اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

امنیت جانی، ارمغان استانداردسازی مصالح ساختمانی

خبرگزاری فارس: توجه به استاندارد مصالح ساختمانی در سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است ولی برای رسیدن به وضعیت قابل قبول در این حوزه هنوز فاصله زیادی داریم.

امنیت جانی، ارمغان استانداردسازی مصالح ساختمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، استاندارد یعنی نظم، قاعده، قانون، اصل، ضابطه و به طور کلی هر امری که مطابق اصول منظم و مرتبی انجام گیرد، استاندارد نظمی مبتنی بر نتایج استوار علوم، فنون و تجارب بشری است که به صورت قواعد، مقررات و نظام‌ها به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت، توسعه و تفاهم، تسهیل ارتباطات، صرفه‌جویی کلی در اقتصاد ملی، حفظ سلامت و ایمنی عمومی و گسترش مبادلات بازرگانی داخلی و خارجی به کار می‌رود.

نقش استاندارد در آسایش و رفاه زندگی بسیار پررنگ است. در این میان استاندارد بودن مصالح ساختمانی به عنوان یکی از کالاهای ضروری در ساخت مسکن نیز حائز اهمیت بوده و هست. با توجه به کمبود مصالح ساختمانی استاندارد در بازار و تشویق دست‌اندرکاران این بخش به استفاده از مصالح استاندارد در تناقض با هم هستند که بهبود این وضعیت اهتمام جدی مسئولان این حوزه را می‌طلبد.

آذربایجان‌غربی و به ویژه ارومیه به لحاظ دارا بودن منابع غنی معدنی و آبی دارای استعدادهای بالقوه در تولید مصالح ساختمانی از قبیل شن و ماسه رودخانه‌ای، تولید بتن آماده، تیرچه و بلوک و تولید انواع فرآورده‌های سفالی است.

با توجه به زلزله‌خیز بودن این استان، عدم وجود پهنه‌بندی مناطق زلزله در آذربایجان‌غربی و توجه به استاندارد ملی 2800 در ایران، قرار گرفتن ارومیه در زمره مناطق با زلزله‌خیزی متوسط، اهمیت و لزوم استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد را دو چندان می‌کند.

*مصالح ساختمانی استاندارد در بازار کمیاب هستند

محمدعلی محسنی پیمانکار ساختمان که ساکن ارومیه است در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: این امری بدیهی است که تمام انسان‌ها نیازمند آسایش و اطمینان‌خاطر در زندگی هستند، زلزله به تنهایی بدون وجود عوامل انسانی و ساخت و سازهای بی‌رویه و نامطمئن انسان‌ها، خطر چندانی را به دنبال ندارد.

وی با ابراز نارضایتی از کمبود مصالح ساختمانی استاندارد در بازار، تصریح کرد: زمانی که مصالح استاندارد در بازار وجود ندارد و در صورتی که وجود داشته باشد باید با قیمت بالا آن‌ها را تهیه کنیم رغبت برای استفاده از این نوع مصالح کمتر می‌شود.

محسنی افزود: حال آنکه اقدامات و کارهای غیراستاندارد و غیراصولی ما به دنبال عدم استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و حتی ساخت فنی استاندارد صدمات جبران ناپذیری را برایمان رقم زده است.

*تولید 43 درصد واحدهای مصالح ساختمانی آذربایجان‌غربی استاندارد است

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌غربی نیز در این ارتباط با بیان اینکه تمام واحدهای تولید مصالح ساختمانی زیر پوشش این اداره نیستند، گفت: تعداد واحدهای ساختمانی و معدنی تحت پوشش اداره کل استاندارد آذربایجان‌غربی 213 واحد است که این رقم معادل 1/30 درصد از کل واحدهای ساختمانی است.

منصور جلایر تصریح کرد: واحدهایی که دارای حداقل یک پروانه هستند 92 مورد است که 2/43 درصد را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه 214 واحد ساختمانی فعال در استان وجود دارد، افزود: تعداد فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری 245 مورد است.

جلایر با اشاره به فعالیت آزمایشگاه‌های همکار در این زمینه، خاطرنشان کرد: آزمایشگاه مرجع مصالح ساختمانی اداره کل در دو آزمایشگاه مجزا یکی به مساحت 100 متر مربع در طبقه همکف اداره کل ایجاد شده‌اند.

وی گفت: آزمایشگاه دارای مساحت 80 متر مربعی اختصاص به فرآورده سنگ دانه مورد مصرف در بتن داشته و اولین آزمایشگاهی است که در بخش مصالح ساختمانی در آذربایجان‌غربی احداث شده است.

جلایر ادامه داد: دومین آزمایشگاه ایجاد شده در زمینه آزمون مصالح ساختمانی در فضایی به مساحت 100 متر مربع اختصاص به آزمون فرآورده‌های بلوک پلی‌استایرنی، موزائیک، کف‌پوش‌های بتنی، بتن آماده، بلوک سیمانی باربر، بلوک سقفی و آزمون‌های فیزیکی سیمان و آسفالت دارد.

وی اظهار داشت: تجهیزات مربوط به تست سنگ‌دانه مورد مصرف در بتن آماده قبلاً توسط اداره کل با اعتباری بالغ بر 70 میلیون ریال خریداری و راه‌اندازی شده است.

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌غربی اضافه کرد: از سال 1385 که برخورد با تولیدکنندگان مصالح ساختمانی غیراستاندارد در کشور به طور جدی‌تر شروع شد، امور حقوقی این اداره کل نیز با دستور مدیرکل و پس از شناسایی واحدهای تولید مصالح ساختمانی بدون پروانه کاربرد علامت استاندارد توسط کارشناسان فنی مربوطه و بازرسی و ارائه اخطار کتبی به واحدهای تولیدی مذکور اقدام به توقیف و پلمب واحدهای تولیدی متخلف و اعلام جرم علیه آنها در شهرستان‌های محل تولید شد.

جلایر گفت: در این راستا در سال 1390 تعداد تذکر و اخطار کتبی به تولیدکنندگان 23 مورد، بازرسی و پلمب موقت 12 مورد بود.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه، اظهار داشت: واحد آموزش اداره کل در بخش مصالح ساختمانی وارد عمل شده است که در این راستا در سال گذشته کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های مصالح و دانه‌بندی مربوط به بتن و تیرچه و بلوک، بتن آماده، کارگاه آموزشی بتن و کارگاه آموزشی بلوک‌های سقفی پلی‌استایرنی با موفقیت برگزار کرده است و در حدود 304 نفر ساعت در این زمینه‌ها آموزش لازم را دیده‌اند.

*استفاده از مصالح استاندارد لازمه ارتقای سطح ایمنی ساختمان‌هاست

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص گفت: در سال‌های اخیر با وجود اینکه در راستای مقاوم‌سازی اماکن مسکونی و تجاری تلاش می‌شود ولی هنوز مشکلات فراوانی در این حوزه داریم.

سیدجواد محمودی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در این حوزه قوانین خوبی به تصویب رسیده است، تصریح کرد: متأسفانه در اجرای این قوانین به خوبی عمل نمی‌کنیم.

وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی در این زمینه، ‌افزود: برای تحول در نگرش عمومی جامعه نسبت به موضوع حوادث باید فرهنگ‌سازی‌های لازم را انجام دهیم.

محمودی با اشاره به نقش مهندسان در ساخت‌ و ساز‌ها، اعلام کرد: در طراحی‌ها، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد، آگاه‌سازی مردم، مدیریت شهری و مدیریت ساخت و سازها، مهندسان تأثیر بسیار مهمی دارند.

وی مقاوم‌سازی، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد، آموزش نیروی کار ماهر را از مؤلفه‌های مهم در ارتقای سطح ایمنی ساختمان‌ها عنوان کرد و گفت: برای اینکه به آنچه که در استانداردهای ملی و بین‌المللی تعریف شده برسیم، نیازمند وجود مهندسان توانمند، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و استفاده از نیروی کار متخصص و ماهر هستیم.

زلزله اخیر آذربایجان تلنگری بود برای مسئولان و دست‌اندرکاران ساخت و ساز و نقش غیرقابل انکار استاندارد بودن مصالح ساختمانی. با توجه به تبعات منفی این رویداد استاندارد بودن مصالح ساختمانی به تنهایی نمی‌تواند ما را در برابر اینگونه سوانح بیمه کند بلکه استاندارد بودن فن ساخت آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. امید است مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه نسبت به استاندارد بودن ساخت و ساز و استفاده از مصالح استاندارد اهتمام جدی و کافی را داشته باشند.

=============

گزارش از: المیرا پورعلی

=============

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول