ایران و آمریکا نیز گفت : آمریکا باید قبل از هر چیز سیاست خود را نسبت به ایران تغییر دهد ، آمریکا باید رفتار و طرز تلقی خود را نسبت به ایران به عنوان یک قدرت فائق و قائم تغییر دهد چون چنین سیاستی به هیچ وجه از نظر ما قابل قبول نیست . وزیر خارجه ادامه داد : آمریکا باید عملا نشان دهد که قصد مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر را ندارد ، آمریکا باید فکر مداخله در امور داخلی ایران را از سر بیرون کند .

انتقاد شدید یزدی از نزیه

همچنین به گزارش رادیو صدای آمریکا دکتر ابراهیم یزدی وزیر خارجه در یک مصاحبه مطبوعاتی در نیویورک به شدت از سیاست های نزیه در شرکت ملی نفت انتقاد کرده و گفت : افزایش خود سرانه حقوق کارکنان شرکت نفت ، در پیش گرفتن سیاست مستقل از سیاست های دولت در این شرکت و نیز همکاری با عناصر ناباب رژیم گذشته در این صنعت مهم که قرار بوده تصفیه شوند از جمله اقدامات غیرقابل تائید نزیه در مدتی بوده که مدیریت شرکت نفت را برعهده داشته است . (6)

دادستان کل انقلاب شایعه فرار نزیه را تکذیب کرد

دادستان کل انقلاب اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا حسن نزیه هنگام معرفی خود به دادستانی بازداشت خواهد شد گفت : بازداشت وی بستگی به پاسخ هایی دارد که نزیه در دادستانی به مسئولان خواهد داد .

آیت الله قدوسی همچنین گفت : در طول این هفته برای نزیه وقت تعیین خواهد شد تا وی برای پاسخگویی خود را به دادستانی معرفی کند . وی گفت : می گویند نزیه متواری شده است ولی این شایعات صحت ندارد چرا که نزیه برای من بوسیله یکی از وزرا پیام فرستاده و ضمن تماس با بنده نامه ای نیز به دادستانی فرستاده و اعلام کرده است که هر وقت که لازم باشد خود را معرفی خواهد کرد . (7)

دستگیری چند نفر در رابطه با انفجار قطار خرمشهر

در پی حادثه تروریستی بمب گذاری در قطار مسافربری خرمشهر – تهران چند نفر به اتهام دخالت در این حادثه دستگیر شدند . بازجویی از این افراد آغاز شده است ، انفجار در قطار مسافربری خرمشهر – تهران به شهادت 8نفر و مجروحیت 12نفر دیگر منجر شد . (8)

شایعه تعطیلی مدارس خوزستان تکذیب شد 

در حالی که در سطح استان خوزستان شایعه شده است که مدارس این استان از روز 15مهر[فردا] تعطیل خواهند بود این شایعه از سوی مقامات مسئول استان به شدت تکذیب شد .

امروز همچنین در ارتباط با این شایعه پراکنی ها عده ای ناشناس در تماس با خبرگزاری پارس و نیز سپاه پاسداران مستقر در شهر اهواز اطلاع دادند که در یکی از مدارس بمب گذاری شده است ، در حالی که با بررسی های صورت گرفته مشخص شد این شایعات برای ایجاد فضای رعب و وحشت در سطح استان ایجاد و پخش می شوند . (9)

انفجار در لوله نفت اهواز

خبر دیگر از استان خوزستان اینکه یک چاه لوله نفت در 40کیلومتری اهواز منفجر شد که بلافاصله از سوی ماموران وزارت نفت لوله مذکور مرمت و جریان نفت ادامه یافت . مقامات وزارت تازه تاسیس نفت اعلام کردند این انفجار تروریستی نبوده بلکه انفجار بر اثر فعل و انفعالات نفت روی داده است . (10)

در روزهای گذشته انفجارهای مشابهی در نقاط مختلف استان خوزستان از سوی گروه های مرتبط با خلق عرب روی داده است .

حمله مسلحانه به منزل دادستان مهاباد

افراد مسلح به خانه دادستان مهاباد حمله کرده و در سطح شهر نیز با نیروهای سپاه به صورت پراکنده در گیر شدند. گفتنی است بر اثر حمله افراد مسلح به خانه دادستان مهاباد وی و برادرش زخمی شدند . (11)

تبلیغات سیاسی  در مدارس ممنوع شد

محمد علی رجایی کفیل وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد تبلیغات سیاسی در مدارس ممنوع است .وی گفت : بر این اساس آموزش سیاسی تنها در ساعات غیر درسی آزاد می باشد .

رجایی همچنین گفت : طبق برنامه های جدید آموزش و پرورش مدارس از این به بعد به صورت تمام وقت کار کرده و از تعداد دانش آموزان در کلاس های درس نیز کاسته می شود . (12)

اعدام سه تن از سران ساواک تبریز

محاکمه 11تن از روسا و بازجویان و شکنجه گران ساواک تبریز پس از یک هفته دادرسی و چندین ساعت شور پایان یافت و به موجب رای دادگاه انقلاب تبریز 3تن از متهمان به اعدام و 7تن از بازجویان و شکنجه گران ساواک نیز به 1تا 9سال زندان محکوم شدند .

سرهنگ هوشنگ سلیمی رئیس ساواک آذربایجان شرقی ، اردبیل ، بوشهر و اهواز ، یعقوب یقینی رئیس بخش امنیت داخلی ساواک کرمانشاه و تبریز و شاپور رنجبران بازجو ، شکنجه گر و رئیس بخش امنیت داخلی ساواک تبریز سه تن از سران ساواک بودند که بر اساس رای دادگاه انقلاب تبریز به اعدام محکوم شده و این حکم بلافاصله در مورد آنها اجرا شد . (13)

پرسش حسنین هیکل از گروه های شورشی در ایران / زمان شاه کجا بودید؟

محمد حسنین هیکل روزنامه نگار مصری در مقاله ای با عنوان « دموکراسی و مسئله تحریک اقلیت های دینی» تاکید کرد با پیروزی انقلاب اسلامی دست های خارجی زمینه اغتشاش را بمنظور لطمه زدن به انقلاب ایران فراهم کردند .

وی نوشته است ما حق داریم بپرسیم که چرا باید فقط بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بطور ناگهانی مشکل اعراب ایران زبانه کند ؟ آنها همیشه خواسته هایی داشته اند ولی چرا در دوران حکومت شاه سابق این خواسته ها مطرح نمی شد ؟

حسنین هیکل ادامه داد : این اعراب در آن زمان که حاکم امپراتور آنها نزدیکترین دولت بزرگترین دشمن اعراب بود چه روشی در قبال جنگ اعراب و اسرائیل داشتند؟ وی در ادامه نوشت: این واقعیت در مورد اکراد و تراکمه نیز صدق می کند ، در این زمینه می توانیم بگوئیم که بعضی از دست های خارجی زمینه های اغتشاش را بمنظور لطمه زدن به انقلاب ایران فراهم کرده اند . (14)

ملاقات صادق طباطبایی با حافظ اسد در سوریه

به دنبال سفر هیئت سیاسی سوری به ریاست عبدالحلیم خدام از ایران دکتر صادق طباطبایی به سوریه رفته و در دمشق با حافظ اسد رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت و گو کرد . گفته می شود طباطبایی بعد از سفر به سوریه عازم لبنان خواهد شد . (15)

گفتنی است سوریه از جمله کشورهای عربی است که همواره با انقلاب اسلامی ملت ایران همراهی کرده و در برهه کنونی نیز حافظ اسد رئیس جمهور این کشور تلاش دارد تا روابط حسنه ای بین ایران و سایر کشورهای عربی ایجاد کند.

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 227

2-  آیت الله حاج آقا عطاء الله اشرفی اصفهانی در سال 1323 هجری قمری در یک خانواده روحانی در خمینی شهر متولد شد. وی فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین میرزا اسدالله فرزند مرحوم حجت الاسلام میرزا محمد جعفر بود و جد اعلای ایشان از علمای بزرگ جبل عامل بود. وی تنها فرزند ذکوری بود که از پدرشان بیادگار مانده بود و پس از دوران کودکی جهت تحصیل علوم دینیه به شهر اصفهان رهسپار شد. آیت الله اشرفی از آغاز کودکی برای تحصیل علوم دینیه به حوزه علمیه آمد و ابتدا در یکی از مدارس قدیمی به نام مدرسه نوریه به تحصیل مشغول شد و مدت 10 سال بطور متوالی در حوزه علمیه اصفهان اشتغال به تحصیل داشتند. سپس در سن 22 سالگی جهت ادامه تحصیل و طی مدارج عالیه علوم اسلامی رهسپار حوزه علمیه قم شد. ایشان جمعا مدت 23 سال در حوزه علمیه قم و 12 سال در حوزه علمیه اصفهان بود و در این مدتی که در این دو حوزه علمیه اشتغال داشت ضمن کسب علم و دانش و نیل به درجات عالیه اجتهاد، مورد توجه خاص اساتید بزرگ و علما بود و مرحوم آیت الله بروجردی و مرحوم آیت الله حاج سید محمدتقی خوانساری به ایشان عنایت خاصی داشتند. بطوریکه هر وقت به اصفهان می رفت و سپس به قم مراجعت می کرد این دو بزرگوار و همچنین دیگر علما از ایشان دیدن می کردند.

تاسیس حوزه علمیه امام خمینی در باختران و اداره این حوزه با بیش از 60 نفر طلاب. ، بازسازی مدرسه مرحوم آیت الله بروجردی ، توسعه کتابخانه مدرسه مرحوم آیت الله بروجردی ، تاسیس حوزه علمیه جهت خواهران، که پس از شهادت ایشان به نام حوزه علمیه شهید محراب نامگذاری شد ، ایجاد وحدت کامل بین روحانیت شیعه و سنی [ در طول تصدی مسئولیت بعنوان امام جمعه در این رابطه سمینارهای متعددی در شهرهای مختلف بویژه با حضور برادران اهل سنت تشکیل داد که اثرات بسیار مطلوبی داشته است] از جمله خدمات آیت الله اشرفی اصفهانی است .

با آغاز جنگ تحمیلی و بسیج همه جانبه مردم و قوای مسلح برای حضور در جبهه و پشتیبانی جبهه های جنگ، آیت الله اشرفی نیز با مهم توصیف کردن مسئله جنگ، در مدت 25 ماه در تمام خطبه های نماز جمعه و مصاحبه ها و پیام های خود به حضور مردم در جبهه ها تأکید می ورزیدند. شهید محراب، دائماً با حضور در جبهه ها به دیدار رزمندگان می شتافت و مقید بود که برای آنان سخنرانی کند. و با یکایک رزمندگان مصافحه می کرد و با آنان به گفتگو می نشست و می فرمود: "وقتی به جبهه می روم تا مدتی روحیه ام قوی می شود." علی رغم کهولت سن مسافت های طولانی و راه های صعب العبور را به عشق دیدار دلاور مردان جبهه توحید، با وسایل نقلیه نظامی در شرایط دشوار می پیمود. بارها در جبهه های ایلام، قصر شیرین و پادگان ابوذر، گیلان غرب، نوسود، بستان، آبادان، خرمشهر، سومار حضور یافت و با سخنرانی های دلنشین، به سپاهان اسلام روحیه بخشید. پس از آزادی قصر شیرین به آن شهر سفر کرد و با خواندن دو رکعت نماز شکر در مسجد این شهر،‌ سپاسگزاری خود را به درگاه خداوند به جای آورد. ایشان سرانجام پس از 80 سال زندگی پرافتخار و خدمت به اسلام و قرآن توسط یکی از عوامل گروهک تروریستی منافقین در ساعت 15/12 ظهر 23 مهرماه 1361 در سنگر نماز جمعه مسجد جامع و در محراب نماز به افتخار شهادت نائل آمد . رک مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، 23مهر 1386

3- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 225

4-  اطلاعات ، 14مهر 58، صفحه 2

5- کیهان ، 14مهر 1358، صفحه 3

6- کیهان ، 14مهر 1358، صفحه 12

7- کیهان ، 14مهر 1358، صفحه 2 ، حسن نزیه هیچگاه به دادگاه نرفت و به اتهامات پاسخی نداد. او پس از چند روز بی‌خبری همانگونه که گفته بود «به فرار از مملکت» ترغیب شد و سر از پاریس درآورد و در مصاحبه‌ای مطبوعاتی از مخالفت با نظام اسلامی سخن گفت.

8- اطلاعات ، 14مهر 1358، صفحه 3

9- کیهان ، 14مهر 1358، صفحه 11

10- اطلاعات ، 14مهر 1358، صفحه 3

11-  اطلاعات، 14مهر1358، صفحه 3

12-  اطلاعات ، 14مهر 1358، صفحه 2

13-  کیهان ، 14مهر1358، صفحه 1

14-  اطلاعات ، 14مهر 1358، صفحه 6

15- کیهان ، 14مهر 1358، صفحه 4

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول