اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنبن روزی

حل مشکلات انقلاب در دستان آیت الله

خبرگزاری فارس: دکتر علیزاده دبیرکل حزب جمهوری خلق مسلمان : پیشنهادات بسیاری رسیده که حضرت آیت الله شریعتمداری به تهران بیایند و احزاب را جمع کنند و در مسئله کردستان دخالت کنند تا خون بیشتری ریخته نشود من این پیشنهاد را به عرض ایشان می رسانم.

حل مشکلات انقلاب در دستان آیت الله

رخدادهای 21مهر 1358

چکیده

امروز با حکم امام خمینی آیت الله مدنی به سمت امام جمعه همدان منصوب شد . رهبر انقلاب در این حکم از آیت الله مدنی خواسته اند جهت بررسی اوضاع آشفته همدان به این منطقه عزیمت کنند .

خبر دیگر آنکه امروز رئیس شهربانی مهاباد و 3نفر از ماموران مستقر در این شهربانی در حمله مهاجمان کشته شدند . 

امروز در جلسه مجلس خبرگان قانون اساسی آیت الله منتظری درباره شیوه انتخاب رئیس جمهور گفت : اگر رئیس جمهور به انتخاب و انتصاب ولی فقیه نباشد هیچ ارزشی برای من ندارد و طاغوت است. وی ادامه داد : ولی فقیه می تواند به عنوان نمونه ده نفر را به مردم معرفی کند و مردم از میان این افراد کسی را انتخاب کنند و این فرد در صورت تائید مجدد ولی فقیه رئیس جمهور است.

امروز هفتمین جلسه بررسی قانون اساسی به همت حزب خلق مسلمان برگزار شد . در این جلسه سخنرانان از تصدی وزارت دفاع توسط دکتر چمران انتقاد کردند .  مهندس مکی نژاد از اعضای قدیمی جبهه ملی نیز با انتقاد از کسانی که انقلاب ملت ایران را اسلامی می نامند گفت: در اول انقلاب گفته شد که انقلاب اسلامی است و روشنفکران و حقوقدانان دخالتی نداشته اند ، در طول تاریخ هر جا که نهضتی به وجود آمده روشنفکران منشا آن بوده اند . دکتر علیزاده دبیرکل حزب جمهوری خلق مسلمان نیز گفت مردم از آیت الله شریعتمداری می خواهند برای حل اوضاع کردستان و مسئله احزاب به تهران بیایند !

مجاهدین خلق [منافقین ] نیز امروز در نامه ای از امام خواستند دولت را مکلف سازند تا از انقلاب مردم فلسطین و لبنان به صورت مادی و همه جانبه حمایت کند .

سخنگوی دولت نیز مدل اقتصادی آینده ایران را مدل اقتصاد سوسیالیستی سوئد خواند .

با حکم امام ؛ آیت الله مدنی امام جمعه همدان شد

رهبر انقلاب امروز در حکمی آیت الله مدنی را به سمت امامت جمعه همدان منصوب کردند . در بخشی از حکم امام با اشاره به آشفتگی های فراوان موجود در استان همدان آمده است : به قرار گزارشهایی که از شهرستان همدان می‎رسد، آشفتگیهایی در سطح شهر موجود، و بیم آن می‎رود که گروههای منحرف اسلامی اختلافات و انحرافاتی نمایند که با نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی مخالف باشد. لهذا جنابعالی، با آنکه در مجلس خبرگان نماینده هستید،عجالتاً به مدت ده روز یا دو هفته به همدان تشریف ببرید، و اوضاع منطقه را بررسی نمایید، و احوال و فعالیتهای منحرفین را از نزدیک سخت مورد مراقبت قرار دهید.

امام خمینی ادامه دادند : پس از برگزاری مجلس خبرگان، مدتی طولانی برای بررسی اوضاع و سامان دادن به اوضاع آشفته به همدان تشریف برده، و به مسائل مربوط و امور شرعیه و گرفتاری شهر و منطقه مربوط به آن رسیدگی و اصلاح فرمایید.(1)

رئیس شهربانی مهاباد کشته شد

رئیس شهربانی مهاباد و 3نفر از ماموران مستقر در این شهربانی در حمله مهاجمان کشته شدند .

7نفر از پاسداران از میاندوآب وارد مهاباد شدند اما در نزدیکی شهربانی این شهر مهاجمان بسوی آنها آتش گشودند و آنها را محاصره کردند . پاسداران در حالیکه به سوی مهاجمان تیراندازی می کردند به شهربانی مهاباد پناه بردند و از مرکز عملیات سپاه کمک خواستند . با گسترش درگیری ها فرمانده شهربانی و سه تن از پاسداران به شهادت رسیدند . (2)

کلانتری مهاباد سقوط کرد

سرهنگ نجف زاده گفت : امروز کلیه ادارات ، مدارس و مغازه های مهاباد تعطیل بود و تنها کلانتری مهاباد روز گذشته توسط دموکراتها سقوط کرد و ماموران شهربانی بدون هیچ گونه مقاومتی کلانتری را ترک کردند و هم اکنون کلانتری تعطیل است . (3)

آیت الله منتظری : اگر رئیس جمهوربه نصب ولی فقیه نباشد ارزشی ندارد

در ادامه بررسی حدود و اختیارات ولایت فقیه در مجلس خبرگان قانون اساسی امروز آیت الله منتظری گفت : اگر رئیس جمهور به انتصاب ولی فقیه نباشد هیچ ارزشی ندارد .

وی طی سخنانی در جلسه امروز گفت : اکثریت قاطع ملت ایران حتی جوانهای تحصیل کرده و روشنفکر هم طرفدار ولایت فقیه و حکومت اسلامی هستند و خون دادند برای حکومت اسلامی و حکومت اگر بخواهد حکومت اسلامی باشد باید متکی به رهبری باشد به رهبری که از طرف خدا معین شده و لو بواسطه .

حتی اگر تمام ملت رای دهند

آیت الله منتظری ادامه داد : اگر یک رئیس جمهور تمام ملت هم به او رای بدهند ولی فقیه و ومجتهد روی ریاست جمهوری او صحه نگذارد این برای بنده هیچ ضمانت اجرایی ندارد و از آن حکومت های جابرانه ای می شود که بر طبق آن عمل نخواهند کرد و آن تضادی که همیشه بین حکومت ظلمیه و حکومت شرعی بوده برقرار خواهد بود .

شیوه انتخاب رئیس جمهور از منظر آیت الله منتظری

آیت الله منتظری در ادامه شیوه تعیین رئیس جمهور را اینگونه تبیین کرد : ممکن است فقیه بیاید در پنج شش نفر و هفت نفر دقت بکند و بگوید که مردم از این چند نفر هر کدام را شما رای بدهید من روی او صحه می گذارم ، این چند نفر را معرفی می کند مثل کاری که حزب ها می کنند ، حزب ها می آمدند و دو نفر را معرفی می کردند ولی رهبر ده نفر را معرفی می کند و ده نفر شناخته شده را کاندیدا می کند و می گوید ایها الناس شما به هرکدام از این ده نفر رای بدهید مورد تصویب من است ، ملت هم باکمال آزادی رای می دهند آن کسی که رای اکثریت آورد مورد تائید فقیه هم هست حکومتش حکومت شرعی و لازم الاجرا است .

آیت الله منتظری گفت : اگر اینکار را نکنید حکومت اسلامی نیست ، جمهوری هست ولی جمهوری اسلامی نیست . آیت الله منتظری در طول سخنرانی مخالفان ایشان را با الفاظی نظیر غربزده ، بچه جغله و جاهل خطاب کرد که این موضوع مورد اعتراض تعدادی از نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی از جمله آیت الله مکارم شیرازی ، حجتی کرمانی و ...قرار گرفت . (4)

آیت الله منتظری : اگر رئیس جمهور به انتصاب ولی فقیه نباشد هیچ ارزشی ندارد . اکثریت قاطع ملت ایران حتی جوانهای تحصیل کرده و روشنفکر هم طرفدار ولایت فقیه و حکومت اسلامی هستند و خون دادند برای حکومت اسلامی و حکومت اگر بخواهد حکومت اسلامی باشد باید متکی به رهبری باشد به رهبری که از طرف خدا معین شده و لو بواسطه .
مخالفت جمهوری خلق مسلمان با چمران

هفتمین جلسه بحث و گفتگو درباره قانون اساسی با حضور جمعی از اعضای حزب جمهوری خلق مسلمان برگزار شد . در این جلسه طباطبایی گفت : مگر ما در ارتش افراد وطن پرست نداریم که افسران زیر دست کسی که 25سال از مملکت دور بوده قرار گرفتند .

این انقلاب را روشنفکران پیروز کرده اند / چرا انقلاب را اسلامی می دانید

در ادامه این جلسه مهندس مکی نژاد از اعضای قدیمی جبهه ملی با انتقاد از اینکه انقلاب را اسلامی می نامند گفت: در اول انقلاب گفته شد که انقلاب اسلامی است و روشنفکران و حقوقدانان دخالتی نداشته اند ، در طول تاریخ هر جا که نهضتی به وجود آمده روشنفکران منشا آن بوده اند . وی ادامه داد : حذف روشنفکران از انقلاب عمل صحیحی نیست و اکنون ما از مسیر انقلاب منحرف شده ایم .

نزیه در افکار عمومی تبرئه شده است

در ادامه دکتر علیزاده دبیرکل حزب جمهوری خلق مسلمان گفت : به نزیه اتهاماتی وارد شده و وی محاکمه و در افکار عمومی تبرئه شده است !

آیت الله شریعتمداری به تهران بیایند و احزاب را جمع کنند/حل مسئله کردستان در دستان آیت الله شریعتمداری

علیزاده در مورد اوضاع کردستان نیز گفت : پیشنهادات بسیاری رسیده که حضرت آیت الله شریعتمداری به تهران بیایند و احزاب را جمع کنند و در مسئله کردستان دخالت کنند تا خون بیشتری ریخته نشود من این پیشنهاد را به عرض ایشان می رسانم . (5)

تقاضای مجاهدین خلق از امام : دولت را مکلف به حمایت مادی از فلسطین کنید

سازمان مجاهدین خلق ایران [منافقین ] با انتشار اعلامیه ای ضرورت حمایت همه جانبه از انقلاب فلسطین را یادآور شده و از امام خواستند تا دولت را مکلف به حمایت مادی از ملت فلسطین کنند .در بخشی از این اطلاعیه آمده است : وظایف هیچ انقلابی راستین در داخل مرزهای ملی محدود نشده و تنها با ادای مسئولیت های بین المللی تکمیل می گردد .

این گروهک از امام خواستند شخصا برای نابودی اسرائیل دولت را مکلف سازند از فلسطین حمایت مادی ومعنوی شود . (6)

سازمان مجاهدین خلق ایران [منافقین ] در حالی با انتشار اعلامیه ای ضرورت حمایت همه جانبه از انقلاب فلسطین را یادآور شده و از امام خواستند تا دولت را مکلف به حمایت مادی از ملت فلسطین کنند که 33 سال بعد یعنی امروز به کمک رژیم صهیونیستی شتافته است .سخنگوی گروه مسلح مخالف دولت سوریه موسوم به 'ارتش آزاد' خبر داد؛ این گروه در حال احداث پایگاهی برای مجاهدین خلق (منافقین) در مرزهای سوریه و لبنان با هدف 'استفاده از مهارت‌های جنگی و رزمی' اعضای آن است.
نامه جمعیت حقوقدانان درباره وقایع کردستان

جمعیت حقوقدانان ایران در مورد حوادث کردستان نامه سرگشاده ای برای مهندس بازرگان نخست وزیر ارسال کرد . در بخشی از این نامه آمده است : در کردستان به آزادیها و حقوق اساسی هموطنان ما تجاوز می شود .

در ادامه این نامه تاکید شده است : اوج گرفتن تعصبات و ایجاد رودرویی نه تنها دامنه اعمال مخالف با حقوق بشر را وسعت میدهد و آزادیها را روز به روز محدودتر می کند بلکه مردم ایران را که شدیدا به وحدت نیاز دارند و باید یک اتحاد ملی آزادانه را پی ریزی کنند بطرف تفرقه میبرد و تخم جدایی بین مردمی می کارد که در داخل مرزهای ایران و در زیر این نام هیجان انگیز و پرجاذبه یک تاریخ طولانی آنها را بهم پیوند زده است . (7)

استاندار کرمانشاهان : با هلی کوپتر اسلحه وارد ایران می شود

استاندار کرمانشاهان گفت : اوضاع کردستان جالب نیست و عوامل خارجی فعالیت های شدید خود را در منطقه برای جلب توجه و مسلح کردن عشایر گسترش داده اند .

سپهری پور گفت : این گروه مرتب از خارج اسلحه وارد می کنند و متاسفانه به علت طولانی بودن مرز امکان کنترل آن با شکل فعلی مقدور نیست و حتی از خارج با افراد داخلی تماس گرفته می شود و هلی کوپترهای خارجی وارد خاک ایران می شوند . (8)

طباطبایی : مدل اقتصادی ایران اقتصاد سوسیالیستی سوئد

سخنگوی دولت گفت : اقتصاد ایران در آینده از مدل اقتصاد سوسیالیستی سوئد پیروی خواهد کرد . سید صادق طباطبایی معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت در مصاحبه با روزنامه دی ولت همچنین گفت : اعضای کمیته های انقلاب از نظر تشکیلاتی و سیاسی آموزش های لازم را دیده اند . (9)

 

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 280 ، آیت‏اللَّه سیداسداللَّه مدنی در سال 1292 ش (1323ق) در روستایی در آذرشهر آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود و در سنین جوانی برای تحصیل علوم دینی به قم عزیمت نمود. وی پس از گذراندن دروس مقدماتی و سطح، در حدود چهار سال به تحصیل دروس فقه و اصول در محضر حضرت امام خمینی(ره) مشغول شد. سپس راهی نجف اشرف گردید و در جلسات درس حضرات آیات: سیدابوالحسن اصفهانی، سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی شرکت نمود. آیت‏اللَّه مدنی، سال‏ها پیش از ورود به عرصه مبارزات سیاسی، در مقابل افکار ضددینی کسروی مقابله کرده بود و با شهید نواب صفوی همکاری داشت. با آغاز قیام مردمی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و تبعید آن حضرت به نجف اشرف، آیت‏اللَّه مدنی در کنار استاد و رهبر خود قرار گرفت و در ایام سفر به ایران، ضمن نام بردن از حضرت امام، رسالت و وظایف مردم مسلمان را در برابر رژیم پهلوی بیان می‏کرد. آیت اللَّه مدنی در سال 1350 به فرمان امام جهت تدریس علوم دینی به خرم آباد رفت و در آنجا حوزه علمیه تأسیس نمود. چندی بعد بر اثر فعالیت‏هایی که علیه رژیم ستم‏شاهی داشت به مدت بیش از سه سال به شهرهای مختلف تبعید شد و با اوج‏گیری انقلاب اسلامی، از تبعید به قم بازگشت. پس از به ثمر رسیدن قیام خونین ملت ایران به رهبری امام خمینی، این یار دیرینه امام و سرباز خستگی‌ناپذیر انقلاب که پرچم مبارزه را لحظه‌ای بر زمین نگذاشته و از تبعید‌گاهی به تبعیدگاهی دیگر و از سنگری به سنگر دیگر همیشه در صف مقدم مبارزه حرکت کرده بود و در پیروزی انقلاب، تلاش بی‌وقفه‌ای داشت، فصل دیگری از مبارزات خود را برای حفظ و حراست و پاسداری از انقلاب شکوهمند اسلامی آغاز کرد.

اینک انقلاب پیروز شده و پاسداری از انقلاب، سخت‌تر از خودِ قیام به نظر می‌رسد، توطئه‌های استکبار جهانی برای نابودی انقلاب، یکی پس از دیگری به وقوع می‌پیوندد و یاران امام و فجرآفرینان انقلاب باید تلاش و مبارزه بی‌امان دیگری را برای حفظ انقلاب اسلامی و برقراری حکومت اسلامی آغاز کنند. آیت‌الله مدنی، در زمره چنین افرادی، در صف مبارزه با ایادی استکبار و عناصر سرسپرده آنان قرار می‌گیرد و همچون سربازی آماده و افسری فداکار، در هر سنگری که به وجود و فداکاری ایشان نیاز باشد، با اشاره امام بدان سو می‌شتابد.

آیت‌الله مدنی در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی، از طرف مردم همدان به نمایندگی انتخاب می‌شود و سپس در کوران مشکلات و آشفتگی اوضاع همدان، از سوی امام با اختیارات تامه به امامت جمعه منصوب و روانه این شهر می‌شود. در شرایطی که عناصر فرصت‌طلب، ملی‌گرا و منافقین کمر به نابودی و انحراف انقلاب بسته بودند و هر روز با ایجاد توطئه‌ای، قلب امت اسلام و امام عزیز را به درد می‌آوردند، آیت‌الله مدنی در مبارزه با آنان و افشای ماهیت لیبرال‌ها و منافقین تلاشی مضاعف داشت. اعلامیه مشترک آیت‌الله مدنی ودیگر یاران امام (شهید صدوقی، شهید اشرفی اصفهانی، شهید دستغیب و آیت‌الله طاهری امام جمعه اصفهان) و موضوع صریح و قاطع آنان در برابر این حرکت خزنده نقش بسزایی در افشای این جریان مرموز و فریبنده و خطرناک داشت.

همراه با آیت‌الله قاضی طباطبایی در سنگر نماز جمعه تبریز

تبریز این شهر قیام و مبارزه ـ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دستخوش جریان مهم و حساسی قرار گرفت. دشمنان انقلاب با شعله‌ور کردن آتش تفرقه و اختلاف و آشفته کردن اوضاع عمومی شهر ـ به ویژه کمیته‌های انقلاب که اکثر آنها در دست ضد انقلابیون حزب خلق مسلمان بود ـ امید داشتند که به اهداف شوم خود برسند.6یاران انقلاب تصمیم گرفتند با آوردن آیت‌الله مدنی به تبریز، موقعیت جناح انقلاب و خط امام را تقویت کنند. آنان این پیشنهاد را به محضر امام تقدیم کردند و امام امت طی حکمی آیت‌الله مدنی را روانه تبریز کردند. حساسیت منطقه و اهمیت این حرکت را از پیام امام به شهید بزرگوار می‌توان دریافت.

آیت‌الله مدنی، در سر و سامان دادن به اوضاع سیاسی و اجتماعی تبریز تلاش مخلصانه‌ای کرد و آنگاه برای ادامه خدمت به شهر همدان بازگشت؛ هنوز چند روزی از مراجعت وی نگذشته بود که حادثه دلخراش و غمبار شهادت اولین شهید محراب آیت‌الله سیدمحمد علی قاضی طباطبایی به دست دشمنان انقلاب و مزدوران امریکا علیه روحانیت، اوضاع شهر تبریز را دگرگون ساخت. در این هنگام بار دیگر امام عزیز طی حکم دیگری، آیت‌الله مدنی را به نمایندگی خود و امامت جمعه شهر تبریز منصوب فرمود.

فتنه حزب خلق مسلمان

آیت‌الله مدنی پس از منصوب شدن به سمت امامت جمعه شهر تبریز،‌با معضل بزرگ «حزب خلق مسلمان» که جریانهای مختلف تحت پوشش آن به مبارزه با انقلاب پرداخته بودند، مواجه می‌گردد؛ اما به یمن آگاهی و هوشیاری مردم آذربایجان و شخصیت و مقبولیت ایشان و همچنین فعالیت شبانه‌روزی و هوشیاری آن عزیز، این توطئه منجر به شکست می‌شود.

سخت‌ترین روزهای آیت‌الله مدنی را می‌توان ایامی خواند که او در میان آشوب حزب خلق مسلمان قرار گرفت. در جریان این غائله خطرناک، آیت الله مدنی از جانب همین گروه ضد انقلابی بارها مورد تهدید قرار گرفت. آنها جایگاه نماز جمعه را به آتش کشیدند و از برگزاری نماز جلوگیری کردند؛ اما خود آیت الله مدنی در روز جمعه کفن پوشیده و پیشاپیش جمعیت حرکت کرد و گفت: «تا من زنده‌ام و در این شهر نماینده امام هستم نماز جمعه را برگزار می‌کنم.»و بدین سان با استقامت و حضور اقشار مردم در صحنه، توطئه امریکا و ایادیش در آذربایجان خنثی گردید.

شهید مدنی و جبهه‌های نبرد

شهید مدنی در تقویت روحیه رزمندگان اسلام نقش بسزایی داشتند و با شرکت خود در جبهه نبرد و حضور در کنار سپاهیان اسلام و شرکت در مجالس دعا و نیایش آنان، مشوق برای رزمندگان اسلام بود تا جنگ مقدس خود را با استکبار جهانی تا پیروزی نهایی ادامه دهند. گاهی نیز بر دست آن برادر ارتشی که هواپیمای متجاوز دشمن را با ضد هوایی در فضای تبریز سرنگون ساخته بود، به‌عنوان نماینده امام بوسه می‌زند و کمال تواضع خود را در مقابل مجاهدان فی‌سبیل‌الله نشان می‌دهد.

سرانجام این مجاهد نستوه در بیستم شهریور 1360 ش برابر دوازدهم ذی‏قعده 1401 ق در 68 سالگی در همین سنگر پس از اقامه نماز در محراب نماز جمعه تبریز توسط منافقین به شهادت رسید. و پس از تشییعی با شکوه در تبریز و قم، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد. رک موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی و مرکز اسناد انقلاب اسلامی

2- اطلاعات ، 21مهر 1358، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 22مهر 1358، صفحه 2

4-  رک صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی ، جلد دوم [جلسه سی و دوم تا جلسه 50] ، اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی ، چاپ اول ، آذر 1364، صورت مشروح مذاکرات جلسه 43 ، بررسی تطبیقی سخنان آن روز آیت الله منتظری با سخنان سالها بعد وی یعنی زمانی که خاتمی در خرداد 76رئیس جمهور شد خالی از لطف نیست . 

کسی که روزی جزو تئوریسین های ولایت فقیه به شمار می‌آمد بعد از ارتحال امام خمینی نتوانست اقدام انقلابی مجلس خبرگان را در معرفی آیت الله العظمی خامنه ای به عنوان رهبر و ولی فقیه آینده بپذیرد و این گونه بود که از پس سال ها با روی کار آمدن دولت اصلاحات لب به سخن گشود و همه آنچه را که از نخست ناگفته نگه داشته بود، بر زبان آورد. همزمان با میلاد حضرت علی(ع) مردم نجف آباد اصفهان به دیدار آیت الله آمده بودند. 23 آبان 76 یعنی درست 5 ماه و 21 روز بود که از دوم خرداد می گذشت. فرصت انگار این بار بر خلاف همیشه مساعد بود. دولتی سر کار آمده بود که از دموکراسی و جامعه مدنی می گفت و آیت الله منتظری نیز از باب دفاع از مردم لب به سخن گشود تا بحث را به حاشیه هایی بکشاند که در میانشان می شد حتی تخطئه «مبانی» تصمیم گیری مجلس خبرگان را هم دید! آیت الله منتظری در این سخنرانی گفت : «در قانون اساسی ما یک ولی فقیه ذکر شده، اما معنایش این نیست که ولی فقیه یعنی همه کاره، آن وقت دیگر جمهوری معنایی نخواهد داشت. ولی فقیه هم با آن شرایطی که در قانون اساسی دارد، وظایفی در قانون اساسی برایش مشخص شده، عمده وظیفه اش – که مهمتر است- اینکه نظارت کند بر جریان جامعه، مشی جامعه یک وقت از موازین اسلام و حق منحرف نشود.» وی اینگونه ادامه داد که:«در دنیا با چماق نمی شود کار کرد، حکومت چماقی دیگر در دنیا پیش نمی رود. مردم روشن شده اند، هر کسی اهل مطالعه است، اهل کتاب خواندن است، بیدار است. در دنیا این گونه حکومت می‌کنند، حکومت دست ملت است، ما هم که گفته ایم جمهوری اسلامی، جمهور باید خودشان کشور را اداره کنند.» آیت الله منتظری همچنین گفت:«مردم هستند که دولت را روی کار می آورند. دولت یعنی رئیس حکومت، رئیس جمهوری، نماینده ها را واقعاً باید مردم بیاورند روی کار، هیچ کس حق ندارد دخالت کند، اگر بنشینند خاصه خرجی(رفاقت بازی) کنند یک افرادی –ولو شورای نگهبان- ظلم کرده اند به حقوق مردم.» و این همه البته مقدمه ای بود برای بیان آنچه شاید سال‌های سال در ذهن می‌پروراند. ایشان از ضرورت استقلال دولت سخن گفت و بعد از پیام شفاهی‎اش به رئیس جمهور خبر داد. توصیه هایی که البته از جانب دولتمردان چندان مورد استقبال قرار نگرفت. آیت الله منتظری گفت:«من یکی از اشکالاتم به آقای رئیس جمهوری آقای خاتمی واقعاً این است، من پیغام هم دادم. نمی دانم به ایشان گفته اند یا نه، البته ایشان با من ارتباطی ندارند، اما من اول که انتخاب شدند برایشان پیام دادم، بعد هم به ایشان پیام(شفاهی) دادم که این طور که پیش می روید نمی توانید کار کنید، یک نفر رئیس دولت اگر وزرایش و استاندارهایش، با او هماهنگ نباشند، یک قدم نمی تواند بردارد.»

تحلیل وی از انتخابات دوم خرداد همان چیزی بود که رسانه های خارجی درصدد تئوریزه کردن آن بودند ، آیت الله منتظری اینگونه ادامه می دهد : «من پیغام دادم که من اگر جای شما بودم می رفتم پیش رهبر و می‌گفتم: شما مقامت محفوظ، احترامت محفوظ، ولی 22 میلیون مردم به من رأی دادند، به من هم که رأی دادند این 22 میلیون، همه می دانستند که رهبر کشور به کسی دیگر نظر دارد. دفترشان و خودشان همه، شخص دیگری را تأیید می کردند، 22 میلیون آمدند به ایشان رأی دادند، معنایش این است که ما آن تشکیلات را قبول نداریم. رأی این 22 میلیون معنایش این است که ما آن را که شما می گویید قبول نداریم.»  آیت الله منتظری ادامه داد:«ایشان(خاتمی) قاعده اش این بود می رفت پیش مقام رهبری و می گفت شما احترامت محفوظ، 22 میلیون به من رأی دادند، از من انتظارات دارند و اگر بنا بشود که بخواهید در وزرای من و در استاندارهای من دخالت بکنید و افرادی را به من تحمیل کنید، من نمی‌توانم کار بکنم، بنابراین من ضمن تشکر از مردم استعفا می دهم. به مردم می گویم: ایها الناس می خواهند در کار من دخالت کنند. قاعده این بود که به این صورت عمل نماید.» او خاتمی را به خاطر کوتاه آمدن در مقابل رهبری محکوم کرده بود:«آقای رئیس جمهوری به عقیده من قاعده اش این بود یک قدری محکمتر می آمد. مقام رهبری هم بایستی همان رهبریش را می‌کرد. معنای رهبری این است که نظارت کند در کشور کارهای خلاف شرع انجام نشود. اگر یک وقت رئیس جمهوری یا وزیری خواست کار خلاف بکند و از مقررات شرع منحرف شود، او جلویش را بگیرد...» و حال مقایسه کنید این سخنان را با بیانات 18سال قبل وی در روز 21مهر ماه سال 58 که می گفت «اگر رئیس جمهور به نصب ولی فقیه نباشد برای من ارزش ندارد» ...

5- اطلاعات ، 22مهر 1358، صفحه 10

6- اطلاعات ، 21مهر 1358، صفحه 12، گروهک تروریستی منافقین چندی پیش از لیست تروریست ها توسط آمریکا حذف شد ،مریم رجوی سرکرده این گروهک نیز در پیامی از وزیر خارجه آمریکا تقدیر کرد ، سوالی که کارشناسان سیاسی پرسیدند این بود که منافقین در ازای کدامین اقدام مستحق این پاداش شده اند ، سوالی که با گذشت چند روز پاسخی روشن یافت ، منافقین در صدد هستند با حضور در خاک سوریه و با همکاری گروهک تروریستی ارتش آزاد عملیات های تروریستی خود را اینبار در سوریه پی گیری کنند . سخنگوی گروه مسلح مخالف دولت سوریه موسوم به 'ارتش آزاد' خبر داد؛ این گروه در حال احداث پایگاهی برای مجاهدین خلق (منافقین) در مرزهای سوریه و لبنان با هدف 'استفاده از مهارت‌های جنگی و رزمی' اعضای آن است. گروهکی که در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب از دولت می خواست با تمام توان از آرمان فلسطین حمایت کند امروز به کمک رژیم صهیونیستی شتافته است .

7-  اطلاعات ، 21مهر 1358، صفحه 2

8-  اطلاعات ، 21مهر 1358، صفحه 2

9- کیهان ، 21مهر 1358، صفحه 12

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول