اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آقای وزیر! زلزله‌زده‌ها سردشان است

بارش باران مهمان ناخوانده چادرها شد / چادرهای سفید ارسباران را گرم نمی‌کند

خبرگزاری فارس: درست دو ماه است که از زلزله ورزقان، هریس و اهر می‌گذرد و با آغاز بارش باران از ظهر امروز و سردی هوا، مردم زلزله‌زده ارسباران با سرما دست و پنجه نرم می‌کنند.

بارش باران مهمان ناخوانده چادرها شد / چادرهای سفید ارسباران را گرم نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، امروز درست دو ماه است که از زلزله اهر و هریس می‌گذرد اما با وجود تمام تلاش‌ها و کارهای انجام شده، بیشتر زلزله‌زدگان همچنان در چادر زندگی می‌کنند.

بارش باران همراه با باد از بعدازظهر امروز در مناطق زلزله‌زده ارسباران (اهر، هریس و ورزقان) بار دیگر آغاز شده و مشکلاتی را برای زلزله‌زدگان در این منطقه به وجود آورده به طوریکه در برخی نقاط آب وارد چادرهای زلزله‌زدگان نیز شده است.

هواشناسی آذربایجان‌شرقی اعلام کرده است: بررسی نقشه‌های هم‌دیدی، آینده‌نگری و تصاویر ماهواره‌ای نشان‌دهنده جوی ناپایدار در 24 ساعت آینده است ادامه فعالیت سامانه بارشی موجب افزایش ابر و وزش باد، گرد و غبار بارش باران (گاهی رگبار و آذرخش) خواهد بود.

هوای کمتر از 12 درجه احتیاج به وسایل گرمایش دارد

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی وجود این سرما در مناطق زلزله‌زده را تأیید کرد و گفت: هم‌اکنون شب‌ها در مناطق اهر، هریس و ورزقان کمتر از هشت درجه است که بر اساس استانداردهای موجود اگر درجه هوا از 12 درجه کمتر باشد باید به فکر وسایل گرمایشی بود.

امیر شاهرخ حسنعلی‌زاده با بیان اینکه هوا به سمت هوای پاییزی سوق پیدا کرده، افزود: باید به فکر گرمایش و یا سکونت مطمئن برای زلزله‌زدگان بود.

وی گفت: از پنجم تا یازدهم آبان سرما بر منطقه رخنه خواهد کرد، امید است مسئولان هر چه زودتر برای تسریع در ساخت مسکن زلزله‌زدگان چاره‌ای بیاندیشند.

بر اساس این گزارش، کمترین دمای مناطق زلزله‌زده شب‌ها به پنج درجه بالای صفر می‌رسد، هوایی که مردم کلانشهرها از جمله تهران زمستان‌ها بعد از بارش باران تجربه می‌کنند و آن را هوای سرد احساس می‌کنند.

60 روز از زلزله بیست و یکم مرداد اهر و ورزقان می‌گذرد، ساکنان چادرهای سفید در مناطق زلزله‌زده ورزقان، اهر، هریس و 418 روستای این مناطق این روزها شب‌های سردی را همراه با لرزه‌های سرما و پس‌لرزه‌ها می‌گذرانند اما سوز این سرما به علت کوهستانی بودن به روزها نیز منتقل می‌شود.

اما بیشتر مردم این مناطق همچنان در چادرها زندگی می‌کنند و امیدواریم مسئولان هرچه سریع‌تر چاره‌ای بیاندیشند چون دیگر چادرهای سفید با زلزله‌زدگان نمی‌توانند مهربان باشند و آنان را در برابر سرما حفظ کنند.

آقای وزیر ... الوعده وفا

بر اساس گزارش خبرنگاران ما از مناطق زلزله‌زده، هوای این مناطق از ظهر امروز ابری و بارانی شده و زلزله‌زدگان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است، اما با همه این مسائل علی نیکزاد وزیر آذری‌زبان راه و شهرسازی که بعد از زلزله تا به امروز پنج بار از این مناطق بازدید کرده است، در بازدید گذشته از مناطق زلزله‌زده وعده داد شخصاً همه مسائل مربوط به بازسازی مناطق زلزله‌زده در زلزله را در دولت پیگیری خواهد کرد. پس آقای وزیر هوا در مناطق زلزله‌زده خیلی سرد شده به وعده خودتان عمل کنید.

به بارون بگویید نبارد

این روزها دل آسمان نیز مانند خیلی از ماه‌ها گرفته و هوای گریه دارد اما صدای گریه بسیاری از بچه‌ها قبل از گریه آسمان به گوش می‌رسد انگار که التماس‌مان می‌کند تا ما به آسمان بگوییم نبارد.

این روزها و شب‌ها چهره دختر بچه 10 ساله‌ای را مدام می‌بینم که روز 23 مرداد با دستان کوچک و کودکانه‌اش بغلم کرد.

دستانی که پر از گرد و خاک و مهم‌تر از آن پر از مهر و محبت کودکانه بود.

گریه چشمان سیاهش به مانند دانه‌های مروارید در دستانم لغزید، انگار که دلم لرزیده باشد و با همان صدای کودکانه‌اش دلیل ویرانی خانه‌اش را می‌پرسید «چرا خونمون خراب شد».

اگر کس دیگری بود جواب‌های زیادی بلد بودم بگویم که خانه آنها در مقابل این زلزله ناچیز استحکام نداشت و زودتر به فکرمان نرسید تا محکمش کنیم، زودتر یادمان نیفتاد که کودکان زیادی زیر این سقف‌های نامطمئن، مطمئن خوابیده‌اند، زودتر راه پر از چاله‌هایشان را هموار نکردیم تا ماشین‌های امدادی در کمترین زمان به دادشان برسند، اما برای او هیچ جوابی نداشتم.

گفتم خوب اشکال نداره دوباره می‌‌سازیمش، خودم میام کمکت می‌کنم، دوتایی با هم؟ باشه؟

گفت نه نمیشه، مگه امکان داره دوباره خونمونو بسازیم و من و داداشم کنار بابا و مامان بشینیم کنار تنور و نونایی رو که مامان می‌پزه بخوریم؟

گفتم چرا نشه؟ گفت پس مامان و داداشم هم برمی‌گردن؟

دیگه در مقابل این سؤال برای هرکسی هم بود، جوابی نداشتم.

حالا اون دختر چکار می‌کنه، زیر این بارون توی سرمای سوزناک شب‌های ارسباران کسی است که لااقل پتویی روش بکشه.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول