اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

گنجینه آب در سرعین راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در مجموعه آب گرم معدنی گاومیش‌گلی سرعین گنجینه آب به عنوان منحصر به فردترین مجموعه در حوزه گردشگری راه‌اندازی می‌شود.

گنجینه آب در سرعین راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، داود نجفیان عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات حوزه آب‌های گرم در اردبیل اظهار داشت: توسعه آبروهای گرم در قالب یک سند طراحی شده و فازبندی شده به سرعت اجرایی می‌شود به طوریکه علاوه بر آب‌های گرم سرعین و نیر و همچنین مشگین‌شهر، آب گرم گیوی ساماندهی شده و با اتصال به دریاچه گیوی زمینه یک رشد و توسعه واقعی را پیدا می‌کند.

وی ضرورت بهره‌گیری از دریاچه سد گیوی و سبلان را به عنوان یک ظرفیت ممتاز تأسیسات آبی یادآور شد و تصریح کرد: نگاه جزیره‌ای و کوتاه مدت در حوزه ساماندهی آب‌های گرم به هیچ عنوان جوابگو نیست و ما باید برنامه‌محور و با دید کلان در احیای ظرفیت‌های گردشگری استان به ویژه در حوزه آب‌های گرم مطالعات و برنامه‌ریزی‌های دقیقی را انجام دهیم.

نجفیان خاطرنشان کرد: بیش از 40 هزار نفر اشتغال در پایاب سد خداآفرین در منطقه اصلاندوز با تکمیل پروژه‌ها مهیا می‌شوند به طوریکه در یک فضای رقابتی سعی داریم در کنار تأمین منابع بخش کشاورزی بخشی از نیازمندی شرب نیز از این طریق تأمین شود.

این مسئول در ادامه سخنان خود از احداث سه سد در خلخال و پنج سد در کوثر براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده خبر داد و اضافه کرد: از پنج سد در حال احداث گیوی دو مورد برای اخذ اعتبار و ردیف ویژه در سال آینده در دستور کار قرار گرفته و مابقی سدها نیز به تدریج با تأمین منابع آب اجرایی می‌شود.

وی این سدها را شامل سنگ‌آباد، زجر‌آباد، مرشت و زاویه‌کرد در گیوی و سد اندبیل، شهید پستی هشتجین در خلخال اعلام کرد و ادامه داد: در بحث انتقال آب از قزل‌اوزن هیچ مشکل و تأثیر منفی را در اجرای پروژه خلخال و کوثر شاهد نمی‌باشیم.

به گزارش فارس، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین به زیبایی‌های دریاچه نئور در بخش گردشگری و جذب توریسم اشاره کرد و بیان داشت: ‌البته بخشی از اراضی پایین دست این دریاچه از طریق آب ذخیره شده در این مجموعه سیراب می‌شود.

نجفیان درآمد امور آب را از محل فروش آب به کشاورزان شش میلیارد تومان و از محل تعرفه آب شرب نیز 600 میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: بحث انتقال آب به دریاچه ارومیه از رود ارس مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است و دولت در یک طرح جامع سعی می‌کند خطرات و آسیب‌های زیست‌محیطی این دریاچه را به نحوه مناسب برطرف کند چرا که این دریاچه از عارضه و مشکل زیست‌محیطی به شدت رنج می‌برد.

 

بهره‌برداری از فاز اول پایاب سد خداآفرین در آینده‌ای نزدیک

وی همچنین از بهره‌برداری فاز اول پایاب سد خداآفرین در آینده‌ای نزدیک با پوشش شش هزار و 200 هکتار از اراضی مستعد دشت مغان به صورت آبیاری مدرن خبر داد و گفت: فاز اول این پروژه به طول 25 کیلومتر و با آبیاری شش هزار و 200 هکتار از اراضی به بهره‌برداری می‌رسد که بالغ بر 150 میلیارد تومان برای‌ آن هزینه صرف شده است.

نجفیان افزود: در کنار اجرای شبکه اصلی جهاد کشاورزی شبکه فرعی را اجرا می‌کند که در منطقه ناحیه عمرانی یک شاهد تکمیل و راه‌اندازی پروژه در فاز اول می‌باشیم.

وی تصریح کرد: از 92 کیلومتر کانالت‌گذاری در محدوده استان اردبیل 25 کیلومتر اجرایی شده که 12 کیلومتر آن مربوط به ناحیه عمران یک می‌باشد.

نجفیان خاطرنشان کرد: در فازهای بعدی نیز با تلاش پیمانکاران طرح‌های توسعه‌ای در حال اجرا است که به نظر می‌رسد در سه ماهه اول سال آینده در مجموع 65 کیلومتر از این 92 کیلومتر کانالت‌گذاری آماده بهره‌برداری و افتتاح شود.

انتهای پیام/ی10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول